|
کد خبر:
99592
|
محمد صفائیان از حلقه گمشده گردشگری دریایی میگوید
مردم خودشان سرمایهگذار شوند
هفتهنامه حمل و نقل |
سلیمان محمدی: شرکت عملیات غیر صنعتی پازارگاد در قلب صنعتیترین و نفتیترین منطقه کشور، امروز بانی ایجاد اولین دهکده توریستی دریایی کشور است. شاید باور این مساله کمی دشوار باشد که یک شرکت که کارویژهاش ارائه خدمات غیرصنعتی به شرکتهای صنعتی منطقه عسلویه است، حالا متولی توسعه گردشگری دریایی کشور شده باشد. محمد صفائیان که در قامت سکاندار یک شرکت خصوصی ریسک سرمایهگذاری در حوزه گردشگری دریایی را به جان خریده، حالا با افتخار دیگر سرمایهگذاران را دعوت میکند که به این حوزه ورود کنند که هم فال است و هم تماشا.
راه اندازی دهکده توریستی پازارگاد تیر آخر صفائیان نیست، او حالا به فکر تاسیس دو دهکده دیگر است و همت کرده بوشهر را تکان دهد و البته خودش تاکید میکند حمایت مسوولان استان در تبدیل این انگیزه به برنامه بیتاثیر نبوده است.مدیرعامل شرکت عملیات غیر صنعتی پازارگاد راهاندازی این دهکدهها را پایان کار خود نمیداند و یک وظیفه ملی برای خود تعریف کرده است؛ یافتن حلقه گمشده ارتباط سرمایهگذاران بخش خصوصی و دولت برای سرمایهگذاری در حوزه گردشگری دریایی.
آقای مهندس نگاه شما به حوزه گردشگری دریایی چگونه است؟
ما به عنوان بخش خصوصی به این حوزه ورود کردهایم تا شروع کنندهای باشیم که مسولان دولتی به این فکر بیافتند که یک موافقت اصولی آمادهای را از تمام سازمانها و ارگانهای مسوول در بحث دریایی تهیه کنند تا سرمایهگذار مردمی و بخش خصوصی به راحتی به این حوزه ورود کنند و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، اقتصاد مقاومتی را در عمل، اجرایی کنیم.
به عبارتی تفکر ما این است که شرایطی ایجاد شود تا مردم خودشان هم سرمایهگذار شوند هم استفاده کننده باشند و به این ترتیب بتوانیم از حجم وسیع مسافرتهای مردم کشورمان که برای گردشهای دریایی به کشورهای دیگر میروند، جلوگیری کنیم و از جاذبههای خودمان استفاده کنیم.
مگر سفر هموطنانمان به کشورهای دیگر مشکلی دارد؟
ما با سفر با سایر نقاط توریستی جهان مشکلی نداریم و حرفمان این است که از سفر مردم کشورمان به کشورهایی جلوگیری کنیم که تنها به خاطر جاذبههای دریایی آن را انتخاب میکنند چراکه جاذبههای کشور خودمات بسیار قویتر از کشورهای اطراف است و میتوانیم در زمینه گردشگری دریایی قویتر از آنها عمل کنیم؛ اما واقعیت این است که متاسفانه تا کنون نتوانستیم این دستاوردها را به مردم ارائه کنیم. ما به دنبال این هستیم این جاذبهها را روز به روز بیشتر کنیم تا با سرمایهگذاری بخش خصوصی مردم بتوانند در داخل کشور خودمان از هفت استان دریایی و امکانات متنوع آن استفاده کنند.
