| کد خبر: 91592 |

بهرام پرورش با اشاره به وضعیت واگن‌سازان داخلی:

◄ ادامه وضع فعلی بازار واگن‌های باری را قفل خواهد کرد

تین‌نیوز| در روزهای گذشته، لغو قرارداد خرید 500 دستگاه واگن قطار از یک کشور خارجی توسط سازمان بازرسی کل کشور، واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت. در حالی که همچنان بازار بحث موافقان و مخالفان واردات در این حوزه داغ است، پیش‌بینی‌های صورت گرفته در زمینه حمل‌ونقل ریلی کشور از سوی کارشناسان و فعالان این حوزه حاکی از آن است که در صورت پیش‌روی شرایط کنونی، بازار عرضه و تقاضای واگن‌های باری قفل خواهد شد.

در این زمینه مدیر عامل شرکت حمل‌ونقل ریلی توکاریل در گفت‌وگو با تین‌نیوز، مشکلات مالی برای تامین قطعات و همچنین بدهی‌های معوق مالیاتی و بیمه‌ای واگن‌سازان کشور را از جمله معضلات حال حاضر شرکت‌های داخلی عنوان کرده و می‌گوید: در حال حاضر، توکاریل برای تامین واگن‌های 6 محوره خود با یک شرکت واگن‌ساز داخلی همکاری می‌‌کند و به همین جهت ما به صورت تنگاتنگ در جریان مشکلات متعدد این قبیل شرکت‌ها هستیم.

بهرام پرورش، با بیان اینکه کیفیت محصولات تولید داخلی رضایت‌بخش بوده و مشکل کیفی در این زمینه وجود ندارد، می‌گوید: خرید خارجی برای تامین واگن از طریق شرکت‌های جانبی ما صورت می‌گیرد که هنوز در مرحله مذاکرات اولیه قرار دارد.

به گفته پرورش اما جلوگیری از واردات در صورتی می‌تواند از تولید داخلی حمایت کند که دولت برای واگن‌سازان داخلی تسهیلات مالی ایجاد کند تا این شرکت‌ها بتوانند با رهایی از تنگنای مالی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، فعالیت‌های خود را سامان ببخشند.

البته مدیرعامل توکاریل این هم یاداوری می‌کند که با وجود نرخ بالای سود بانکی در حال حاضر این مساله غیرممکن به نظر می‌رسد؛ زیرا استفاده از تسهیلات با سود بالا برای شرکت‌‌های تولیدکننده توجیه اقتصادی ندارد. به همین جهت در حال حاضر، با جلوگیری از واردات، بازار عرضه و تقاضا در این حوزه قفل می‌شود و تحقق افزایش 20 درصدی واگن‌های باری کشور نیز به تعویق می‌افتد.

وی می‌افزاید: باید توجه داشت که شرایط روس‌ها برای شرکت‌هایی که از واگن‌های باری 4محوره استفاده می‌کنند، بسیار مناسب است که می‌توان این مساله را علت اصلی گرایش برخی شرکت‌ها به مذاکره با طرف روسی دانست.  از جمله این شرایط قیمت مناسب، نحوه پرداخت و ارائه تسهیلات مالی است که در مقایسه با موقعیتی که تولیدکنندگان داخلی دارند، ایده‌آل به نظر می‌رسد.  

در رایزنی‌هایی که شرکت‌های جانبی توکاریل با شرکت روسی داشته‌اند، به نظر می‌رسد بر اساس توافقات انجام شده، 15درصد مبلغ واگن‌ها بعد از ورود به کشور و مابقی با ضمانت شرکت راه‌آهن به صورت ماهانه و در 5 سال پرداخت خواهد شد.

به گفته پرورش، تا به حال محصولی از شرکت‌های روسی دریافت نشده و شرکت‌ها در مراحل اولیه مذاکرات خود به‌سر می‌برند که اقدامات بانکی و رایزنی با شرکت راه‌آهن برای ارائه ضمانت از جمله آن‌ها است. بر این اساس احتمالا برای تحقق این امر حداقل 1 تا 2 سال زمان لازم است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.