◄ مشکل حملونقل جادهای؛ نبودن در اولویت سرمایهگذاری
تیننیوز| تصادفات جادهای، قاتل بیرحمی که هر روزه جان تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان را میگیرد و با وجود تلاشهای بسیار صورت گرفته در خصوص فرهنگسازی و بهبود وضعیت فنی جادههای کشور متاسفانه هنوز هم شاهد میزان بسیار بالای آمار مرگ و میرهای جادهای هستیم.
به گزارش تیننیوز، آمارها نشان میدهد که در نوروز 95 بیش از 300 نفر از هموطنان کشور در حوادث جادهای جان خود را از دست دادهاند. طبق آمارهای منتشر شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور، از سال 80 تا 93 بیش از ۳۱۵ هزار شهروند ایرانی جان خود را در جادههای کشور از دست دادهاند.
اگر این اطلاعات را وارد نمودار کنیم بهطور میانگین در این سالها روزانه ۶۱ شهروند جان ایرانی خود را در حوادث جادهای از دست دادهاند و خانوادههای بسیاری در این حوادث داغدار شدهاند، هنوز زمان زیادی از خبر تصادف اتوبوس سربازانی که جامعه ایرانی را متاثر و داغدار کرد نمیگذرد، شاید اغراق نباشد اگربگوییم هر ایرانی دست کم یکبارطعم تلخ تصادف و پیامدهای ناشی از آن را چشیده است.
نکته ای که در این بین حائز اهمیت است، ریشهیابی علت چنین حجم بالایی از تلفات و همچین یافتن راهکارهای منطقی برای حل این بحرانها است.
همواره ازموارد بسیاری به عنوان عوامل اصلی تصادفات جادهای نام برده میشود، استاندارد نبودن خودروها گرفته تا عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط رانندهها، اما مسالهای که شاید بتوان گفت تا کنون آنچنانکه باید کانون توجهات قرار نگرفته کمبود بودجه برای بالا بردن کیفیت جادههای کشور و عدم وجود استانداردهای لازم در این زمینه است.
طبیعتا در شرایط اقتصادی کنونی که دولت از محقق نشدن بودجه و سطح پایین نقدینگی در پی آن گلهمند است، رسیدگی به امر پر هزینهای مانند بهبود وضعیت فنی جادههای کشور مساله چالشبراگیزی خواهد بود.
به عبارت دیگر شاید اگر از یک مقام مسئول بخواهیم در رابطه با این مساله که «چرا دولت اقدامات گسترده و همهجانبهای برای بهبود شرایط جادهها انجام نمیدهد؟» توضیح دهد، با یک سوال دیگر مواجه شویم؛ هزینههای این اقدامات باید از چه محلی برآورده شود؟
در همین رابطه نگاهی به محلهایی که میتواند تامینکننده چنین هزینهای باشد، راهگشا به نظرمیرسد؛
هزینههای آزاد شده از فاز جدید هدفمندی یارانهها
فاز جدید هدفمندسازی یارانهها که در فروردینماه سال جاری کلید خورد، مساله بسیار مهمی درحوزه درآمدها وهزینههای دولت به وجود آورد چرا که حذف 24 میلیون نفراز لیست یارانهبگیرها مبلغی حدود 12000 میلیارد ریال به صورت ماهانه ازهزینههای دولت را کاهش داد.
درآمدهای آزاد شده ازاین امر میتواند منبع مهم و کافی برای حل معضلات و چالشهای حملونقل جادهای باشد. به عبارت دیگر درآمدهای آزاد شده از بخش هدفمندی یارانهها میتواند تا حدی وضعیت خزانه خالی وزارت راه را سر و سامان بدهد و در پی آن شاهد سرمایهگذاریهای بیشتر در حوزه حملونقل جادهای باشیم.
مساله تعیین اولویتهاست
بازنگری در وضعیت قراردادهای خارجی و صرف درآمدهایی مانند هدفمندی یارانهها تنها بخش کوچکی از پتانسیلهایی است که در صورت مدیریت صحیح میتواند گرهگشای مشکلات جدی کشور باشد.
همانطور که گفته شد مساله اساسی در حل چنین مشکلاتی اولویتبندیهای اصولی است، با توجه به نیاز همه بخشهای حوزه حملونقل به رسیدگی، با قاطعیت میتوان گفت تا زمانی که اولویتها به روشنی مشخص نشود، گره از چنین مشکلاتی باز نخواهد شد و چه اولویتی مهمتر از جان هموطنان؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.