| کد خبر: 93297 |

◄بهترین واگن‌سازان هم از چرخه اقتصاد خارج شده‌اند

تین‌نیوز| «برای حفظ صنعت واگن داخلی لازم است که ساخت واگن برای سرمایه‌گذار به‌صرفه باشد.» یکی از اعضای انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته در گفت‌وگو با تین‌نیوز، سخن خود را با بیان این مطلب آغاز کرده و می‌گوید: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که یکی از بهترین کارخانه‌های تولید واگن کشور با اعتبار منطقه‌ای،  از چرخه فعالیتی که درخور این صنعت است خارج شده و با مشکات بسیار دست و پنجه نرم می‌کند.
 
به گزارش تین‌نیوز، محمدرضا کامیاب عمده دلایل وقوع این اتفاق تلخ برای واگن‌سازان مطرح داخلی را در مدیریت ضعیف، عدم به روز‌رسانی زیرساخت‌ها در زمان مناسب و نبود تقاضا برای محصول داخلی خلاصه کرده و می‌گوید: واردات ارزان از کشورهای آسیای میانه، روسیه، اوکراین و غیره از سوی متقاضیان واگن نیز دیگر عامل موثر در ایجاد شرایط فعلی است.
 
کامیاب در ادامه می‌گوید: البته باید توجه داشت که واگن‌سازان جدید هم بخش عمده‌ای از قطعات مورد نیاز خود را از راه واردات تامین می‌کنند و همه این‌ها نشان از اوضاع نابه‌سامان صنعت واگن‌سازی کشور دارد.
 
او با بیان اینکه حمل‌ونقل ریلی نیاز به سرمایه‌گذاری‌های وسیع دارد، می‌گوید: حمل‌ونقل ریلی در زمینه‌های مختلف از جمله تولید واگن و لکوموتیو و همچنین در حوزه حمل‌ونقل و جابه‌جایی نسبت به دیگر شیوه‌ها هزینه‌های بیشتری را طلب می‌کند.
 
به گفته کامیاب، عموم مردم حمل‌ونقل ریلی را با عنوان قطار می شناسند که خود متشکل از واگن‌ها و لکوموتیو است؛ از سوی دیگر شرکت‌ حمل‌ونقلی نیز زمانی می‌تواند معنا و مفهوم پیدا کند که تعدادی واگن و لکوموتیو را در حوزه فعالیتی خود به کار ببندد.
 
ازین‌رو، برای رفع مشکلات حوزه حمل‌نقل ریلی باید به مجموع این مسایل نگاه کارشناسی داشته باشیم.
 
کامیاب همچنین می‌گوید: با این وجود در حال حاضر موقعیت صنعت ریلی کشور به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد چاره‌ای جز واردات واگن نداریم؛ اما این راهکار عاقلانه نیست.
 
از طرفی تولیدکنندگان داخلی نیز فقط ظرفیت تولید حدودا 1000 دستگاه واگن در سال را دارند که این محصولات هم تماما تولید داخل نیستند.
 
او می‌افزاید: این واقعیت را نیز باید بپذیریم که جز چند شرکت محدود، محصولات دیگر تولیدکنندگان کشور به دلیل مواجهه با مشکلات گوناگون، در مقایسه با محصولات مشابه خارجی توان رقابت ندارند.
 
اما در حال حاضر برای افزایش ظرفیت ناوگان و پیش‌برد اهداف کوتاه مدت این صنعت چاره‌ای جز واردات نداریم.
 
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.