شما به عنوان بخش خصوصی این تجربه را چطور ارزیابی میکنید؟ اگر به روز اول طرح ایده راهاندازی دهکده توریستی پازارگاد برگردید باز هم این کار را شروع میکنید؟
صد در صد تجربه خوبی است. قطعا اگر به روز اول برگردیم با انرژی بیشتر و قویتر کار را شروع میکنیم و همین الان هم درصدد هستیم دو دهکده گردشگری دیگر در استان راهاندازی کنیم به دلیل اینکه هم بازده اقتصادی و هم ثواب دنیوی و اخروی دارد. اعتقادمان این است که باید به این سمت برویم چون کشور ما واقعا در این صنعت ضعف دارد و در این زمینه کار نشده است. مقررات تدوین نشده و قوانین مدون و مشخص نیست، بنابراین خواهشمان از مسوولان دولتی این است که بیش از گذشته به این صنعت بپردازند چون مردم ما بیشتر از اینها حق دارند که از جاذبههای کشورشان بیش از این چیزی که هست استفاده کنند. در این بین حلقه وصل بخش خصوصی و دولتی در این زمینه مفقود شده که باید آن را یافت و ایجاد کرد و این ممکن نیست جز از این راه که موافقت اصولیها به صورت مدون و مشخص آماده شده و به سرمایهگذار داخلی ارائه شود و سرمایهگذار نیز هم سرمایهگذاری کند، هم سود ببرد و هم خدمتی به کشورش انجام دهد.
با توجه به این خلاهایی که اشاره کردید، شما چطور با این مشکلات کنار آمدید.
خوب طبیعی است که انجام هر کاری برای بار اول سختیهای خود را دارد ولی نگاه ما از ابتدای شروع این پروژه این بود که باید همه دست به دست هم دهیم تا کشور خود را کنیم آباد.
به اعتقاد شما چرا متولیان نتوانستهاند به اجماعی در این زمینه برسند؟
چند عامل در این زمینه تاثیرگذار است. یکی از این عوامل تغییرهای مکرر مدیران و عمر کوتاه مدیریتهاست که تاثیر منفی روی این قضیه میگذارد چون وقتی مسوولی میخواهد جا بیافتد و تازه بخواهد به این مسائل فکر کند، جابه جا میشود. سیستمی عمل نکردن، مشکل دیگری است که باعث شده سرمایهگذار ما به سمت این صنعت نرود. نشناختن این صنعت از سوی بخش خصوصی نیز در کنار این دو عامل باعث شده این حوزه تا امروز مغفول بماند. اما من که در این حوزه پا گذاشتم میگویم این صنعت سودآور بوده هر چند که بحث اول ما سودآوری نبود و خدمت به شرکتها مدنظر ما بود، اما اطمینان می دهم اگر دولت هم کمک کند این صنعت سودآوری خوبی برای بخش خصوصی خواهد داشت.
ما به دلیل اینکه فعالیت مان غیر صنعتی است، کسب و کار جدیدی به عنوان گردشگری دریایی راه اندازی کردیم که امسال هم سرمایهگذاری کردیم و هم بازده داشتیم و از همین جا دست سرمایه گذاران را به گرمی می فشاریم که با ما شریک شوند و با هم در این وادی حرکت کنیم. استان بوشهر واقعا در این زمینه پتانسیل بالایی دارد که کشف نشده است و میشود با سرمایهگذاری اندک، درآمدهای خوبی کسب کرد و خوشبختانه مسوولان محترم استان از جمله استاندار محترم حمایتهای خوبی میکنند و از سرمایه گذاری بخش خصوصی در این زمینه استقبال میکنند.
شما برنامهای برای انتقال این تجربه دارید؟ این واقعیت وجود دارد که بخش خصوصی کمی از این حوزه هراسان است و پازارگاد به عنوان یک نمونه موفق میتواند این نگاه را تغییر دهد.
در هفت استان دریایی کشور تجربههای خوبی داریم که پازارگاد هم یکی از آنهاست که در آن وارد شدیم و تجربه خوبی به دست آوردیم و هر سرمایهگذاری بخواهد از تجارب ما استفاده کند حاضریم کمک کنیم که کارشان را مستقل انجام دهند و ما یاری کنیم و راهنمایی کنیم که به نتیجه بهتر از ما برسند و الان این زمینه در استان بوشهر با حمایت استاندار بسیار آماده است.
