| کد خبر: 90265 |

به بهانه آغاز دوره دهم مجلس شورای اسلامی

◄ پرواز شماره دهم مجلس

آرمان بیات- کارشناس و تحلیلگر صنعت هوانوردی

تین‌نیوز| از روزهایی که جامعه هوانوردی کشور نماینده‌ای در مجلس شورای اسلامی به خود دیده است بیش از ۲۰ سال می‌گذرد.

در مجلس چهارم و پنجم جمشید قنبری، نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی بود که توانست در جایگاه نائب رییسی کمیسیون عمران در دوره چهارم و ریاست این کمیسیون در دوره پنجم خدمت کند و حضور 8 ساله ایشان در مجلس، فرصتی برای هوانوردی کشور بود که بتواند از حقوق این صنعت دفاع کند و البته اتفاقات ماندگاری نیز در آن دواران محقق گشت اما کافی نبود.

اقدامات انجام گرفته در این دو دوره مجلس نظیر؛ تصویب بهره‌برداری تجاری از پروازهای عبوری و تصویب آن در کمیسیون امنیت ملی وقت، اصلاح ماده ۵ قانون تاسیس هواپیمایی جمهوری اسلامی و رفع محدودیت وزنی ناوگان هوایی منحصر شده در هواپیمایی جمهوری اسلامی «هما» از جمله اقدامات آن دوره است.

گرچه حضور متخصصین با تقوا در مجلس به عنوان نماینده مردم به نظر یک ضرورت احساس می‌شود و گاها صنعت هوانوردی همواره مکلف به قبول تصمیماتی ناآگاهنه و بدون نگرش تخصصی شده است و یا دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط هواپیمایی مملکت برای اقناع یا مذاکره در مسیر مهرآباد تا بهارستان و کمسیون‌های مختلف و مرتبط در رفت و آمد بودند.

از منتخبین ملت و به‌ویژه در کمیسیون‌های مربوطه خواهشمندم که به نظر کارشناسان و متخصصین، استماع بورزند و همواره در هر حوزه تخصصی هم‌چون هوانوردی، با مشورت از آگاهان امر پیش بروند و به شدت عملکردها را در این حوزه و در بخش‌های حاکمیت و تصدی رصد کنند و در راستای تبیین راهبردی بلند مدت با پشتوانه قانونی اهتمام ورزند.

پیشنهاد این است؛ مرکز پژوهش های مجلس که خود عالی‌ترین مرجع پژوهشی و تحقیقاتی مجلس شورای اسلامی است به صورت ویژه دفتری یا کمیته‌ای مرتبط با صنعت هوانوردی غیر نظامی در ساختار خود پیش بینی کند و از افرادی متخصص و فراجناحی استفاده نمایند تا مطالعات و پژوهش‌های مرتبط را از جایگاهی قانونی به نمایندگان محترم ارائه نمایند تا دیگر شاهد آن نباشیم تا با تاخیر پروازی که نماینده‌ای مسافر آن بوده است، مقدمات استیضاحی فراهم گردد.

امیدوارم صنعت هوانوردی کشور دستخوش تغییراتی بنیادی در اسناد بالادستی قرار گرفته و شاید قانون هواپیمایی کشوری، پس از ۶۷ سال  مورد بازنگری جدی قرار بگیرد تا شاید مانعی برای نفوذ برخی منفعت طلبان باشد. مبادا آسمان کشور را به نفع یک نهاد خاص با نام احکام دائمی توسعه کشور مصادره نمایند و درآمد حاصل از آن که عطف به ماده ۳ قانون هواپیمایی حق مطلق حاکمیت است را سلب نموده و منافع حاصله ارزی را اختصاصی هزینه کنند.

لازم است کمسیون های جدید و پیش رو اصل ۹۰ و عمران، نهایت دقت در نظارت بر عملکردها را داشته و نسبت به اصلاح بنیادی صنعت هوانوردی تلاش کنند.

به نمایندگان ملت قاطعانه عرض می‌کنم که رشد و توسعه هوانوردی به این بستگی ندارد که فرودگاه حوزه انتخابیه شما عزیزان با ۲ پرواز در هفته عملیاتی شود. بلکه نگاهی عمیق به این موضوع تضمین کننده توسعه پایداری است که فرودگاه منطقه شما نیز بهره‌مند آن خواهد بود.

از نگاهی سطحی و سیاسی فاصله بگیرید و مبادا فکر کنید که هواپیمایی از بودجه ملت توسط ایرلاینی ملی خریداری می‌شود که کوتاه برد است و کم ظرفیت و خدای ناکرده برای پاسخ به مطالبات سیاسی نمایندگان و برقراری پرواز به فرودگاه‌های غیر اقتصادی و محلی است. چشمانتان را باز نگاه دارید و عاقلانه و صادقانه و ملی‌گرایانه به موضوعات بنیادی در هوانوردی کشور بنگرید چرا که شما نمایندگان ملتی هستید که صاحب اصلی سهام هواپیمایی ملی ایران هستند و دولت را انتخاب نمودند که اقدام و عملی داشته باشند.
 
دقت کنید که دلالان سیاسی در کمین هستند و هزار دستان هوانوردی برای بیش از پیش چاق شدن، منتظر فرصتی مناسب هستند؛ مبادا در صیانت از رای ملت کوتاهی شود و مقدمات تصمیمی برای بهره‌گیری از جامعه خاص فراهم گردد.

فراموش نکنید بازار هوانوردی و مشخصا حمل و نقل هوایی محدود به ملت نیست بلکه در گستره ملل است و در این صورت است که منافع آن برای ملتی خواهد بود. از یاد نبریم؛ که هوانوردی در دنیای امروز بالاترین فرصت در افزایش سهم تولید ناخالص داخلی پس از نفت است. فراموش نکنید که این فرصتی برای توسعه پایدار سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است چرا که تنها باز کننده «راه» است.
 
رهبر معظم ولایت زیبا فرمودند که با حدود 60 اصل و قریب یک سوم از اصول قانون اساسی به مسایل مربوط به مجلس، قانون‌گذاری و قوه مقننه اهمیت، قداست، نقش کلیدی و جایگاه ویژه مجلس در امور کشور نمایان می‌شود و مجلس شورای اسلامی به معنای حقیقی کلمه مظهر اراده و حاکمیت مردم است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.