| کد خبر: 102694 |

اخبار آسمان ایران در هفته‌ای که گذشت؛

◄فخریه کاشان: FATF مانع ورود ایرباس نیست

تین‌نیوز| مهم‌ترین اخبار هوایی هفته‌ی گذشته معطوف بود پیوستن ایران به قرارداد FATF، که اغلب کارشناسان بر این باور بودند که این موضوع تاثیر منفی در قرارداد با ایرباس نخواهد گذاشت.

به گزارش تین‌نیوز، در همین رابطه هفته‌ی گذشته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با تین‌نیوز با صراحت اعلام کرد؛ این موضوع که با پیوستن بانک‌های ایرانی به FATF بانک‌ها دیگر اجازه تأمین مالی برای ایرلاین‌های داخلی در پروژه‌‌های نوسازی ناوگان هوایی نظیر فاینانس را نخواهند داشت اصلا درست نیست و پیوستن ایران به این قرارداد، هیچ‌گونه ارتباطی با خرید هواپیما ندارد.

بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه حمل‌ونقل هوایی که در هفته گذشته رخ داده است را مرور می‌کنیم.

پروازهای وین، ایروان و تفلیس در فرودگاه اصفهان برقرار شد
مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان از برقراری مقاصد پروازی جدید در این فرودگاه در شهریورماه امسال خبر داد و گفت: در شهریورماه مسیرهای جدید پروازی به مقاصد وین، تفلیس، رشت و ایروان را برای این فرودگاه معرفی کردیم. این مسیرها بر اساس نیاز بوده و تاکنون با استقبال مطلوب مسافران روبه‌رو شده‌اند.

حسن امجدی در این رابطه بیان کرد: در شهریورماه امسال مقاصد جدیدی برای فرودگاه اصفهان تعریف شد و برای برخی مقاصد مانند آبادان شاهد افزایش پرواز هستیم. شرکت هواپیمایی العراقیه پروازهای اصفهان – نجف و اصفهان – بغداد را برای ۲ روز در هفته در فرودگاه اصفهان راه‌اندازی کرده است.

به گفته وی این پرواز پیش از این برقرار شده بود اما پس از وقفه‌ای دوباره از سرگرفته شد. پروازهای اصفهان – نجف و اصفهان – بغداد با هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ و ظرفیت حدود ۱۸۰ نفر برقرار شده است.

تجهیز ناوگان هوایی به جنگنده و بالگرد ملی
وزیر دفاع از طراحی و ساخت موتورهای سنگین توربوجت و توربوفن در ۲ سال آینده خبر داد.

سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم تجلیل از طراحان و سازندگان نخستین موتور توربوجت ملی هواپیما که به نام اوج نام‌گذاری شده است، گفت: طراحی و ساخت این موتور افتخار ملی و سکوی پرشی برای طراحی و ساخت موتورهای سنگین توربوجت و توربوفن هوایی است.

وی این دستاورد ارزشمند را حاصل تلاش جمعی و جهادی و همکاری صادقانه همه بخش‌های صنعت هوایی و هدف‌گذاری مشترک و اشتراک‌گذاری دانش و فناوری ذکر کرد و افزود: این برای همه ملت ایران دارای ارزش، افتخار و خرسندی است.

وزیر دفاع با بیان اینکه موتور اوج حاصل همکاری و تعامل نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، 30 شرکت دانش‌بنیان و 10 دانشگاه کشور با سازمان صنایع هوایی وزارت‌دفاع است، گفت: گام بعدی در این زمینه، طراحی و ساخت موتورهای سنگین توربوجت و توربوفن است که انتظار داریم ظرف 2 سال آینده به نتیجه برسد.

FATF قرارداد ایرباس را تهدید نمی‌کند
قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با پیوستن ایران به FATF قرارداد با ایرباس را تهدید نمی‌کند بیان کرد: مذاکره با ایرباس و بوئینگ همچنان ادامه دارد و هر دو طرف در این رابطه جدی هستند.

اصغر فخریه کاشان در رابطه با این موضوع که با پیوستن بانک‌های ایرانی به FATF بانک‌ها دیگر اجازه تأمین مالی برای ایرلاین‌های داخلی در پروژه‌‌های نوسازی ناوگان هوایی نظیر فاینانس (سهم ۱۵ درصدی) را نخواهند داشت گفت: این موضوع اصلا درست نیست و پیوستن ایران به این قرارداد، هیچ‌گونه ارتباطی با خرید هواپیما ندارد.

وی در همین زمینه ادامه داد: در زمینه خرید هواپیمای ایرباس؛ قرارداد، طرف قرارداد و مشتری کاملا مشخص هستند و شفاف است که پول قرارداد در چه زمینه‌ای صرف می‌شود.

پایان عملیات بهسازی باند فرودگاه خرم‌آباد در مهرماه
مدیر فرودگاه خرم‌آباد با بیان اینکه حدود نیمی از پروژه بهسازی، بازسازی و اجرای روکش باند این فرودگاه به پایان رسیده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا نیمه مهرماه امسال عملیات بهسازی و بازسازی باند فرودگاه خرم‌آباد به پایان رسیده و پروازهای زمستانی و برنامه‌ای فرودگاه خرم‌آباد از ابتدای آبان ماه برقرار شود.

