| کد خبر: 103855 |

در دیدار معاون وزیر راه و شهرسازی با اعضای کمیسیون عمران مجلس مطرح شد:

◄ نباید دود ارزان بودن گازوئیل به چشم راه‌آهن برود

تین‌نیوز| عصر دیروز نشست مشترکی بین اعضای کمیسیون عمران مجلس و مسئولان شرکت راه‌آهن با حضور وزیر راه برگزار شد. در این نشست مدیرعامل شرکت راه‌آهن ضمن ارائه گزارش عملکرد و برنامه‌های راه‌آهن در ۳ سال گذشته به سؤالات اعضای کمیسیون در مورد فعالیت‌های این شرکت و سؤالاتی که برای مردم در خصوص عملکرد شرکت پیش آمده است پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، در ابتدای این نشست محسن پورسیدآقایی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن، با اشاره به برنامه توسعه قطارهای حومه‌ای در کشور، عنوان کرد: شاخص کیفیت زندگی در تهران بسیار پایین‌تر از سطح جهانی است و علت آن آلودگی هوا، ترافیک و ساختار شهرسازی است که آرامش را از ساکنان این شهرها گرفته است درحالی‌که با توسعه حمل‌ونقل حومه‌ای آرامش به کلان‌شهرها برمی‌گردد و مردم نیز انتظار دارند در حومه کلان‌شهرها در خانه‌هایی بزرگ‌تر و آب و هوایی سالم‌تر زندگی کنند و از طریق قطار حومه به داخل شهر تردد داشته باشند.

وی ادامه داد: امروز راه‌آهن درصدد توسعه خطوط حومه‌ای است به‌طوری‌ که خط حومه‌ای تهران-گرمسار (۴ خط)، خط حومه‌ای تهران- کرج (۴ خط) خط حومه‌ای اهواز- سربندر و مسیر قزوین، برخی از این خطوط حومه‌ای هستند که در حال تکمیل هستند.

منتظر تأیید مجلس برای تشکیل شرکت قطارهای حومه‌ای هستیم

آقایی همچنین اظهار داشت: دولت لایحه تشکیل شرکت قطارهای حومه‌ای را در برنامه ششم به مجلس ارائه کرده و منتظر تأیید مجلس دراین‌باره هستیم و امیدواریم این برنامه به تصویب مجلس برسد. تشکیل شرکت‌های جدید در اختیار دولت نیست اما با حمایت نمایندگان از بخش ریلی امیدواریم این هدف در سال جاری محقق شود.

آقایی در ادامه افزود: خوشبختانه راه‌آهن اولویت اول وزیر راه و شهرسازی است. هیچ زمانی همانند امروز برای جهش راه‌آهن مهیاتر نیست و تیم راه‌آهن و مدیران آن قوی‌ترین تیم را در طی این سال‌ها داشته است و تمامی ارکان و پتانسیل آن برای توسعه پایدار آماده هستند. ساختار راه‌آهن کشور قدیمی است و مطالعاتی برای پایه‌گذاری ساختاری مدرن و جدید در دست انجام است. با تعریف مسئولیت لجستیکی برای شرکت راه‌آهن در ساختار جدید، بار در بنادر از صاحب کالا تحویل گرفته می‌شود و تا منطقه‌ای که ریل باشد حمل می‌شود و سپس با استفاده از هر وسیله دیگری همان بار درب کارخانه یا در محل موردنظر تحویل داده می‌شود؛ اما درصورتی‌که مسئولیت راه‌آهن دریافت بار در ایستگاهی و تحویل آن در ایستگاه دیگری باشد، هیچ‌وقت راه‌آهن رشد نخواهد کرد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به درخواست‌های مطرح‌شده ذیل ماده ۴۹ گزارش ارائه‌شده به مجلس گفت: انجام پروژه‌های متعدد در قالب طرح‌های قطارهای سریع‌السیر، حومه‌ای و مسافربری، باری و همچنین توسعه زیرساخت از سوی یک شرکت راه‌آهن با چند معاون امکان‌پذیر نخواهد بود. بایستی به راه‌آهن اختیاراتی داده شود تا طبق ساختار جدید بتواند جهانی فعالیت کند. همچنین اساسنامه شرکت راه‌آهن به‌منظور اصلاح، طبق ماده ۸۵ توسط کمیسیون عمران در صحن مجلس ارائه شود تا این کمیسیون با توجه به پیشنهادهای شرکت راه‌آهن مسئول تغییر اساسنامه شود.

