در میزگرد آنلاین تیننیوز مطرح شد
◄ لزوم تشکیل اتحادیههای تخصصی هواپیمایی
تیننیوز| اغلب کارشناسان، صاحبنظران و متخصصان صنعت هوانوردی کشور بر این باورند که نظرات کارشناسی و تخصصی در نظام تصمیمسازی صنعت موثر نبوده و مدیریت فارغ از نظر و پشتوانه تخصصی تصمیمگیری میکند که یکی از راهکارها تشکیل اتحادیههای تخصصی هواپیمایی است.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، روز گذشته میزگرد آنلاینی تحت عنوان بررسی «جایگاه شغلی متخصصین هوانوردی در کشور» برگزار شد که در آن صاحبنظران و تحلیلگران صنعت هوانوردی به بحث و گفتوگو پرداختند.
در ادامه بخشی از تحلیل کارشناسان صنعت هوانوردی در رابطه با «جایگاه شغلی متخصصین هوانوردی در کشور» را خواهید خواند.
کارشناسان صنعت هوانوردی بر این باور بودند که تغییرات پیدرپی تصمیمات حیاتی و مدیریتی، به نظر میرسد بیانیهها و دستورات مدیران صنعت و مسئولان وزارت راه و شهرسازی از پشتوانه کارشناسی و تخصصی برخوردار نبوده که حکایت از عدم توجه به حضور متخصصین در نظام تصمیمگیری است.
مثلا در حوزهی ایرلاین، بعد از گذشت ماههای متمادی و مذاکرات سنگین با کمپانی ایرباس تاکنون زمان تحویل هواپیما، نوع چیدمان صندلی، نوع موتور هواپیما مشخص نیست همچنین علیرغم توافق اولیه، اعلام شد که به علل فنی 6 فروند هواپیما مناسب شرکت «هما» نمیباشد یا در کل پروژه نوسازی ناوگان شرکت هواپیمایی هما به ماموریت شبکه پروازی و بازار هدف آن شرکت توجه نشده است و سیاست خرید هواپیما ATR هم با ماموریت بیان شده و فرصتهای درآمدزایی این هواپیما نسبت هواپیما امبرائر کمتر است.
همچنین ایمنی این هواپیما با توجه به جغرافیای ایران مناسب نیست چرا که در صورت خاموش شدن یک موتور، این هواپیما توانایی سطح پروازی بالاتر از میانگین ارتفاعات کوهستانی ایران را ندارد یا تصمیمگیریها در سطح فرودگاهها نیز همین فرایند مشابه را طی میکند و مدیران آن مجموعه به انتقادات کارشناسی و تخصصی توجه ندارند.
در برخی موارد اشاره مدیریت کلان اشتباهات خود را متوجه شده و تغییر مسیر داده و در برخی دیگر به ادامه مسیر گذشتهی خود تاکید دارند.
برآیند موارد ذکر شده مشخص می نماید که نظرات کارشناسی و تخصصی در نظام تصمیمسازی صنعت موثر نبوده و مدیریت فارغ از نظر و پشتوانه تخصصی تصمیم میگیرد.
در موردی دیگر، به صورت غیرمستقیم که هویت متخصصین مخدوش شده است. لباس کار هواپیمایی چه در جامعه و چه در صنعت معرف هویت صنفی کارکنان بوده است و در سطح صنعت، با انتخاب لباسهای مشابه هویت شغلی متخصصین مخدوش شده است.
برای مثال لباسی برای کارکنان حوزه خدمات فرودگاهی مشابه کارکنان حوزه مهندسی تعمیرات انتخاب شده است و بدین طریق جایگاه شغلی متخصصین با کارکنان سایر بخشها یکسان دیده شده است که نشان از وجود ارزشهای یکسان بین متخصصین مهندسی تعمیرات و کارکنان حوزه خدمات فرودگاهی نزد مدیریت کلان شرکت میباشد یا حتی استفاده از لباسهای فرم هواپیمایی در سایر بخشهای جامعه و عدم اعتراض متولیان صنعت هواپیمایی، باعث تخریب هویت شغلی متخصصین آن میشود.
با بررسی شیوه فرم تعهد محضری در ابتدای استخدام به نظر میرسد که برخی شرکتها خود را ملزم به رعایت هیچگونه آدابی ندانسته و بدین وسیله امکان هر گونه برخورد و رفتاری با متخصصین را برای خود محفوظ میدارند که خارج از چارچوب آداب حرفهایی است و شان و منزلت متخصص رعایت نشده و سطح آداب به روابط ارباب و برده تنزل یافته است.
همچنین تفاوت متخصصین صنعت هواپیمایی با سایر صنایع مشخص نیست. کارکنان بخشهای عملیاتی و فنی شرکتهای هواپیمایی و فرودگاهها بر ایمنی صنعت موثر هستند در نتیجه تنظیم روابط کارگری و کارفرمایی اعم از شرکتهای هواپیمایی یا فرودگاهها در حوزه حقوق و رفاه آنها در حوزه اختیارات متولی صنعت و سازمان هواپیمایی کشوری است که آن سازمان به این مهم بیتوجه بوده و حتی مصوبات و قوانین خاص صنعت هواپیمایی اجرا نمیشود.
به منظور حل مسائل اشاره شده، دو راهکار پیشنهاد شد. راهکار اول افزایش آگاهی متخصین از حقوق خود است و راهکار دوم تشکیل اتحادیههای تخصصی هواپیمایی است که مورد اخیر امکان مذاکره در مراجع تصمیمگیر و قانونگذار را تسهیل میکند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.