| کد خبر: 21436 |

زیرسازی راه آهن سریع السیر قم اصفهان از ۶۰ درصد فراتر رفته است

تین نیوز | مدیرکل راه آهن قم گفت: ۶۰ درصد زیر سازی راه آهن سریع السیر تهران ـ قم ـ اصفهان در مسیر قم تا اصفهان انجام شده است و بخشی از پل ها و تونل ها ایجاد شده است.
 
فرشاد زادخور اظهار کرد: راه آهن قم یک شبکه 360 کیلومتری از مجموعه 11500 کیلومتری راه آهن کشور است که اگر چه طول آن نسبت به کل کشور، کم است اما به جهت قرار گرفتن در محل پخش راه آهن کشور، جایگاه استثنایی دارد.
 
قم محل تلاقی راه آهن شمال و جنوب کشور است
مدیرکل راه آهن قم افزود: اگر شبکه اصلی راه آهن را به مانند یک ضربدر بزرگ در نظر بگیریم، مرکز تقارن و تلاقی ضربدر ریلی کشور، راه آهن قم است.
 
وی تصریح کرد: عمده بارهای کشور از مناطق جنوب غرب به شمال غرب کشور می روند یا بارهایی که از راه آهن شمال شرق به جنوب غرب می روند، از نقطه تلاقی قم رد می شوند که براین اساس 25000 واگن باری و متوسط روزانه بیش از 800 واگن از ایستگاه باری اصلی قم واقع در گار مانوری عبور می کنند.
 
زادخور خاطرنشان کرد: در زمینه حمل مسافر نیز همین وضعیت حکمفرماست و روزانه بیش از 40 رام قطار مسافری از قم عبور می کنند که شاخص ترین ایستگاه، ایستگاه محمدیه قم است که شاهد عبور روزانه 30 رام قطار مسافری در روز به مقاصد مختلف کشور است.
 
نقش راه آهن قم در دفاع مقدس، ویژه و استراتژیک بود
مدیرکل راه آهن قم با اشاره به نقش شبکه راه آهن قم در دفاع مقدس، اظهار کرد: در ایام دفاع مقدس شبکه راه آهن قم نقش مهمی در انتقال رزمندگان و تجهیزات به جبهه هایی حق علیه باطل داشت و حتی یکی از ساختمان های نزدیک ایستگاه راه آهن مرکزی قم، ویژه تجهیز و انتقال نیرو فراهم شده است.
 
وی تصریح کرد: قم ایستگاه منطقه مرکزی کشور بود و از استان های همجوار، رزمندگان برای اعزام به مناطق جنوبی کشور، به قم می آمدند که شور و حال خاصی بر راه آهن حکمفرما می کرد و در زمینه انتقال تجهیزات دفاعی نیز نقش مهمی داشت.
 
زادخور با اشاره به نقش استراتژیک راه آهن قم در بعد از جنگ و در حال حاضر، خاطرنشان کرد: تامین سوخت نیروگاه های برخی از مناطق کشور، انتقال پودر سنگ آهن به کارخانه های فولاد و دیگر کالاهای استراتژیک کشور از جمله وظایف روزانه راه آهن قم است.
 
مدیرکل راه آهن قم افزود: با وجود نقش استراتژیک راه آهن، همچنان نیازمند تلاش در این زمینه هستیم و رهبر معظم انقلاب نیز در حاشیه بازدید از شرکت مپنا، بر استفاده بیشتر از راه آهن در حمل بار و مسافر تاکید کرد.
 
وی با اشاره به صرفه های اقتصادی راه آهن به نسبت حمل و نقل جاده ای، تصریح کرد: در صورت تخصیص اثر صرفه جویی که راه آهن هم اکنون در کشور دارد، می توان سالانه توسعه زیادی را در راه آهن صورت دارد.
 
راه آهن در ایران از ابتدا براساس نیاز مردم کشور احداث نشد
زادخور با اشاره به اهداف نظامی و سیاسی احداث اولیه راه آهن در جریان جنگ جهانی دوم، خاطرنشان کرد: راه آهن در ایران براساس نیاز مردم ایران احداث نشده است و با وجود اصلاحات فعلی نیز، همچنان نیاز زیادی برای توسعه شبکه وجود دارد. کشورهای جهان در حال توسعه سریع راه آهن هستند و چین در مدت 4 سال، 11000 کیلومتر ایجاد کرده است که موجب شگفتی در جهان شد.
 
مدیرکل راه آهن قم با اشاره به بحث سرعت در راه آهن، افزود: امروز در جهان سرعت 200 تا 300 کیلومتر تقریبا نهادینه شده است و به سبب امنیت و راحتی، راه آهن در حال رقابت با هواپیما و تست سرعت 500 کیلومتر است.
 
وی با اشاره به تحلیل حوادث در راه آهن، اظهار کرد: در بحثی که برای تحلیل حوادث در حضور مدیران ارشد راه آهن، صورت گرفت، مشخص شد که در 55 درصد حوادث، عامل اصلی خطای نیروی انسانی عنوان شده است و در مابقی حوادث نیز نیروی انسانی در صورت دقت کافی، امکان جلوگیری از آنها را داشته است.
 