چطور شد که تصمیم گرفتید شما بانی یافتن حلقه گمشده ارتباط بخش خصوصی و دولتی باشید؟
من فرزند این نظام هستم و بیش از اینکه مسوول شرکت پازارگاد باشم، خودم را فرزند نظام میدانم و تا کنون چندین بار در جلسات شرکت گفتم اگر منافع شرکت من با منافع نظام همخوانی نداشته باشد، قطعا منافع نظام برای من در اولویت است و اگر در مسوولیت یک شرکت بخش خصوصی هستم، بنیه و استخوانبندی من در نظام دولتی شکل گرفته. مثل همه تولیدکنندگان کشورم که بعضا استخوان در گلو هستند اما به عشق به مملکت کارشان را میکنند و ما هم به دنبال این هستیم که خدمت کوچکی بکنیم و اگر کاری زمین مانده بلند کنیم و در جایی که مردم نیازمندند، سرمایه گذار آماده است و پتانسیل وجود دارد و بخش دولتی این توانمندی را ندارد که به این نیاز پاسخ دهد، ورود کنیم.
اگر مسوولان ما ببینند فقط پروازهای ما برای گردشگری به کشورهای دیگر چه مقدار است، باید از خود سوال کنند که چرا یک چندم این میزان در داخل کشور انجام نمیشود؟ خیلی کشورها نفت ندارند اما به اندازه فروش نفت ما از محل توریسمشان درآمد دارند، ما به عنوان فرزندان این نظام باید به این چراها جواب بدهیم.
ما الان به پتانسیل استانهای ساحلی را توجه نمیکنیم. مسولان باید به فکر این باشند که مردمی که در هوای خوب شش ماهه دوم سال به جنوب میآیند، بتوانند گردش کنند و از پتانسیل این منطقه استفاده کنند و این در شرایطی محقق میشود که بتوانیم کاری کنیم که بخش خصوصی به این سمت بیاید. در منطقه عسلویه هم که یک منطقه نفتی است و شرکت نفت حاکمیت دارد، حدود ۱۰۰ هزار نفر سکونت دارند و خانوادههایی از ۱۲ استان و مردم منطقه در آن ساکن هستند که در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و هوای سخت کار میکنند باید جایی برای تفریح و نشاط داشته باشند که بتوانند از حداقل جاذبههای منطقه استفاده کنند.
غیر از سودآوری اقتصادی، توسعه گردشگری دریایی چه مزایایی برای کشور خواهد داشت.
ببینید همانطور که گفتم من با سفر به کشورهای دیگر مخالف نیستم اما وقتی مسافران ما به شکل توریست به کشورهای دیگر میروند به یک نحوی در معرض تهاجم فرهنگی قرار می گیرند. مثال میزنند که زمانی که شما از بغل یک لجنزار رد شوید، شاید کفشتان لجنی نشود، اما بوی آن آزارتان میدهد! آسیبهای تهاجم فرهنگی به این ظرافت تاثیرش را میگذارد . بحث نرفتن به کشورهای خارجی نیست اما اگر هدف از سفر استفاده از جاذبه های گردشگری دریایی است، خوب در کشور خودمان جاذبههای خیلی قویتری داریم که با فعال کردن آن میتوانیم از این آسیبها پیشگیری کنیم. در شش ماهه دوم آب و هوای بوشهر چندین برابر دبی بهتر است و دریای ما هم زیباتر است.
از محاسن دیگر توسعه گردشگری دریایی پویا شدن اقتصاد منطقه است و به این ترتیب بومیهای منطقه، غیر از صیادی میتوانند به شغلهای دیگری رو بیاروند و فرهنگهای گوناگون کشور در معرض هم قرار بگیرند و با هم ارتباط برقرار کنند و از جاذبههای کشور بهتر استفاده کنند.
