| کد خبر: 98759 |

◄ بوئینگ و ایرباس میان راه ایران مانده‌اند

تین‌نیوز| طبق گزارش چند روز گذشته‌ی رویترز؛ در حالی که وزارت خزانه‌داری آمریکا در مورد اینکه برای فروش هواپیماهای مسافری بوئینگ و ایرباس به ایران مجوز دهد، تصمیم می‌گیرد، مخالفان توافق هسته‌ای برای جلوگیری از اجرایی شدن این قراردادها لابی گسترده‌ای را آغاز کردند.

به گزارش تین‌نیوز، توافق‌هایی که ایران برای خرید بیش از ۲۰۰ فروند هواپیما با بوئینگ و ایرباس امضاء کرده است با تاخیرهایی روبه‌روست که ممکن است خرید این هواپیماها را کاهش داده یا حتی لغو کند این بخشی از گزارش یک نشریه آمریکایی است.

در ادامه این گزارش آمده است، با وجود تمهیداتی که در توافق هسته‌ای در نظر گرفته شده و فروش هواپیماهای مسافری به ایران را امکان‌پذیر کرده، ممکن است توافقات چند میلیارد دلاری ایران با بوئینگ و ایرباس را بلوکه کند. در حالی‌ که انتظار می‌رود باراک اوباما رییس جمهور آمریکا این قانون را وتو کند اما زمان تحویل این هواپیماها با تاخیر بیشتری روبرو می شود که باعث رنجیدگی طرف ایرانی خواهد شد.

درحالی که روند فروش هواپیماهای بوئینگ و ایرباس به ایران به درازا کشیده است رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفته، ارتباطات مالی و دریافت مجوز اوفک مقداری روند کار را کند کرده است.

علی عابدزاده افزود: اطلاعاتی که به صورت رسمی داریم حاکی از آنست که شرکت‌های هواپیمایی ایرباس و بوئینگ به دنبال دریافت مجوز برای فروش هواپیما به ایران هستند.

وی گفت: توافقی که انجام شده ادامه دارد ضمن اینکه در همین چند هفته اخیر مکاتباتی بین برخی شرکت‌های هوایی ایران و اف ای آمریکا صورت گرفته است که طرف آمریکایی پاسخ سوالات شرکت های ایرانی را داده است که این نشان از روند کار است. هر چند روند کار کند است ولی مثبت ارزیابی می شود .

این در حالی است که مقامات صنعت هوایی می‌گویند تا هشت سال آینده شرکت های هواپیمایی به 500 فروند هواپیما نیاز دارند، در حال حاضر از 250 فروند هواپیمای موجود در کشور 100 هواپیما باید از رده خارج شود و تاخیر در قرارداد با ایرباس و بوئینگ  به نفع صنعت هوایی کشور نیست.

ایران برای اینکه بخشی کوچکی از نیاز ناوگان خود را تامین کند برای خرید هواپیما با ژاپن مذاکره کرده است، ژاپنی‌ها بعد از چند دهه تلاش در صنعت هواپیماسازی اکنون خود را برای به دست آوردن بخش بزرگی از بازار صنعت هوانوردی جهان آماده کرده‌اند.

بازار ایران با توجه به نیاز بالای خود برای خرید هواپیماهای جدید یکی از جذاب‌ترین بازارهای هدف برای این کشور به شمار می‌رود.

مسئولان و صاحب‌نظران صنعت هوایی معتقدند، ایران در آینده نزدیک نیاز به 160 هواپیمای کم سرنشین دارد تا بتواند با استفاده از هواپیماهای کوچک در فرودگاه‌های مختلف کشور را توسعه داده و فاصله سفر بین شهرها را کاهش دهد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    به نظر بهترین کار خرید فوری هواپیما زیر ۷سال توسط دولت هست! ایرلاین ها که پول ندارند، پس دولت باید وام کم درصد با چند سال استراحت بده! حتی باید نوع هواپیمایی که ایرلاین ها می‌توانند با این وام بگیرند محدود شود تا تعمیرات اسان شود! مثلا اگر از ایرباس کسی می‌خواد جت منطقه ای بخره فقط ایرباس ۳۲۰ سری فلانش رو حق داره بخره! امیدوارم دولت با این روش تا قبل انتخابات حداقل ۵۰فروند هواپیما جدید ملکی و با سن زیر ۷سال وارد ایران کند!