| کد خبر: 78750 |

دیدگاه ITS: مسیری به سوی آینده‌ حمل‌ونقل

تین نیوز | باور آن سخت است، اما هر روز بطور متوسط بيش از 90 نفر در سراسر آمريکا بر اثر تصادفات خودروی فوت می‌کنند. يعنی تقريباً سالانه حدود 33 هزار نفر از مردم که صبح از خانه خارج می‌­شوند، ديگر هيچ‌گاه به نزد خانواده و دوستان خود باز نمی‌­گردند.

اگر اين اتفاق به شکلی غير از سوانح جاده‌ای رخ دهد، به جنجالی از سوی رسانه‌­ها، حقوق‌­دان‌ها، قانون‌گذاران و عموم مردم منجر می‌شود.

با اين همه، فناوری - به خصوص فناوری­­‌ سامانه‌­ حمل‌ونقل هوشمند يا ITS - که هم‌­اکنون استفاده می‌­شود،  جاده‌‌ها و خودروهای ما را ايمن‌تر نموده، زيرساخت جاده‌­ای را هوشمندتر کرده و روش زندگی، کار و مسافرت کردن ما را دگرگون می­‌کند. خبر خوب اينکه در دنيای رو به رشد ما به لحاظ سرعت جابجايی‌ها و تمرکز بر داده‌­ها، فناوری ITS می‌تواند حتی کارآيی‌های بيشتری نيز داشته باشد، مثلا از تصادفات خودرويی جلوگيری کند و به مراکز حمل‌ونقل دولتی و ايالتی کمک نمايد تا با کاهش ازدحامات ترافيکی، زمان سفر، هزينه سوخت و انتشار آلاينده­‌های خودرويی، موثرترين و کارآمدترين استفاده‌ از زيرساخت‌های موجود به عمل آيد.

موسسات تحقيقاتی پيشرو، نوآوران Silicon Valley ، شرکت‌های حوزه ارتباطات بی‌سيم  و سرمايه‌گذاران جديد که مدل‌های نوآورانه کسب‌وکار مبتنی بر ITS را به پيش می‌رانند، به خودروسازان، شرکت­‌های حمل بار، تامين‌کنندگان تجهيزات و سايرين در حوزه‌ حمل‌ونقل سنتی پيوسته‌­اند تا تحولی را در چگونگی رسيدن به حمل‌ونقل ايمن‌تر و کارآمدتر برای مردم و اقتصاد ما ايجاد کنند.

ITS فناوری‌های نوآورانه مختلفی را در بر می‌­گيرد. برای مثال، با اولويت‌بندی عبور در محل تقاطع‌­ها و طولانی کردن زمان سبز در چراغ‌های راهنمايی مرتبط، جريان ترافيک می‌تواند با تأخيرات به مراتب کمتری صورت گيرد. علاوه بر اين، برنامه‌های کاربردی موبايل، اطلاعات بلادرنگ ترافيکی و مسيريابی پويا را ارائه می‌دهند، و در همين حال، حسگرهای پارکينگ‌­های هوشمند اين امکان را برای ما فراهم می‌کنند تا پرداخت و يا حتی رزرو محل پارک خودروی خود را بدون فوت وقت انجام دهيم. همچنين، خدماتی که مسافران سالمند و کم‌درآمد به آن نيازمندند، از سوی ارائه دهندگان خدمات حمل‌ونقل در حال افزايش است.

فناوری‌های جديد در حال دورخيز از بسترهای آزمون به روی جاده‌های ما هستند. فناوری‌های ارتباطات خودرو با خودرو (V2V) و يا خودروهايی که اطلاعات را با يکديگر به اشتراک می‌گذارند و به آنها «خودروهای مرتبط» نيز می­‌گويند و ارتباطات خودرو با زيرساخت (V2I)، که در آن اطلاعات محيط اطراف به اشتراک گذاشته می‌­شود، فناوری‌­هايی هستند که در قلب اين دگرگونی قرار دارند.

