توسعه موازی در حوزه حملونقل زمینی(دو)
◄توسعه جاده، جاده توسعه است
تیننیوز| مسئله حملونقل از جمله مسائل زیرساختی و پایهای در راه توسعه اقتصادی هر کشوری است، حوزهای که با توسعه بیشتر منجر به افزایش اشتغالزایی و چرخیدن چرخهای اقتصاد کشور میشود، بنابراین توجه و سرمایهگذاری در این حوزه را میتوان از مهمترین امور در هرکشوری علیالخصوص کشور ایران دانست.
به گزارش تیننیوز، ایران بهعلت داشتن ویژگی های منحصربهفرد جغرافیایی میتواند جایگاه ممتازی در این بخش را از آن خود کند، موقعیت ممتاز ایران به لحاظ ژئواستراتژیک، ژئواکونومیک و ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه و آسیا سبب شده است تا ایران دارای پتانسیلهای بالقوه در زمینه حملونقل بینالمللی کالا و ترانزیت باشد، از سویی وسعت بینظیر ایران که بالغ بر 1648195 کیلومتر مربع را در بر میگیرد باعث شده کشورمان در جایگاه هجدهمین کشور وسیع جهان قرار گیرد و از سویی همسایگی با 15 کشور و عواملی مانند نزدیکی به بازار فروش و قرارگیری در گلوگاه انرژی جهان و
منابع وسیع مواد معدنی باعث شده که ضرورت توجه و رسیدگی به بخش حملونقل و ترانزیت بیش از پیش خودنمایی کند.
از سوی دیگر در حوزه حملونقل داخلی جمعیت 78 میلیون نفری و همچنین وجود اقلیمهای متفاوت باعث شده؛ نقلوانتقال افراد و کالاها نیز از ظرفیتهای بینظیری برخوردار باشد، در جدولهای زیر آخرین آمار حملونقل کالا و مسافر به وسیله ناوگان حملونقل جادهای آورده شده که این آمار به خوبی بیانگر جایگاه بینظیر این بخش در حوزه حملونقل است.
در این بین اما بررسی آمار و اخبار نشان میدهد، حملونقل کشور از نبود سرمایهگذاری و توجه کافی رنج میبرد، و لزوم توجه بیشتر به این حوزه به خوبی نمایان است.
نکته حائز اهمیت دراین بین تعیین اولویت های سرمایه گذاریاست، تیننیوز پیشاز این در گزارشی به مقایسه دو حوزه هوایی و جادهای پرداخته بود و با بررسی آمار و ارقام و نظر کارشناسان حوزه، مسائلی را که نیاز بیشتر به سرمایهگذاری و بازدهی بیشتری دارند را مشخص کرده بود.
تیننیوز اکنون نیز در نظر دارد در قالب دو گزارش به مقایسهای بین دو حوزه جادهای و ریلی بپردازد و با بررسیهایی معایب و مزایای هر بخش از حوزه حملونقل را مشخص کند.
مزایای حملونقل جادهای
1- نیاز به سرمایهگذاری کمتر
برخلاف حملونقل ریلی و هوایی و دریایی که نیاز به سرمایهگذاریهای کلان و زیربنایی دارد، توسعه و بهسازی حوزه جادهای با هزینهای بسیار کمتر و فرایندی بسیار سادهتر قابل اجراست.
2-خدمات محلی
در حوزههای هوایی، دریایی و ریلی، مجبور به انتقال مسافر و کالا به ایستگاههای موجود هستیم که این امر گاهی هزینه انتقال را بسیار گزاف و سنگین میکند در حالی که حوزه جادهای از چنین جبری در امان است و میتواند با هزینههای بسیار کمتر و سهولت بیشتر این عملیات را به سرانجام برساند.
3 -خدمات رسانی در مناطق روستایی
مزیت دیگر حملونقل به شیوه جادهای در دسترس بودن خدمات در نقاطی است که عملا راهی برای دیگر شیوههای حملونقل موجود نیست، از جمله این مناطق میتوان به نقاط روستایی و صعبالعبور اشاره کرد که این امر همچنین باعث افزایش سطح رفاه ساکنین چنین مناطقی نیز خواهد شد.
4- مناسب برای مسافت های کوتاه
در دیگر شیوههای حملونقل صرفه اقتصادی در این نکته است که مسافتهای مورد استفاده طولانی تر باشد چراکه وجود واسطهها و پایانههای مختلف مسئله را زمانبر و پرهزینه میکند اما در حملونقل جادهای که وجود این واسطهها بسیار کمتر است، شرایط مطلوبی برای حملونقلهای با مسافت کوتاه فراهم میشود.
5- صرفهجویی در هزینه بستهبندی
در مقایسه با دیگر شیوه های حمل و نقل، روند بستهبندی در حملونقل جادهای از پیچیدگی کمتری برخوردار است. برای حملونقل کالا توسط حملونقل جاده نیاز به بستهبندی کم یا اصلا نیاز به بستهبندی وجود ندارد.
6- وسایل نقلیه خصوصی
یک تاجر هر چقدر هم که گستره کاری عظیمی داشته باشد، بسیار دور از ذهن است که هواپیما، قطار یا کشتی اختصاصی خود را داشته باشد و حملونقل با وسایل خصوصی از مزیتهای دیگر حملونقل جادهای است.
7- تغذیهکننده شیوههای دیگر حملونقل
حملونقل جادهای مانند چرخدنده اساسی در یک سیستم باعث به چرخش درآمدن دیگر قطعات و رونق گرفتن چرخه حملونقل است و میتوان ادعا کرد بدون وجود یک سیستم مناسب در حملونقل جادهای، دیگر بخشهای حوزه حملونقل نیز رونق چندانی را تجربه نخواهند کرد.
معایب
باوجود امتیازات مختلف حملونقل جاده این روش برخی محدودیتهای جدی هم دارد این محدودیتها از این قرارند؛
1-متاثر بودن از شرایط جغرافیایی: حملونقل جادهای به شدت متاثر از شرایط جوی است و مانند قطار و کشتی قابل اطمینان نیست و در شرایط نامناسب آبوهوایی عملکرد این بخش کاهش پیدا میکند.
2- خطرات جادهای: میزان احتمال تصادفات و سوانح در حوزه حملونقل به نسبت دیگر حوزهها بیشتر است، اما این امر راهم میتوان تا حد زیادی به عدم سرمایهگذاری و نبود زیرساختهای مناسب ارتباط داد.
3- عدم صرفه اقتصادی برای مسافتهای طولانی: برای مسافتهای طولانی و بینالمللی نیز بخش جادهای از صرفه اقتصادی خارج میشود، در این موارد حوزه هوایی و دریایی نسبت به جادهای ارجحیت دارند.
4- سرعت کم: از دیگر معایب حوزه حملونقل جادهای سرعت پایین و زمانبر بودن است، این نقصان مخصوصا زمانی بیشتر نمایان میشود که حملونقل جادهای را در مقایسه با حوزه هوایی قرار دهیم.
5- سازمانیافتگی کمتر: حمل و نقل جاده نسبتا کمتر سازمان یافته است و در اغلب موارد این سازماندهی، نامناسب، نامنظم و غیرقابل اتکا است. هزینه حمل نیز یکدست نیست.
تیننیوز همچنین قصد دارد در روزهای آینده، گزارشهای جامعتری پیرامون معایب و مزیتهای بخشهای مختلف حملونقل ارائه و به بررسی اولیتها برای سرمایهگذاری و رسیدگی بیشتر بپردازد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.