| کد خبر: 125581 |

فاز اول برنامه عملیاتی ایمنی راه‌ها تصویب شد

تین‌نیوز| معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تصویب فاز اول برنامه عملیاتی ایمنی راه‌ها خبر داد و گفت: فاز اول با محتوی رئوس برنامه تهیه و مصوب شده است و فاز دوم  شامل اثر سنجی و اولویت‌بندی به کمیسیون ایمنی راه‌ها ارائه شده است. فاز سوم در مرحله نهایی کردن برنامه‌های اولویت دار است که باید با توجه به سقف بودجه اولویت‌های آن تعیین شود.
 

محمود صفارزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تهیه برنامه عملیاتی (ACTION PLAN) ایمنی در سال ۹۵ اظهار داشت: طبق برنامه سازمان بهداشت جهانی یک برنامه استراتژیک و راهبری برای ایمنی راه‌ها در سال ۸۵ در دستور کار قرار گرفت و در کمیسیون ایمنی راه‌ها به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شد.

وی افزود: این برنامه راهبردی با ۹۶ رئوس کلی پیش‌بینی کرده بود که در صورت اجرای اقدامات تحت برنامه می‌توان به کاهش ۱۰ درصدی تلفات ناشی از تصادفات رانندگی برسیم.

معاون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه «سازمان بهداشت جهانی» (WHO) همواره از ایران به دلیل نداشتن ACTION PLAN ایراد می‌گرفت، گفت: ادعای آنها مبنی بر عدم پیشبرد اهداف ایمنی راه‌ها در ایران با اتکا بر برنامه راهبردی بود و همواره برای تهیه یک برنامه عملیاتی تاکید می‌کردند.

صفار زاده با اشاره به شروع کار تهیه برنامه عملیاتی از سال گذشته بیان داشت: در آن زمان شروع به برگزاری جلسات مشترک با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و کمیسیون ایمنی راه‌ها کردیم که منجر به تهیه شرح خدمات شد و در آخرین جلسات شرح خدمات مورد بررسی، بازنگری و تایید معاونت برنامه‌ریزی وزارتخانه و سازمان راهداری و کمیسیون ایمنی راه‌ها قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: این تاییدیه سر انجام منجر به عقد قراردادی با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با نظارت کمیسیون ایمنی راه‌ها، سازمان راهداری و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی شد. که مرکز تحقیقات حدود ۱۲ گروه تحقیقاتی در زمینه های مختلف همچون زیرساخت، آموزش، فرهنگسازی، قوانین و مقررات، فروریت‌های پزشکی، آموزش‌های همگانی، معاینه فنی خودرو‌ها، مدیریت ایمنی راه‌ها، گواهینامه، تخصیص منابع و تحلیل تصادفات و سار منایع را تجهیز کرد.

معاون مرکز تحقیقات در ادامه بیان داشت: تمامی راهبردهای ۹۶ رئوس کلی به ۱۲ محور تقسیم شد و برای آن نیز ۱۲ گروه کاری تعریف شد که بنا بر رشته آنها، برایشان کارگروه‌ها تشکیل شد و هم اکنون در مرکز تحقیقات در حال انجام کار هستند.

صفارزاده با اشاره به گزارش کار فاز اول action plan ابراز داشت: این گزارش چندین مرتبه در کمیسیون ایمنی راه‌ها در کمیته‌ای با عنوان کمیته  فنی متشکل از  نمایندگان نیروی انتظامی، وزارت کشور، سازمان استاندارد و سازمان راهداری بررسی شد و سر انجام رئوس عملیاتی ایمنی راه‌های کشور به تصویب رسید.