لینک مطلب:
http://tweekly.ir/fa/Main/Detail/7247
سلیمان محمدی: شرکت عملیات غیر صنعتی پازارگاد در قلب صنعتیترین و نفتیترین منطقه کشور، امروز بانی ایجاد اولین دهکده توریستی دریایی کشور است. شاید باور این مساله کمی دشوار باشد که یک شرکت که کارویژهاش ارائه خدمات غیرصنعتی به شرکتهای صنعتی منطقه عسلویه است، حالا متولی توسعه گردشگری دریایی کشور شده باشد. محمد صفائیان که در قامت سکاندار یک شرکت خصوصی ریسک سرمایهگذاری در حوزه گردشگری دریایی را به جان خریده، حالا با افتخار دیگر سرمایهگذاران را دعوت میکند که به این حوزه ورود کنند که هم فال است و هم تماشا.
راه اندازی دهکده توریستی پازارگاد تیر آخر صفائیان نیست، او حالا به فکر تاسیس دو دهکده دیگر است و همت کرده بوشهر را تکان دهد و البته خودش تاکید میکند حمایت مسوولان استان در تبدیل این انگیزه به برنامه بیتاثیر نبوده است.مدیرعامل شرکت عملیات غیر صنعتی پازارگاد راهاندازی این دهکدهها را پایان کار خود نمیداند و یک وظیفه ملی برای خود تعریف کرده است؛ یافتن حلقه گمشده ارتباط سرمایهگذاران بخش خصوصی و دولت برای سرمایهگذاری در حوزه گردشگری دریایی.
آقای مهندس نگاه شما به حوزه گردشگری دریایی چگونه است؟
ما به عنوان بخش خصوصی به این حوزه ورود کردهایم تا شروع کنندهای باشیم که مسولان دولتی به این فکر بیافتند که یک موافقت اصولی آمادهای را از تمام سازمانها و ارگانهای مسوول در بحث دریایی تهیه کنند تا سرمایهگذار مردمی و بخش خصوصی به راحتی به این حوزه ورود کنند و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، اقتصاد مقاومتی را در عمل، اجرایی کنیم.
به عبارتی تفکر ما این است که شرایطی ایجاد شود تا مردم خودشان هم سرمایهگذار شوند هم استفاده کننده باشند و به این ترتیب بتوانیم از حجم وسیع مسافرتهای مردم کشورمان که برای گردشهای دریایی به کشورهای دیگر میروند، جلوگیری کنیم و از جاذبههای خودمان استفاده کنیم.
مگر سفر هموطنانمان به کشورهای دیگر مشکلی دارد؟
ما با سفر با سایر نقاط توریستی جهان مشکلی نداریم و حرفمان این است که از سفر مردم کشورمان به کشورهایی جلوگیری کنیم که تنها به خاطر جاذبههای دریایی آن را انتخاب میکنند چراکه جاذبههای کشور خودمات بسیار قویتر از کشورهای اطراف است و میتوانیم در زمینه گردشگری دریایی قویتر از آنها عمل کنیم؛ اما واقعیت این است که متاسفانه تا کنون نتوانستیم این دستاوردها را به مردم ارائه کنیم. ما به دنبال این هستیم این جاذبهها را روز به روز بیشتر کنیم تا با سرمایهگذاری بخش خصوصی مردم بتوانند در داخل کشور خودمان از هفت استان دریایی و امکانات متنوع آن استفاده کنند.