پورسیدآقایی تأکید کرد: هدف از این اصلاحات، ایجاد ساختار نوینی در حمل‌ونقل ریلی برای رقابت با سایر بخش‌های حمل‌ونقل است. درخواست دیگر مربوط به دریافت کمک‌های از پیش تعیین‌شده برای برگرداندن رقابت ناعادلانه میان ریل و جاده به نفع راه‌آهن است. در واقع راه‌آهن با دریافت مابه‌التفاوت میزان صرفه‌جویی سوخت، نیازی به بودجه دولتی نخواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ارزان بودن گازوئیل بنا به سیاست‌های کشور تأکید کرد: اما در هر صورت دود آن نباید به چشم راه‌آهن برود؛ بنابراین تا هر وقت که مجلس و دولت افزایش قیمت گازوئیل را صلاح نمی‌دانند، حداقل مابه‌التفاوت قیمت بخشی که راه‌آهن در سوخت صرفه‌جویی می‌کند را بازگردانند، زیرا در این صورت راه‌آهن به هیچ بودجه‌ای نیاز نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه «یا گازوئیل به قیمت جهانی برسد تا راه‌آهن توجیه‌پذیر شود، یا در صورت عرضه سوخت ۳۵۰ تومانی ضرر مابه‌التفاوت قیمت سوخت نسبت به بازار جهانی به راه‌آهن پرداخت شود» گفت: حمل‌ونقل ریلی یک‌هفتم جاده‌ای سوخت مصرف می‌کند و در صورت بازگردانده شدن این ۶ درصد به‌حساب راه‌آهن، این بخش می‌تواند مستقل از پروژه‌ها و بودجه‌های دولتی به کار بپردازد. راه‌آهن سالانه حداقل بیش از چهار هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی سوخت برای کشور دارد اما از این مبلغ، یک هزار میلیارد تومان هم به راه‌آهن بازگردانده نمی‌شود.

وی در پایان این بخش از سخنان خود یادآور شد: قوانینی برای کمک به راه‌آهن مصوب شده است که متأسفانه به‌طور کامل اجرا نمی‌شود. همچنین در صورت اجرای این درخواست، اصلاح ساختار و اساسنامه و پیش‌بینی کمک‌های در نظر گرفته شده، می‌تواند راه‌آهن را به اوج خود برساند.

4 گزارشی که اعضای کمیسیون مجلس از معاون وزیر خواستند
بنا بر گزارش تین‌نیوز، پس از سخنان آقایی، رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران اظهار داشت: ضرروی است راه‌آهن چهار درخواست کمیسیون مبنی بر ارسال گزارش حوادث و سوانح ریلی در سال ۹۵ به‌منظور مقایسه با حوادث جاده‌ای، طرح‌های مصوب و اولویت‌دار طرح‌های مصوب و اولویت‌دار ریلی ازنظر سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، گزارش میزان موفقیت شرکت راه‌آهن در خصوصی‌سازی شرکت‌های مدنظر طبق اصل ۴۴ قانون اساسی را به کمیسیون عمران ارائه کند.

وی درباره سهم جابه‌جایی مسافر توسط حمل‌ونقل ریلی در کشور عنوان کرد: این سهم نسبت به دیگر شقوق حمل‌ونقلی بسیار کم است و این امر موجب ایجاد فاصله زیاد ما با اهداف چشم‌انداز خواهد شد. ناوگان ریلی ما نسبت به کشورهای دیگر از فرسودگی زیادی برخوردار است بنابراین ضروری به نظر می‌رسد تا سرمایه‌گذاری بیشتری توسط بخش خصوصی برای این صنعت شود. در برنامه ششم احکامی را برای این حوزه آورده‌ایم که فکر می‌کنم جوابگو نیست اما کمیسیون عمران آمادگی دارد تا با کمک وزارت راه و شهرسازی حمایت‌های لازم را از راه‌آهن در جهت توسعه پایدار داشته باشد.

در ادامه این نشست، صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران با اشاره به بهره‌گیری از مشاوران مجرب و زبردست بین‌المللی برای تهیه طرح جامع راه‌آهن گفت: حتی اگر یک سال به طول بیانجامد به نفع کشور و حمل‌ونقل ریلی و از دستور تغییر اساسنامه توسط کمیسیون عمران بهتر خواهد بود.

پورسید آقایی ضمن استقبال از این پیشنهاد پاسخ داد: تا شش ماه آینده این طرح جامع آماده خواهد شد.

رجبی از دیگر اعضای کمیسیون عمران نیز ضمن پیشنهاد افزودن ماده‌ای در برنامه ششم توسعه برای تخصیص اعتبارات جدید به راه‌آهن افزود: برای کمک به راه‌آهن باید از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق و فعلی سؤال شود چرا به ماده ۷۰ عمل نکرده و نمی‌کنند.