به گفته وی پس از تصویب رئوس، شاخص‌های مورد نظر پالایش، اثر سنجی و اقدامات رئوس مصوب اولویت‌بندی شد. از این رو در گزارش فاز دومaction plan ارائه شده از سوی مرکز تحقیقات به کمیسیون ایمنی راه‌ها، تمامی شاخص‌های مربوط به هر یک از ۱۱۱ کار اصلی را در قالب جدول تهیه کرده و بعد از شاخص‌ها پیامدهای میدانی مبنی بر المان‌ها، صورت، مخرج و پیامد میانی و پیامد نهایی برای ۱۱۱ کار اصلی در آمده است.

نماینده مرکز تحقیقات در کمیسیون ایمنی راه‌ها افزود: در مجموع ۴۵۱ شاخص تعریف شده است که در واقع ۹۶ راهبرد کلان به ۱۰۲ شاخص در گزارش پایانی تبدیل شد که شامل ۷۲۳ عنوان رئوس برنامه استخراج شد که می‌توان اقدامات ایمنی از طریق آنها انجام داد. و هم اکنون در فاز دوم ۴۵۱ شاخص اولیه استخراج  شده که از آن نیز ۱۸۴ شاخص حاوی پیامد میانی است.

معاون مرکز تحقیقات با اشاره به پیامده‌های میانی گفت: تعداد تخلفات به ازای هر خودرو یکی از پیامدهای میانی ۱۸۴ شاخص مذکور است. در صورت تصویب این شاخص ها در کمیسیون ایمنی راه‌ها، قابلیت اولویت بندی شاخص‌ها بر اساس میزان تاثیرپذیری از پیامد‌های میانی را به ما می‌دهد. زیرا از ۷۲۳ رئوس برنامه به دلیل نداشتن امکانات و منابع  بنا بر ضرورت اولویت‌های هر دستگاه مشخص می‌شود که در صورت ابلاغ به عنوان برنامه ملی معرفی خواهد شد.

صفارزاده با اشاره به تعریف سه فاز برنامه عملیاتی ایمنی راه‌های کشور خاطرنشان کرد: فاز اول با محتوی رئوس برنامه تهیه و مصوب شده  است و فاز دوم  شامل اثر سنجی و اولیت بندی به کمیسیون ایمنی راه‌ها ارائه شده است.  همچنین فاز سوم که وی از تکمیل آن تا اواخر تیر ماه خبر داد، در مرحله نهایی کردن برنامه‌های اولویت‌دار است که باید با توجه به سقف بودجه اولویت‌های آن‌ها تعیین شود.

عضو کمیسیون ایمنی راه ها با اشاره به انتقادات مطرح شده نسبت بهبرنامه عملیاتی  ایمنی تصریح کرد: هیچ از این اقدامات مبنای فنی و تخصصی نداشت و منتقدان تصور می‌کردند که action plan یعنی تعیین و تکلیف برای دستگاه‌ها و معذوریت‌های قانونی ‌که آنها را مجبور به اجرای  پروژه‌ها می‌کند. در حالیکه «اکشن پلن» چراغ راهی است که با توجه به بودجه، امکانات. نیروی کار برنامه‌هایی را برای افزایش ایمنی پیشنهاد می‌کند و هر سازمان و شرکتی به اندازه اجرای این برنامه متوجه بازخورد آن می‌شود.

وی افزود: برای تهیه action plan یک واحد تحقیق و توسعه، ستاد هماهنگی و نظارت بر دستگاه‌های اجرایی، کمیته ترویج و توسعه مداخلات اجتماعی برای مشاهده نقش مردم و بازخوردهای آن وجود دارد تا بتواند بر این اساس هر ۵ سال یک بار خود را پالایش و بازنگری کند تا منجر به یک برنامه استراتژیک یا action plan جدید شود. 