شما به عنوان بخش خصوصی این تجربه را چطور ارزیابی میکنید؟ اگر به روز اول طرح ایده راهاندازی دهکده توریستی پازارگاد برگردید باز هم این کار را شروع میکنید؟
صد در صد تجربه خوبی است. قطعا اگر به روز اول برگردیم با انرژی بیشتر و قویتر کار را شروع میکنیم و همین الان هم درصدد هستیم دو دهکده گردشگری دیگر در استان راهاندازی کنیم به دلیل اینکه هم بازده اقتصادی و هم ثواب دنیوی و اخروی دارد. اعتقادمان این است که باید به این سمت برویم چون کشور ما واقعا در این صنعت ضعف دارد و در این زمینه کار نشده است. مقررات تدوین نشده و قوانین مدون و مشخص نیست، بنابراین خواهشمان از مسوولان دولتی این است که بیش از گذشته به این صنعت بپردازند چون مردم ما بیشتر از اینها حق دارند که از جاذبههای کشورشان بیش از این چیزی که هست استفاده کنند. در این بین حلقه وصل بخش خصوصی و دولتی در این زمینه مفقود شده که باید آن را یافت و ایجاد کرد و این ممکن نیست جز از این راه که موافقت اصولیها به صورت مدون و مشخص آماده شده و به سرمایهگذار داخلی ارائه شود و سرمایهگذار نیز هم سرمایهگذاری کند، هم سود ببرد و هم خدمتی به کشورش انجام دهد.
با توجه به این خلاهایی که اشاره کردید، شما چطور با این مشکلات کنار آمدید.
خوب طبیعی است که انجام هر کاری برای بار اول سختیهای خود را دارد ولی نگاه ما از ابتدای شروع این پروژه این بود که باید همه دست به دست هم دهیم تا کشور خود را کنیم آباد.
به اعتقاد شما چرا متولیان نتوانستهاند به اجماعی در این زمینه برسند؟
چند عامل در این زمینه تاثیرگذار است. یکی از این عوامل تغییرهای مکرر مدیران و عمر کوتاه مدیریتهاست که تاثیر منفی روی این قضیه میگذارد چون وقتی مسوولی میخواهد جا بیافتد و تازه بخواهد به این مسائل فکر کند، جابه جا میشود. سیستمی عمل نکردن، مشکل دیگری است که باعث شده سرمایهگذار ما به سمت این صنعت نرود. نشناختن این صنعت از سوی بخش خصوصی نیز در کنار این دو عامل باعث شده این حوزه تا امروز مغفول بماند. اما من که در این حوزه پا گذاشتم میگویم این صنعت سودآور بوده هر چند که بحث اول ما سودآوری نبود و خدمت به شرکتها مدنظر ما بود، اما اطمینان می دهم اگر دولت هم کمک کند این صنعت سودآوری خوبی برای بخش خصوصی خواهد داشت.
ما به دلیل اینکه فعالیت مان غیر صنعتی است، کسب و کار جدیدی به عنوان گردشگری دریایی راه اندازی کردیم که امسال هم سرمایهگذاری کردیم و هم بازده داشتیم و از همین جا دست سرمایه گذاران را به گرمی می فشاریم که با ما شریک شوند و با هم در این وادی حرکت کنیم. استان بوشهر واقعا در این زمینه پتانسیل بالایی دارد که کشف نشده است و میشود با سرمایهگذاری اندک، درآمدهای خوبی کسب کرد و خوشبختانه مسوولان محترم استان از جمله استاندار محترم حمایتهای خوبی میکنند و از سرمایه گذاری بخش خصوصی در این زمینه استقبال میکنند.
شما برنامهای برای انتقال این تجربه دارید؟ این واقعیت وجود دارد که بخش خصوصی کمی از این حوزه هراسان است و پازارگاد به عنوان یک نمونه موفق میتواند این نگاه را تغییر دهد.
در هفت استان دریایی کشور تجربههای خوبی داریم که پازارگاد هم یکی از آنهاست که در آن وارد شدیم و تجربه خوبی به دست آوردیم و هر سرمایهگذاری بخواهد از تجارب ما استفاده کند حاضریم کمک کنیم که کارشان را مستقل انجام دهند و ما یاری کنیم و راهنمایی کنیم که به نتیجه بهتر از ما برسند و الان این زمینه در استان بوشهر با حمایت استاندار بسیار آماده است.