به گفته اداره ملی ايمنی ترافيک بزرگراه‌ها، يک شبکه مرتبط که ارتباطات بلادرنگ ميان خودروها، زيرساخت و دستگاه‌های موبايل را برقرار کند، می‌تواند تا 80 درصد از  همه تصادفات غيرمرتبط با اختلال حواس رانندگان را کاهش دهد و اين جهشی حتی فراتر از کمربند صندلی خودروها در ايمنی خواهد بود.

در بحث خودروهای مرتبط که پيش رو داريم، پيش از اين بسياری از سازندگان تجربيات اوليه‌­ای در  پيشرفت‌­های ايمنی داشته‌­اند که سکوی پرتاب به سمت مرتبط شدن کل ناوگان­‌های خودرويی می‌­باشد. وزارت حمل‌ونقل آمريکا نيز در تلاش است تا استقرار فناوری‌های V2V و V2I را در کشور سرعت ببخشد.

پاييز امسال آنتونی فاکس وزير حمل‌ونقل اعلام کرد که نيويورک، ويومينگ و تمپا در فلوريدا، تا 42 ميليون دلار برای سه برنامه پايلوت رقابتی دريافت خواهند کرد تا نسل بعدی اين فناوری‌ها را در خودورها و زيرساخت مورد آزمون قرار دهند. اين پايلوت‌ها، بخشی از برنامه ملی وزارت حمل‌ونقل آمريکا برای استقرار پايلوت خودروهای مرتبط هستند.

از آنجايی‌که پروژه‌های فوق‌­الذکر نقشی حياتی در توسعه کاربردهای بيشتر فناوری‌های نوآورانه ITS برای جوامع روستايی و شهری خواهند داشت، اين اعلاميه گام بزرگی به سمت آينده‌ی حمل‌ونقل تلقی می‌­شود. با حمايت USDOT، جامعه ITS (از بخش‌های خصوصی و امکانات پژوهشی که ايده‌های بزرگ را به واقعيت تبديل می‌کنند تا ادارات حمل‌ونقل عمومی که در عمل به اجرای اين پايلوت‌­ها متعهد شده‌­اند) در تلاش هستند تا فرصت‌های بی‌شماری که اين‌گونه سرمايه‌گذاری‌های هوشمندانه برای نجات جان هزاران نفر در جاد‌‌‌ه‌­های کشور و توسعه به سمت نسل­ آينده سفرهای جاده‌ی فراهم می‌­سازند را شکوفا نمايند.

اين را می‌دانيم که حتی اگر بخواهيم نيز نمی‌توانيم به لحاظ مالی از عهده حل مشکلات راه‌­ها و ازدحامات ترافيکی که اکنون با آنها روبرو هستيم برآييم. با تصويب هر دو حزب و تاييد مجدد لوايح بلند مدت حمل‌ونقل جاده‌­ای در کاخ سفيد و مجلس سنا، بودجه‌­ای اساسی به منظور اينکه چگونه سامانه‌های حمل‌ونقل‌ هوشمند به طور واقعی‌­تری بر روی جاده­‌های کشور بکارگرفته شوند، تخصيص می‌­يابد.

شکی نيست که ما در اواسط راه انقلاب حمل‌ونقل هستيم و آمريکا در نوآوری در جهان پيشتاز است. دليلي وجود ندارد که نبايد تغيير به يک دنيای جديد حمل‌­ونقل هوشمند، کارآمدتر و ايمن‌­تر را رهبری کنيم که  نجات‌­بخش جان انسان‌هاست، روانسازی ترافيک را بهبود خواهد داد، باعث صرفه­‌جويی وقت روزانه همه ما می‌­شود و رقابت اقتصاد ملی ما را استحکام می­‌بخشد.

فناوری‌های ITS  بر روی اين عهد ايستاده‌­اند و مسير به سمتی است که برای همه ما سودمند خواهد بود.

* 23 نوامبر 2015-  برگرفته از سايت  www.ttnews.com
رادنی اسلاتر (وزير سابق حمل­‌ونقل آمريکا) و رجينا هوپر (رئيس اجرايی انجمن حمل‌ونقل هوشمند آمريکا)
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.