زادخور با اشاره به برنامه های راه آهن برای کاهش حوادث، تصریح کرد: راه آهن به دنبال مکانیزه کردن و اتوماسیون نگهداری و راهبری راه آهن هست تا جلوی حوادث گرفته شود و در همین راستا، ATC یا کنترل اتوماتیک راه آهن در مسیرهای پرتردد به بهره برداری می رسد و با توجه به ترافیک سنگین مسافری در این مسیر، امنیت خوبی خاطر می شود.
 
زیرسازی راه آهن سریع السیر قم ـ اصفهان از 60 درصد فراتر رفته است
مدیرکل راه آهن قم با اشاره به پروژه ملی راه آهن تهران ـ قم ـ اصفهان، تاکید کرد: 60 درصد زیر سازی راه آهن سریع السیر تهران ـ قم ـ اصفهان در مسیر قم تا اصفهان انجام شده است و بخشی از پل ها و تونل ها ایجاد شده است و اجرای آن به عهده شرکت مادر تخصصی زیربناهای حمل و نقل کشور است.
 
وی افزود: بخش قم ـ تهران نیز در حال مطالعه و انتخاب مسیر است که چند گزینه در این زمینه مطرح شده است و به دنبال بومی کردن فناوری قطارهای تندرو در کشور هستیم.
 
زادخور با اشاره به ناشناخته بودن راه آهن برای اقشار مختلف جامعه، تصریح کرد: راه آهن فقط برای حمل مسافر نیست و مزایایی متعددی از جمله حمل بار و کاهش هزینه سوخت دارد که باید با همراهی مردم به ویژه مردم قم که سال هاست از این نعمت برخوردار هستند و باید استفاده بهتری از این امکانات انجام دهند.
 
مدیرکل راه آهن قم حذف ورود قطارهای باری از ایستگاه قم را به عنوان یکی از نقاط مثبت راه آهن ذکر کرد و گفت: حفظ و ارتقای زیرساخت های راه آهن در داخل شهر، سبب افزایش رضایت مندی و ارتقاء خدمات به مردم می شود و توقع ما پشتیبانی مردم از این موضوع و مطالبه آن از ماست.
 
وی با اشاره به توافقاتی که با دستگاه های اداری استان قم صورت گرفته است، تاکید کرد: توافقاتی با شهرداری و دیگر دستگاه ها برای زیباسازی حریم ریل و بهسازی اطراف ریل راه آهن صورت گرفته است و از سوی دیگر ایستگاه محمدیه نیز بهسازی شده است و با کمک سازمان اتوبوسرانی نیز، اتوبوس های این ایستگاه پس از سال ها از دوش راه آهن برداشته شده است.
 
قطار تندروی تهران ـ قم، ایمن ترین وسیله مسافرت بین این دو شهر است
زادخور با اشاره کم شدن تاخیر در قطارهای استان قم، تصریح کرد: تاخیرهای راه آهن در محدوده استان قم تقریبا حذف شده است یا بسیار اندک است که قابل چشم پوشی است و می توان گفت در حوزه قم قطارهای مسافری هیچ تاخیری ندارند.
 
مدیرکل راه آهن استان قم با اشاره به راه اندازی قطار تندروی تهران ـ قم، افزود: قطار تهران قم، مسیر ایستگاه راه آهن مرکزی واقع در شهر قم تا ایستگاه راه آهن تهران را بین یک ساعت و سی دقیقه تا یک ساعت 45 دقیقه می پیماید و به علت امنیتی که دارد، جایگزین بسیار مناسبی برای کسانی است که می خواهند روزانه از قم به تهران بروند و عصر همان روز مراجعت کنند.
 
وی افزود: این قطار از صبح ها از ایستگاه قم حرکت می کند و عصر به قم مراجعت می کند و اولویت سیر اول در مسیر را دارد تا با هیچ تاخیری مواجه نشود، ضمن این که در روزهای جمعه قطار مذکور، صبح از تهران حرکت می کند و عصر مراجعت می کند تا امکان دید و بازدید و سفرهای کوتاه بین شهری به شکلی ایمن فراهم شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • boy۲۰۰۵zoro @ yahoo. com 0 0

    ایستگاه محمدیه هیچگونه امکانات رفاهی نداره. قبلا اتوبوس رایگان می برد که اونم بطور کل برداشته شده. واگرهم دربستی بگیره حدود بیست هزارتومن کرایه باید بدی. لطفا رسیدگی کنید و عین محور اهواز تمام خطوط رو از ایستگاه مرکزی عبور دهید و این لکه ننگ رو از دامان شهر قم پاک کنید

  • افشین عمارت 0 0

    با سلام ؛ واقعا چه توجهیی برای استفاده از ایستگاه محمدیه برای مسافران وجود داره ؟ کجای دنیا ایستگاه راه آهن رو برای ارائه خدمات دور از شهر و بدون سرویس ایاب و ذهاب و حتی امکانات رفاهی اولیه قرار میدن ؟ !! امیدوارم مسئولین کمی به فکر مسافران و شان و جایگاه شهر مقدس قم باشند واقعا ایستگاه محمدیه لکه ننگ راه آهن قم هستش