| کد خبر: 98730 |

ملاحظات خودروهای مرتبط و دیدگاه‌های صنعت در مورد استانداردسازی، ایمنی و غیره

تین‌نیوز| این مطلب بخش‌­های کوتاهی از گفته­‌های چهار سخنرانی کنفرانس اینترنتی (وبینار) GPS World در ماه ژوئن را ارائه می‌­دهد که با حمایت مالی شرکت u-blox برگزار شده است.

چامیندا بسنایاک (Chaminda Basnayake)، مهندس ارشد  سامانه­‌های V2X از شرکت Renesas Electronics: در مفهوم عملیات پایه V2X، همه با هم صحبت خواهند کرد و همه از حضور یکدیگر مطلع خواهند بود. هر خودرو پیغام­‌های ایمنی پایه (BSMها) را منتشر می­‌کند، تجهیزات عابرین پیاده یا تجهیزات شخصی، پیام­‌های معادل، که پیام­های ایمنی شخصی یا (PSM) نامیده می­‌شوند را منتشر خواهند کرد و سپس تمام تجهیزات کنترلی مانند کنترل­‌کننده­‌های چراغ­ های راهنمایی، اطلاعات زمانی مبتنی بر علائم، پیغام­‌های SPAT، نقشه‌­های تقاطع­‌ها و داده­‌های تصحیح GPS را ارسال می‌‌کنند.

انتظاری که از طراحی سامانه می­‌رود این است که تمامی خودروها اطلاعات مربوط به موقعیت و دقت مکانی خود را ارائه دهند و یک خودرو باید بتواند این اطلاعات را از خود و سایر خودروها دریافت کند.

ایده این است که هر خودرو باید قادر باشد موقعیت خودروهای دیگر را به‌طور نسبی تعیین کند و سپس به وسیله تجهیزات درون­خودرویی (OBU)، بتواند موقعیت خود را نسبت به جاده تشخیص دهد.

تعداد زیادی برنامه­‌های کاربردی در این رابطه وجود دارند و یک منبع خوب برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد آنها، سایت معماری مرجع پیاده­‌سازی خودروهای مرتبط (CVRIA) می‌­باشد که به ابتکار وزارت حمل‌­ونقل آمریکا ایجاد شده است.


دروازه اطلاعاتی خودروی مرتبط برای کاربردهایی مانند دورورزی تماس اضطراری،سرگرمی‌­های اطلاعاتی و بیمه مصرف محور
 
جان کنی (John Kenney) مدیر و رئیس تحقیقات بخش شبکه در مرکز فناوری اطلاعات شرکت تویوتا در آمریکا: امروزه چندین موضوع در ارتباط با طیف فرکانسی و اینکه چگونه می‌­خواهیم از آن استفاده کنیم به صورت جدی مطرح هستند؛
از چه نوع فناوری برای پشتیبانی V2X در آمریکا و سایر نقاط دنیا باید استفاده کرد، و اینکه آیا طیف فرکانسی مورد استفاده می‌­تواند با سایر فناوری­ها برای اهداف دیگری نیز به اشتراک گذاشته شود.

به علت اینکه V2X به طور ذاتی یک شبکه اقتضایی می‌­باشد (شبکه بی­‌سیم غیر متمرکز که به طور کلی نیاز به تجهیزاتی مانند مسیریاب ندارد)، این موضوع باعث می ­شود که تکامل نسل­های آن بسیار چالش برانگیزتر از آن چیزی باشد که در شبکه­‌های ارتباطات سلولی شاهد بوده­‌ایم.

فناوری ارتباطات برد کوتاه اختصاصی (DSRC) اکنون یک فناوری بالغ ‌‌‌می­باشد و در حال وارد شدن به مرحله پیاده­سازی است. فناوری V2Xسلولی (مبتنی بر شبکه ارتباطات تلفن همراه) که در مرحله استاندارد­سازی اولیه قرار دارد نیز مورد توجه است و مزایایی را به عنوان مکملDSRC پیشنهاد می­‌دهد، اما ما نمی‌­خواهیم آن را در جایگاه یک رقیب برای DSRC در نظر بگیریم. صنعت خودروسازی می­‌خواهد عدم قطعیت (در مورد استفاده مشترک از طیف فرکانسی) را تنها از طریقی بردارد که مأموریت DSRC  برای ایمنی ونجات­‌بخشی جان انسان­ها را با تهدید مواجه نسازد.

نیکلاس پاپادوپلوس (Nikolaos Papadopoulos)، مدیر شرکت u-blox در آمریکا: تصویر بالا یک واحد درون­‌خودرویی را نمایش می‌­دهد که می­تواند برای تماس­های اضطراری، سایر برنامه­‌های کاربردی موقعیت­‌یابی و سرگرمی­‌های اطلاعاتی (Infotainment) به کار رود. مستطیل­های آبی اجزائی که ما تامین می­کنیم را نشان می‌­دهند: سامانه موقعیت­‌یابی ماهواره‌­ای (GNSS) مجهز به فناوری ناوبری کور (Dead Reckoning) سه­‌بعدی و در آینده با دقتی در حد تشخیص خط حرکت خودروها، TOBY 4000 با ابزارهای کاربردی برای مشتری و همچنین WiFi ، بلوتوث، و ارتباطات برد کوتاه (NFC).
من مثال­هایی را در این وبینار ارائه داده­‌ام که نشان می­‌دهند ما به طور واضحی می‌­توانیم با ترکیبی از فناوری­‌های GNSS،  تغییر خط حرکت خودروها را تشخیص دهیم.
ما تولیدکنندگان رده اول قطعات و خودروسازان را به شدت ترغیب می­‌کنیم که توجهات جداگانه‌­ای به فناوری­‌های ارتباطات سلولی (تلفن همراه)، ارتباطات برد کوتاه و موقعیت­‌یابی GNSS داشته باشند. پیشرفت­‌ها در زمینه GNSS و موقعیت یابی برای خودروهای خودران واقعاً فوق­‌العاده است و تنها می توانند از طریق فناوری مجزای GNSS محقق شود.


 قابلیت­های فناوری­های موقعیت‌یابی-  چگونه می‌­توان موقعیت یک خودرو را بر روی نقشه مشخص کرد؟
 
راجر برگ (Roger Berg)معاون فناوری­های بی­‌سیم آزمایشگاه­ های تحقیق و توسعه شرکت DENSO در آمریکای شمالی
مثال ویدئویی که من اینجا نمایش دادم، هشدار پیشرفته خودرویی است که جلوتر و خارج از دید شما ترمر می‌­کند. در اینجا از یک خودرو تویوتا، یک واحد موقعیت­‌یابی u-blox و یک دستگاه ارتباطاتی V2V ساخت شرکت Renesas استفاده شده است.
ما به تجربه یاد گرفته‌­ایم که یک شرکت به تنهایی نمی­‌تواند همه این کارها را انجام دهد. این یک اکوسیستم است که به ارتباط و همکاری نیاز دارد. اکنون مانند قبل یک خودرو تنها یک موجودیت مستقل نیست و نمی‌­تواند جدا از زیر ساخت و دیگر کاربران جاده‌­ای عمل کند. و در نهایت، ما لزوماً نمی­توانیم پیش­‌بینی کنیم که خودروهای مرتبط و خودران چگونه می­توانند با خودروهای معمولی که با رانندگی انسان کنترل می­‌شوند، تعامل داشته باشند. برای این مهم نیاز است همکاری زیاد و تعامل موثری بین صنعت، دانشگاه و دولت وجود داشته باشد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.