| کد خبر: 124794 |

برای رسیدن به توسعه پایدار باید آگاهی رشد کند

تین‌نیوز| وبلاگ عباس آخوندی- برای رسیدن به توسعه پایدار باید آگاهی رشد کند و این امر بدون رسانه های تخصصی و حرفه ای امکان پذیر نیست. 

نقش رسانه آگاهی سازی و بستر سازی برای تغییر است.

من در یک سخنرانی عنوان کردم که ما در حوزه زیرساخت و حمل و نقل باید ارقام بزرگی هزینه کنیم. در واقع 70 هزارمیلیارد تومان در سال باید در بخش زیرساخت هزینه کنیم و اگر بخش حمل و نقل را به این اضافه کنیم با رقمی بسیار بزرگ تر روبرو هستیم.

ما  در ایحاد زیرساخت نمی توانیم ارقامی که مورد نیاز است را تامین کنیم. در حوزه حمل و نقل نیز ارقام بسیار بزرگی  است و من فکر می کنم که سالی باید 70 هزار میلیارد تومان هزینه کنیم و این رقم در حوزه زیرساخت است ولی ارقام از این بیشتر است و وضعیت حمل و نقل در شهر با مشکلات زیادی روبررو است

 اگر می خواهیم توسعه پایدار داشته باشیم باید میزان زیادی هزینه کنیم. سیاست‌مداران عادت دارند بخش بهره‌وری را اعلام کنند اما اگر هزینه را اعلام کنیم نتیجه تامل برانگیز است.نیاز داریم این مسئله را در نظر بگیریم که ما در بخش سرمایه مالی و اجتماعی دچار مشکلات جدی هستیم.باید انگاره ما تغییر کند و این تغییر در همه بخش ها باشد. در بخش سیاست گذاری که دولت و مجلس و قوه قضائیه را شامل می شود.

ما همواره از این دم می زنیم که ایران در یک چهارراه بین المللی قرار گرفته اما بیش از این چه کرده ایم؟ وزراتخانه های ما کمتر گزارشی درباره لجستیک ارائه داده اند و مفهوم لجستیک در کشور ما خوب طرح نشده است. در حال حاضر ما چند شرکت فعال در بخش لجستیک داریم؟ باید بپذیریم که دانش ما در بخش لجستیک بسیار اندک است.

اینجاست که نقش رسانه ها به عنوان ایجاده کننده آگاهی و بررسی عملی این وضع نقش کلیدی دارند. داشتن یک نشریه در دنیای مدرن که بتواند از مفاهیم مهم و به روزی چون لجستیک حرف بزند غنیمت است.

تا زمانی که شرایط بنیادین ما در داخل کشور تغییر نکند بحث حمل و نقل عمومی به هیچ جا نخواهد رسید. شاید این حرف ها به عنوان یک بحث تخصصی از نظر برخی بی ارزش باشد اما وقتی قرار باشد برای تاثیرگذاری عملی با وجدا جامعه ارتباط پیدا کند اهمیت آن نمودار می شود.


واقعیت این است که در روشی فعلی ما نتوانستیم انسان را مسئله اصلی قرار دهیم و همه جا موضوع ماشین غلبه دارد و موضوع اصلی است. همه معابر برای عبور ماشین طراحی شده و نتوانستیم تکنولوژی را در کنترل انسان ها در بیاوریم بلکه این تکنولوژی است که بر انسان سوار شده است. ما اسیر فناوری هستیم.

این بحث ها اجماع ملی می خواهد. موضوع رفتار اجتماعی است. در حال حاضر 19 میلیون خودرو در ایران تردد دارند. 10 میلیون موتورسیکلت تردد می کنند و 29 میلیون نفر از موتور سیکلت استفاده می کنند و تازه معلوم نیست این عدد به کجا برسد.

امیدوارم تین نیوز و نشریه حمل و نقل بتواند این مرجعیت را پیدا کند و این مباحث را برجسته کند. چرا که ما به دلیل فقدان آگاهی لازم از داشته هایمان نیز استفاده کافی را نمی کنیم. ما بیش از 5 هزار کیلومتر خط ساحلی داریم اما دانشگاه های دریانوردی ما داوطلبان کمی دارند.

گرفتاری های ما زیاد است و عمدتا هم مباحث پایه ای است. مباحثی که جز به گفتگو حل نمی شود و رسانه هایی مانند تین نیوز و هفته نامه حمل و نقل باید بستر این گفتگو را فراهم کنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.