چطور شد که تصمیم گرفتید شما بانی یافتن حلقه گمشده ارتباط بخش خصوصی و دولتی باشید؟
من فرزند این نظام هستم و بیش از اینکه مسوول شرکت پازارگاد باشم، خودم را فرزند نظام میدانم و تا کنون چندین بار در جلسات شرکت گفتم اگر منافع شرکت من با منافع نظام همخوانی نداشته باشد، قطعا منافع نظام برای من در اولویت است و اگر در مسوولیت یک شرکت بخش خصوصی هستم، بنیه و استخوانبندی من در نظام دولتی شکل گرفته. مثل همه تولیدکنندگان کشورم که بعضا استخوان در گلو هستند اما به عشق به مملکت کارشان را میکنند و ما هم به دنبال این هستیم که خدمت کوچکی بکنیم و اگر کاری زمین مانده بلند کنیم و در جایی که مردم نیازمندند، سرمایه گذار آماده است و پتانسیل وجود دارد و بخش دولتی این توانمندی را ندارد که به این نیاز پاسخ دهد، ورود کنیم.
اگر مسوولان ما ببینند فقط پروازهای ما برای گردشگری به کشورهای دیگر چه مقدار است، باید از خود سوال کنند که چرا یک چندم این میزان در داخل کشور انجام نمیشود؟ خیلی کشورها نفت ندارند اما به اندازه فروش نفت ما از محل توریسمشان درآمد دارند، ما به عنوان فرزندان این نظام باید به این چراها جواب بدهیم.
ما الان به پتانسیل استانهای ساحلی را توجه نمیکنیم. مسولان باید به فکر این باشند که مردمی که در هوای خوب شش ماهه دوم سال به جنوب میآیند، بتوانند گردش کنند و از پتانسیل این منطقه استفاده کنند و این در شرایطی محقق میشود که بتوانیم کاری کنیم که بخش خصوصی به این سمت بیاید. در منطقه عسلویه هم که یک منطقه نفتی است و شرکت نفت حاکمیت دارد، حدود ۱۰۰ هزار نفر سکونت دارند و خانوادههایی از ۱۲ استان و مردم منطقه در آن ساکن هستند که در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و هوای سخت کار میکنند باید جایی برای تفریح و نشاط داشته باشند که بتوانند از حداقل جاذبههای منطقه استفاده کنند.
غیر از سودآوری اقتصادی، توسعه گردشگری دریایی چه مزایایی برای کشور خواهد داشت.
ببینید همانطور که گفتم من با سفر به کشورهای دیگر مخالف نیستم اما وقتی مسافران ما به شکل توریست به کشورهای دیگر میروند به یک نحوی در معرض تهاجم فرهنگی قرار می گیرند. مثال میزنند که زمانی که شما از بغل یک لجنزار رد شوید، شاید کفشتان لجنی نشود، اما بوی آن آزارتان میدهد! آسیبهای تهاجم فرهنگی به این ظرافت تاثیرش را میگذارد . بحث نرفتن به کشورهای خارجی نیست اما اگر هدف از سفر استفاده از جاذبه های گردشگری دریایی است، خوب در کشور خودمان جاذبههای خیلی قویتری داریم که با فعال کردن آن میتوانیم از این آسیبها پیشگیری کنیم. در شش ماهه دوم آب و هوای بوشهر چندین برابر دبی بهتر است و دریای ما هم زیباتر است.
از محاسن دیگر توسعه گردشگری دریایی پویا شدن اقتصاد منطقه است و به این ترتیب بومیهای منطقه، غیر از صیادی میتوانند به شغلهای دیگری رو بیاروند و فرهنگهای گوناگون کشور در معرض هم قرار بگیرند و با هم ارتباط برقرار کنند و از جاذبههای کشور بهتر استفاده کنند.
لینک مطلب:
http://tweekly.ir/fa/Main/Detail/7247
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.