| کد خبر: 92175 |

مدیرعامل شرکت دانش بنیان نگرش رایانه پویا، عنوان کرد:

◄ برگ زرین دیگری توسط متخصصان داخلی ورق خورد / دستیابی ایران به نسل جدید سامانه هوشمند ثبت تخلفات

تین‌نیوز| مدیرعامل شرکت دانش بنیان نگرش رایانه پویا، از ساخت سامانه هوشمند ثبت تخلفات رانندگی در کشور خبر داد.
 
سید جمال خالقی در گفت‌وگو با تین‌نیوز، با اشاره به اهداف ساخت این سامانه، اظهار داشت: هدف از انجام این طرح دستیبابی به دانش فنی تولید نسل جدید سامانه‌های هوشمند ثبت تخلف سرعت با تکنیک تصویربرداری «سه بعدی» است که در نهایت منجر به کاهش ضریب خطا در سامانه‌های ثبت سرعت و افزایش کارآیی در آنها خواهد شد.
 
وی در ادامه با بیان این‌که سیستم‌های سنتی خارجی که در حال حاضر در ثبت تخلفات مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیشتر مبتنی بر سرعت سنجی بر اساس تکنولوژی راداری است»، افزود: سیستم فعلی، تنها در صورت تخلف اقدام به عکسبرداری از خودروی متخلف می‌کند اما سیستم‌های مبتنی بر پردازش تصویر که توسط متخصصان ایرانی تولید شده، اطلاعات کلیه خودروهای عبوری را استخراج و به مرکز ارسال می‌کند.
 
خالقی با تاکید بر این مهم که سامانه هوشمند ثبت تخلفات شامل مجموعه‌ای از تجهیزات نرم‌افزاری، سخت‌افزاری الكترونیك و ارتباطات است، گفت: این سامانه در كمترین زمان با بیشترین كیفیت اطلاعات همه ترددهای مقطع تحت پوشش از محور را به همراه پلاك، تصویر، كلاس، سرعت خودرو و فاصله طولی و لاین عبوری از طریق بسترهای ارتباطی تامین شده راارسال می‌کند.
 
وی در ادامه در اشاره به این‌که مزیت اصلی سیستم FVSR-B مبتنی بر پردازش تصویرسه بعدی، است، تصریح کرد: برخی از ویژگی‌های این سیستم شامل تشخیص سرعت خودرو تا 250 کیلومتر بر ساعت، تشخیص اتوماتیک پلاک خودرو، تشخیص لاین خودروی عبوری، ثبت تصویر رنگی مجزا برای ارائه به فرد متخلف، دارای پروژکتور مادون قرمز برای قرائت بهتر پلاک و امکان تشخیص پلاک در شب و وجود سیستم ارتباطات برای انتقال آنی اطلاعات به مرکز مانیتورینگ است.
 
خالقی درباره عملکرد نسل جدید سامانه‌های هوشمند ثبت تخلف سرعت خاطرنشان کرد، ابراز داشت: دو دوربین سیاه و سفید واقع در راس به همراه یک عدد دوربین رنگی با سرعت حدود 20 فریم در ثانیه از محدوده‌ای حدود 15متری دوربین‌ها واقع در سطح جاده فیلمبرداری کرده و تصاویر را از طریق پورت شبکه به پردازشگر ارسال می‌کند.
 
متخصص موفق کشور در ادامه توضیح خود در مورد سیستم جدید ثبت تخلفات، گفت: پردازشگر بر اساس الگوریتم‌های پردازش تصویر، پلاک‌یابی را انجام داده و در صورت وجود پلاک در تصویر، نسبت به OCR و محاسبه سرعت لحظه‌ای خودرو اقدام می‌کند و مشخصات اصلی خودرو یعنی پلاک و زمان عبور خودرو همزمان به سرور  ارسال می‌شود که درصورت نبود پلاک سیستم با خودرویابی اقدام به محاسبه سرعت می‌کند.
 
خالقی درباره تکنیک تصویربرداری سه بعدی (Stereo Vision) به کار رفته در این سامانه، گفت: دانش پردازش تصویر با پردازش حجم زیادی از داده‌های تصویر می‌تواند در اندازه گیری و درک فضای سه بعدی اطراف‌مان به ما کمک کند و تا به امروز روش‌های مختلفی در اندازه‌گیری از راه دور شامل استفاده از پرتو لیزر، امواج رادار و یا تکنیک‌های پردازش تصاویر و یا ترکیبی از آنها مطرح شده است اما شاید تنها یک روش را بتوان نام برد که به عنوان روش غیر تهاجمی می‌تواند معرفی شود و آن روش، بینایی چند دوربینی است.
 
وی درباره روش بینایی چند دوربینی این‌گونه، شرح دادکه: در این روش با استفاده از تغییراتی که در محل اجسام در تصاویر اخذ شده از دوربین‌هایی با موقعیت‌های مکانی مختلف و حل معادلات هندسی مرتبط با آنها می‌تواند درک نسبتا دقیقی از مکان اجسام در فضای سه بعدی داشت. این روش‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند که از لحاظ اصول عملکردی یکسان هستند و شامل روش استریو حرکتی (Motion Stereo)، روش دو دوربینی (Stereo Vision) و یا چند دوربینی (Multi-camera Vision) که اختصاراً همه را همان روش استریو می‌نامند، هستند.
 
خالقی با بیان این‌که در روش استریو باید موقعیت دوربین‌های استفاده شده نسبت به یکدیگر از جمله جابه‌جایی و یا گردش آنها نسبت به هم با دقت بالایی تعیین شود، افزود: در این میان نیاز است پارامترهایی چون فاصله کانونی لنز دوربین‌ها، نقطه کانونی تصاویر، میزان اعوجاج لنزها و نسبت غیرمربعی بودن پیکسل‌های تصاویر مشخص شود که تمام فرآیند تخمین این مقادیر تحت عنوان فرآیند کالیبراسیون سامانه استریو نام برده می‌شود که شاید یکی از مهمترین و پیچیده‌ترین مراحل استفاده از یک سامانه استریو باشد.
 
به گزارش تین‌نیوز، تولید نسل جدید سامانه های هوشمند ثبت تخلف سرعت با حمایت 5.5 میلیارد ریالی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک انجام شده و طبق توافق با اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان اصفهان، در محورهای قم-کاشان-اصفهان مورد بهره برداری قرار گرفته است و براین اساس قرار است محور قم-کاشان- اصفهان به ۲۸ سامانه با این تکنولوژی مجهز شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.