اسفندیار کیانی در همین رابطه عنوان کرد: فرودگاه خرم‌آباد حدود یک ماه است که به دلیل اجرای پروژه بهسازی، بازسازی و اجرای روکش باند در راستای اجرای طرح توسعه فرودگاه خرم‌آباد با هدف ایجاد استانداردهای ایمنی و قابلیت پذیرش پروازهای بزرگ تعطیل شده است.

وی ادامه داد: برای اجرای پروژه بهسازی، بازسازی و اجرای روکش باند فرودگاه خرم‌آباد روزانه حدود هزار و 500 تن آسفالت به همت سه کارخانه تولید آسفالت و پنج گروه حمل و پخش، تهیه و ریخته می‌شود. اکنون سه گروه حمل و پخش فعال‌اند و دو گروه دیگر هنگام بروز مشکل، برای جلوگیری از اتلاف زمان جایگزین دیگری می‌شوند.

ديدار رئيس سازمان هواپيمايی کشوری از فرودگاه امام‌خمينی(ره)
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هفته‌ی گذشته از فرودگاه امام‌خمینی(ره) و روند توسعه و پیشرفت فیزیكی ترمینال سلام این فرودگاه بازدید کرد.

در این بازدید كه معاون هوانوردی و امور بین‌الملل و جمعی از مدیران كل این سازمان هواپیمایی کشوری عابدزاده را همراهی می‌كردند؛ از ترمینال سلام، ایرساید، برج مراقبت، مخابرات هوانوردی، ایمنی زمینی، الكترونیك و ناوبری هوایی بازدید به عمل آمد.

مدیران و كارشناسان بخش‌های مختلف فرودگاه از جمله عملیات، الكترونیك مخابرات و ایمنی زمینی نقطه نظرات كارشناسی خود را در زمینه‌های مختلف الزامات ارتقا حفظ ایمنی و توسعه فرودگاه به تفصیل بیان كردند.

آغاز پروازهای هواپیمایی ملی تایلند به ایران
شرکت هواپیمایی تای ایرویز که به عنوان هواپیمایی ملی تایلند فعالیت می‌کند پس از نهایی شدن مذاکرات رسمی با مقامات ایرانی فعالیت خود را در آسمان ایران از دهم مهرماه آغاز خواهد کرد.

مدیرعامل این شرکت اعلام کرده پروازهای مستقیم تهران – بانکوک از اول اکتبر – دهم مهرماه – با چهار پرواز در هفته کلید خواهد خورد.

به گفته وی این پروازها که افزایش فرصت‌های جدید جذب گردشگر میان دو کشور یکی از اصلی‌ترین اهداف آنها خواهد بود، با هواپیماهای بوئینگ 777 این شرکت تایلندی انجام می‌گیرد.

این شرکت همچنان اعلام کرده سالانه حدود 250 هزار ایرانی به تایلند سفر می‌کنند و این خط هوایی برنامه‌ریزی کرده تا بخشی از ظرفیت‌های موجود در این مسیر پرتردد را به دست بیاورد.

مُهر تایید شورای نگهبان بر برگ برنده مه‌آبادی
شواری نگهبان قانون خاص شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران را تایید کرد.
 
شورای نگهبان پس از بحث و بررسی لایحه احكام دائمی برنامه‌های توسعه كشور كه با اصلاحاتی در جلسه مورخ سی‌ام تیر ماه ۱۳۹۵ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود٬ سرانجام چهار بند ماده الحاقی 36 با محوریت ارتقای ایمنی و کیفیت خدمات حمل‌ونقل هوایی، ناوبری هوایی و فرودگاهی را تایید کرد.

پرداخت نقدی سوخت هواپیما منتفی شد
دبیرانجمن شرکت های هواپیمایی درباره آخرین وضعیت طرح نقدی شدن هزینه سوخت ایرلاین‌ها، گفت: شرکت پخش فرآورده‌های نفتی دلایل ایرلاین ها را برای عدم پرداخت نقدی هزینه سوخت پذیرفته است.
 
مقصود اسدی سامانی اظهار کرد: طی هفته های گذشته جلسات متعددی میان شرکت های هواپیمایی و شرکت توزیع و پخش فرآورده های نفتی برگزارشد که نتایج حاصل شده از این جلسات نشان می دهد که شرکت توزیع و پخش فرآورده های نفتی ، دلایل ایرلاین ها را برای عدم پرداخت نقدی هزینه سوخت، پذیرفته است.  

وی با اشاره به پایان ضرب الاجل(اول مهرماه) شرکت توزیع و پخش برای آغاز اجرای این طرح افزود: در جلسات برگزارشده، شرکت های هواپیمایی دلایل خود را برای عدم اجرای طرح نقدی شدن هزینه سوخت اعلام کردند و باتوجه به توافقات صورت گرفته، قراربراین است که همکاری شرکت نفت و شرکت های هواپیمایی دراین زمینه افزایش یابد و هزینه سوخت خریداری شده در اولین فرصت از سوی این شرکت ها پرداخت شود.

اسدی سامانی اظهارکرد: شرکت های هواپیمایی طی ۵ ماهه گذشته عملکرد مثبتی در پرداخت هزینه سوخت به صورت اعتباری و از طریق صورتحساب داشته اند و برهمین اساس به نظر می رسد که شرکت توزیع و پخش با تداوم روند کنونی موافق باشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.