| کد خبر: 90757 |

فن آوری خودرو ناجی جان انسان

تین‌نیوز| یک صنعت عظیم مشتری محور مانند خودروسازی به مردم بسیار نزدیک است، آنقدر که ایمنی و محافظت رانندگان از خطرات بزرگترین دغدغه تولیدکنندگان خودرو محسوب می­‌شود.

اگرچه خطاهای انسانی دلیل شایع تصادفات است، اما سازندگان فناوری‌های مرتبط با خودرو به وضوح علاقه‌مند به کمک برای کاهش آمارِ نگران‌کننده آن هستند.

بر اساس سامانه گزارش‌دهی تحلیل مرگ‌ومیر (FARS) اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌­های آمریکا در سال 2014، مرگ­ ومیر عابران پیاده تا 3.1 درصد افزایش داشته ‌است.

در همین سال، 726 دوچرخه­‌سوار و موتورسوار و 4,884 نفر عابر پیاده در تصادفات خودرویی جان خود را از دست داده‌­اند و این آسیب وارد شده به افراد بی‌گناه، چیزی جدا از نرخ رشد مرگ‌ومیر رانندگان و مسافران‌شان است.

بنابراین برای فناوری­‌ها زمان آن فرا رسیده‌ است که به کمک برای محافظت از رانندگان حواس پرت بیایند. گل سر سبد این فناوری­‌ها که خواهد آمد، فناوری ارتباطات خودرو با هر چیز یا V2X است. درباره تنها مشکل V2X که در شکل‌های پیچیده V2V، V2I، V2D، V2H، V2G و V2P به آرامی در حال ظهور است، باید گفت که در عین مهم بودن، هنوز فراگیر نشده است.

مطلب حاضر، قسمت اول از یک مقاله دو قسمتی است که V2X را توضیح می‌دهد و پیش‌بینی می‌کند که چه زمانی وارد بازار خواهد شد.

ارتباطات خودرو با خودرو (V2V) سامانه­‌ای است که برای خودروها این امکان را فراهم می­‌سازد تا به صورت بی‌سیم از طریق ارتباطات برد کوتاه اختصاصی (DSRC) با یکدیگر درباره سرعت و موقعیت خود صحبت کنند و به منظور اقدام سریع و جلوگیری از تصادفات، به بهترین نحو به رانندگان هشدار می‌­دهد.

این فناوری با هشدار به خودروهای دیگر در رابطه با وجود خودروهای دیگر، رانندگی را بسیار ایمن‌تر می‌سازد. نحوه کار به این صورت است که واحد V2V داخل خودرو که توسط کارخانه سازنده بر روی آن نصب شده است یا بعداً به صورت یک قطعه یدکی بر روی آن نصب می­‌شود، اطلاعات موقعیت خودرو، سرعت، زاویه فرمان، وضعیت ترمز و دیگر داده‌های حرکتی خودرو را از طریق DSRC به دیگر خودروهای اطراف ارسال می‌کند.

فناوری V2V قبلاً راه خود را به خودروهای جدید باز کرده ‌است. برای مثال تویوتا یک ارتباط راداری برای کنترل گشت را توسعه داده است که از V2V استفاده می‌کند تا حفظ فاصله ایمن بین خودروهای جلو و عقب را آسان‌تر کند. این یک سامانه حمل‌ونقل هوشمند جدید است که به گفته تویوتا در پایان سال 2015 بر روی چند مدل از خودروهای این شرکت در ژاپن در دسترس بوده است.

در همین حال، 16 سازنده خودروی اروپایی و فروشندگان مرتبط، کنسرسیوم Car 2 Car را ایجاد کرده‌اند و در نظر دارند تا به عرضه راهکارهای V2V و V2I سرعت بخشند و از سازگار بودن محصولات مربوطه اطمینان حاصل کنند. برنامه‌ها به دنبال استقرار در اولین فرصت هستند.

یک موضوع مهم در ارتباط با V2V این است که این فناوری زمانی بیشترین تاثیر را خواهد داشت که بر روی تمام خودروها نصب باشد. با این حال این فناوری باید از جایی شروع شود و در همین ارتباط مرسدس اعلام کرده ‌است که خودروی مدل 2017 کلاس E خود را به فناوری V2V مجهز خواهد کرد و این یکی از اولین راهکارهایی است که به تولید می­‌رسد.

ارتباطات خودرو با دستگاه (V2D) سامانه­‌ای است که بین خودروها و چندین دستگاه دریافت کننده خارجی ارتباط برقرار می‌کند، اما به طور خاص در آغاز برای ارتباط با موتورسواران یا دوچرخه سواران مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این فناوری خودروها را قادر می­‌سازد تا از طریق DSRC با دستگاه‌های V2D بر روی دوچرخه یا موتور ارتباط برقرار کرده و هشدار ترافیک پیشِ‌رو را ارسال کند. با توجه به این واقعیت که استفاده از دوچرخه به عنوان یک وجه از حمل‌ونقل رو به گسترش سریع بوده و در دهه گذشته 60 درصد افزایش داشته است، V2D  بصورت بالقوه می‌­تواند به جلوگیری از تصادفات کمک نماید.