صفار زاده در پایان ضمن آرزوی نوروزی بدون تلفات ناشی از حوادث رانندگی خاطرنشان کرد: امیدوارم با همکاری نیروهای اجرایی شامل سازمان راهداری، پلیس، اورژانس و هلال احمر و مردم نوروزی با کمترین حادثه، سانحه، جرح و خسارت را تجربه کنیم. مردم باید توجه کنند که اگرچه امکان عدم وجود جاده‌ها و خودورهای غیر استاندارد و تجهیزات کافی وجود داشته باشد، اما در صورت رعایت جانب احتیاط  دچار کمترین سانحه خواهیم شد. به طور مثال در صورت غیر استاندارد بودن خودرو با کاهش سرعت حتی کمتر از سرعت مطمئنه می‌توان از بروز حادثه جلوگیری کرد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • Irani @ gmail. com 0 0

    امیدوارم دوست قدیمی ام، آقای صفارزاده پاریزی به نکات ذیل توجه نموده و از طریق مرکزی که معاونت آنرا بعهده دارد و با توجه به مسئولیت های عدیده دیگری که طی سالهای دراز از ۱۳۷۳ تا کنون، فعالیت های ذیل را{…} پیگیری کند: ۱ علیرغم شعارهای فراوانی که بدنه وزارت راه، نیروی انتظامی راهور، خودروسازان وطنی طی سالها داده و می دهند، کماکان معابر و جاده های کشور قربانی می گیرند و دوستان در مراکز ایمنی فقط مطالعه و گزارشات آماری تهیه می کنند و توصیه های همیشگی در ارتباط با رانندگان را ارائه داده و بس۰ ۲ خیر، این اصلا کافی نیست دوستان، کمی واقع بین باشیم و کاوش کنیم که چرا جاده های ما حادثه آفرینند و چرا رانندگان کماکان قانون گریز؟ مشکل جاده ها و کیفیت نامطلوب آنها چرا حل نمی شود؟ چرا کیفیت طراحی و اجرا کماکان عقب مانده اند؟ اینهمه مهندس طی ۳۵ سال گذشته تربیت شده اند، اما دریغ از مهندسان دلسوز و کار بلد که راهسازی را درست انجام دهند!!! ۳ رانندگان جملگی قانون گریز و بگونه ای غیر معقول گوئی که می خواهند بر علیه نظام اعتراض کنند و وحشیانه پشت فرمان خودروهای بی کیفیت و فاقد استانداردهای ایمنی، مانوور خشم می دهند؟ چرا؟ مشکل قانون گریزی از کجای جامعه ریشه می گیرد؟ چرا همه عجله برای مرگ دارند؟ این پرسش ها با مطالعه بدون اجرا حل نمی شوند۰ ۴ چرا تمامی خودروهای مونتاژ داخل بی کیفیت و بدون ملزومات ایمنی مهر استاندارد گرفته و فروخته می شوند؟ منافع چه کسانی با تولید این خودروهای بنجل تأمین می شود؟ آیا مرگ و فروپاشی زندگی ها ارزش ندارد که نهادهای خاصی عوارض از تولید خودروی بنجل می ستانند؟ ۵ پلیس راهور فقط در ایام خاصی فعال است تا نمایشی اجرا کند و عموما از نیروهای بی انگیزه و در بسیاری موارد سرباز استفاده می کند؟ چرا؟ آقای صفارزاده دوست من، کمی جدی باش و از قالب تئوریک و نظری خارج شده و بدنبال تشکیلاتی اجرائی و قوی با مشارکت کلیه نهادهای مسئول باش تا باور کنیم که شماها مسئول و دلسوز مردم هستید، نه اینکه با چند مقاله بی محتوی در سمینارها، رفع مسئولیت کنید۰تاکنون که چنین بوده۰کمی به وجدان رجوع نموده و{…} شایستگان و حرفه ای ها وارد شوند۰مطمئن باشید، حداقل ۱۰۰ شایسته کنار گود رانده شده یا تبعیدی{…} که می توانند نرخ کشتار جاده ای را زیر ۱۰۰۰نفر در سال طی دوسال برسانند و اینقدر مقاله و{…} هم تولید نخواهند نمود۰