| کد خبر: 95475 |

◄چاه معضلات صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور یک شبه پر نمی‌شود

تین‌نیوز| الناز خجسته: آنچه در سال‌های اخیر در صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور رخ داده بیانگر آن است که رکود و تورم سال‌های تحریم به ستون‌های این صنعت ضربه جدی وارد کرده است.
 
حتی پس از بهبود روابط بین‌المللی کشور نیز صنعت حمل‌ونقل ریلی همچون دیگر بخش‌های اقتصاد ایران نتوانست از رکود جان سالم به در ببرد.
 
نبود نقدینگی در بازار یکی از عوارض سال‌های اخیر اقتصاد کشور است که این صنعت را نیز بیش از پیش به سوی ناکامی سوق داده است.
 
در این میان، راهکارهای متفاوتی برای سرپا نگه داشتن بخش‌های مختلف حمل‌ونقل ریلی، از شرکت‌های بهره‌بردار گرفته تا تولیدکنندگان واگن و تجهیزات طرح‌ریزی شد که در میان معضلات موجود مجال چندانی برای تحقق نیافت.
 
از دیگر سو، به جرات می‌توان گفت همین اختلاف نظرها، سال‌ها است این حوزه را در حال درجا زدن نگه داشته است.
 
البته شرایط در همه ابعاد هم ناامید کننده نیست؛ چراکه برخی شرکت‌های فعال در زمینه‌های مختلف حمل‌ونقل ریلی، اعم از شرکت‌های زیربنایی و تولیدکنندگان واگن و تجهیزات، با به کار بستن تمهیداتی متناسب با شرایط موجود توانستند گلیم خود را تا حدودی از آب بیرون بکشند تا خون در رگ‌های مسیرهای ریلی جریان داشته باشد.
 
از جمله این اقدامات می‌توان به همکاری برخی شرکت‌های داخلی با تولیدکنندگان معتبر خارجی اشاره کرد که با تامین منابع از طریق فاینانس توانستند گام‌های موثری در توسعه خطوط ریلی و تولید لکوموتیو و واگن‌های مسافری و باری بردارند.
 
با این حال، گرداب رکود همچنان در صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور موج می‌زند و شرکت‌ها و کارخانه‌های کوچک نمی‌توانند از گزند آسیب‌های آن در امان بمانند.
 
در چنین شرایطی، شرکت‌های حمل‌ونقلی همچنان در دوگانگی خرید از تولیدکننده داخلی یا واردات به‌سر می‌برند و البته با وجود انتقادهای بسیار، برای نجات صنعت خود واردات را به خواب سرمایه‌‌شان در میان بدهی‌های انباشته تولیدکنندگان داخلی ترجیه می‌دهند.
 
از طرفی، واگن‌سازان نیز به دنبال رفع موانع بیمه و مالیاتی خود هستند تا بتوانند از بار سنگین بدهی‌های تلنبار شده خود در سال‌های اخیر بکاهند.
 
با این شرایط، نگاهی به وضعیت مصرف‌کنندگان این صنعت که مسافران و صنعت‌گران متقاضی حمل بار ریلی هستند، بیانگر آن است که رضایتمندی از صنعت ریلی کشور به حد قابل توجهی کاهش یافته است.
 
عدم وجود سیستم‌های تهویه مناسب در واگن‌های باری فرسوده‌ای که به ناچار با عمر بیش از 55 سال در خطوط ریلی فعالیت دارند از یک‌سو، و افت سرعت حرکت و افزایش زمان سفر به دلیل وجود ریل‌های فرسوده در برخی مناطق از سوی دیگر، می‌تواند دلایل قانع کننده‌‌ای برای صرف‌نظر  کردن مسافران از انتخاب سفرهای ریلی به شمار رود.
 
اما وضعیت در حمل بار ریلی به مراتب قابل قبول‌تر است؛ به طوری که با وجود توقف‌های گاها طولانی مدت واگن‌های باری به دلیل خروج از ریل، باز هم این بخش از صنعت ریلی کشور توانسته است در رفع نیاز مشتریان و جلب رضایت آن‌ها موفق‌تر عمل کند.
 
البته باید در نظر داشته باشیم که در شرایط بحرانی صنعت ریلی کشور، وضعیت کنونی واگن‌های باری نیز از استانداردها و اهداف برنامه‌های توسعه‌ای فاصله قابل توجهی دارد.
 
بنابراین، برای نجات صنعت ریلی کشور از دام رکود و کاهش ظرفیت هر روزه تولیدکنندگان آن، باید چاره‌اندیشی‌های ریشه‌ای صورت گیرد؛ چراکه ممکن نیست مسوولان و مدیران این عرصه بتوانند چاهی که در سال‌های طولانی عمیق و عمیق‌تر شده است را یک شبه پر کنند.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.