اگرچه رفت‌وآمد با دوچرخه سالمتر از نشستن داخل خودرو است،  اما در مواقعی مانند خیابان‌های تاریک در شب و در جریان ترافیک سنگین می­‌تواند مسئله­‌ساز شود و احتمال تصادف برای آن وجود دارد.

V2D به عنوان قطعات یدکی برای دوچرخه‌ها، موتورها و سایر وسایل نقلیه احتمالا از سال  2018 وارد بازار خواهد شد. انگیزه ایجاد محصولات V2D همانند کمک‌های مالی دولت آمریکا، تلاش برای سرمایه‌گذاری جمعی بوده‌است.
مانند برنامه چالش شهر هوشمند وزارت حمل‌ونقل آمریکا که به شهر برنده آن 40 میلیون دلار به منظور ایجاد شبکه ملی حمل‌ونقل پیشرفته داده خواهد‌شد.

گزینه‌­های نهایی برای رقابت در این برنامه (شهرهای آستین، کلمبو، دنور، کانزاس، پیتزبورگ، پورتلند و سان فرانسیسکو)  انتخاب شده‌اند و مشغول آماده­‌سازی طرح پیشنهادی خود هستند.

فناوری V2D یکی از حوزه‌های کاربردی در برنامه IntelliDrive (تلاش مشارکتی دولتی/خصوصی به منظور افزایش ایمنی و ارائه مدیریت ترافیکی و اطلاعات مسافران) در وزارت حمل‌ونقل است. هدف توسعه کاربردهایی است که در آن هشدارها به دستگاه‌های مختلف از جمله گوشی‌های تلفن همراه و یا دستگاه‌های کنترل ترافیک ارسال می‌شوند.

ارتباطات خودرو با عابرپیاده (V2P) سامانه­‌ای است که بین خودروها و عابرین پیاده ارتباط برقرار می‌کند و به ویژه برای افراد مسن، بچه‌های مدرسه و افرادی که از لحاظ جسمی مشکل دارند بسیار مفید خواهد بود. این فناوری یک سازوکار ارتباطی بین گوشی‌های هوشمند عابرین پیاده و خودروها ایجاد نموده و به عنوان یک راهنما برای جلوگیری از تصادفات قریب‌الوقوع عمل می‌کند.

این مفهوم بسیار ساده است: V2P با هشدار نزدیک شدن خودروها  به عابرین پیاده‌ای که در حال عبور از جاده هستند و بالعکس، تصادفات جاده‌ای را کاهش خواهد داد. انتظار می‌رود که از شروع سال 2018 ، این در ویژگی گوشی‌های هوشمند وجود داشته باشد باشد و البته همانند V2D، این امر نیازمند وجود فناوری DSRC در خودروها است. در نهایت از سال 2020 نسخه LTE با کارایی بالا جایگزین نسخه DSRC برای V2P خواهد شد.

از آنجاییکه هیچ راهکار V2P در حال حاضر وجود ندارد، این حوزه بستری برای توسعه می­‌باشد، به خصوص اینکه فناوری‌های ممکن و انواع خودروها مانند خودروهای حمل‌ونقل عمومی را شامل می‌شود.

با توجه به نقش قابل توجهی کهV2P  می‌تواند در جلوگیری از وارد آمدن صدمات به انسان‌ها داشته باشد، وزارت حمل‌ونقل آمریکا یک پایگاه داده از فناوری‌های موجود را ایجاد نموده و آن را به‌­روز می‌­کند. هیچیک از 86 فناوری فهرست شده برایV2P ، هنوز به صورت تجاری در اختیار نیستند اما تعدادی از آنها هم­‌اکنون در حال آزمون­‌های میدانی هستند.

یک رویکرد ویژه و مثمر ثمر برای توسعه کارآمد محصولات V2P ، همکاری پژوهشی بین شرکت‌های خودروسازی و مخابراتی است. برای مثال مرکز پژوهش و توسعه هوندا در آمریکا و شرکت کوالکام بر روی یک سامانه DSRC با یکدیگر تعامل کرده‌­اند تا زمانی‌که احتمال یک برخورد وجود دارد، از طریق صفحه نمایشگر داخل خودرو و تلفن همراه عابر پیاده، پیام هشداری به هر دو طرف داده شود. اگر چه این پروژه یک جایزه برای این سامانه فوق‌­العاده حمل‌ونقلی دریافت کرده ‌است، اما هنوز از اینکه چه زمانی این فناوری تجاری می‌شود صحبتی به میان نیامده‌ است.

در بخش بعدی مقاله در باره ارتباطات خودرو با خانه (V2H)، ارتباطات خودرو با شبکه (V2G) و ارتباطات خودروی با زیرساخت (V2I) بحث خواهد شد.
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.