راه‌آهن به جز در بخش بارهای ترانزیتی فقط یک اجازه دهنده است

در ادامه جلسه آقایی، با اشاره به سؤالات پدید آمده در اذهان عمومی و نمایندگان مجلس در خصوص خرید واگن باری از کشورهای خارجی توسط شرکت راه‌آهن اظهار داشت: از لحاظ اصولی و قانونی شرکت راه‌آهن ایران علاوه بر نداشتن اجازه خرید، طرح و برنامه‌ای برای خرید واگن باری از خارج از کشور ندارد؛ بنابراین شرکت راه‌آهن در خرید داخلی و خارجی واگن باری هیچ نقشی ندارد و اگر خرید واگن از خارج از کشور رخ‌داده از سوی بخش خصوصی انجام‌شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: در صورت درخواست بخش خصوصی برای استفاده از منابع وجوه اداره شده یا معرفی به صندوق توسعه ملی از سوی شرکت راه‌آهن، این بخش ملزم به خرید از ساخت داخل است؛ اما درصورتی‌که بخش خصوصی با اتکا به دارایی‌ها و اموال خود اقدام به خرید واگن از خارج از کشور کند، شرکت راه‌آهن نیز طبق قانون نمی‌تواند بر وی نظارت داشته باشد. شرکت راه‌آهن در روند چنین خریدهایی قرار ندارد و تمام مراحل در سیستم ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت موجود است. شرکت راه‌آهن در بخش بار هیچ‌گونه فعالیتی درزمینهٔ واگن و حمل بار ندارد و بخش خصوصی به‌عنوان مالک واگن پس از بارگیری به حمل آن اقدام می‌کند و تنها راه‌آهن با توجه به بارنامه صادرشده بار را به مقصد تحویل می‌دهد.

مدیرعامل راه‌آهن در ادامه یادآور شد: شرکت راه‌آهن به‌غیراز بارهای ترانزیتی که متولی آن است در قبال سایر بارهای داخل کشور فقط یک اجازه دهنده است که بار از نقطه‌ای به نقطه دیگر تحویل داده شود. بر همین اساس تخلیه بار، نگهداری و تعمیر واگن‌ها بر عهده بخش خصوصی است. به‌طوری‌که هر چه تعمیرگاه در اختیار راه‌آهن بوده از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذارشده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن رد اتهام خرید واگن از خارج و عقد قرارداد با روسیه تصریح کرد: هرکسی هر کمکی از راه‌آهن بخواهد ملزم به خرید داخلی می‌شود.

پورسید آقایی با اشاره به اختیارات شرکت راه‌آهن برای خرید ریل از خارج از کشور خطاب به اعضای کمیسیون عمران اظهار کرد: سال‌های سال است که تمام دست‌اندرکاران قول تولید داده‌اند و تولید نکرده‌اند و اصلاً ریلی در کشور تولید نشده است.

دو راهکار شرکت راه‌آهن برای تعویض ریل‌های شکسته

به گفته وی؛ در ابتدای دولت یازدهم نیز حتی یک شاخه ریل برای تعویض ریل‌های شکسته وجود نداشت و هر بار برای خرید ریل مراجعه شد با وعده ساخت داخل، درخواست کردند که ریلی از خارج خریداری نشود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تدبیر شرکت راه‌آهن و دو راهکار ارائه‌شده گفت: به‌طور هم‌زمان، ذوب‌آهن تشویق به خرید یک خط تولید ریل از خارج از کشور به‌منظور رفع مشکلات ریلی کشور شد و جهت پیشبرد اهداف و پروژه‌های راه‌آهن با کشور هندوستان برای خرید ریل قرارداد منعقد شد.

پورسیدآقایی با اشاره به تدبیر اول بیان داشت: به‌منظور خرید خط تولید ریل توسط ذوب‌آهن قرار شد شرکت راه‌آهن بخشی از مطالبات خود از ذوب‌آهن را مطالبه نکند. اگرچه تولید ریل در داخل کشور اقتصادی نیست اما به لحاظ استراتژیک تولید آن برای ما بسیار مهم است، زیرا با توجه به تولید سایر تجهیزات مانند تراورز و علائم، فعالیت کارخانه تولید ریل در کشور باعث تسریع توسعه خطوط ریلی می‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به تدبیر دوم خاطرنشان کرد: به دلیل نبود ریل، راه‌آهن دو سال و نیم قبل، مجبور شد برای توسعه خطوط و شبکه ریلی کشور ۲۵۰ هزار تن ریل از هندوستان خریداری کند.

تست آزمایشی تولید ریل در ذوب‌آهن
وی از شروع تست آزمایشی تولید ریل کارخانه ذوب‌آهن در هفته گذشته خبر داد و گفت: علاوه بر اینکه راه‌آهن به‌منظور تولید ریل آزمایشی به ذوب‌آهن کمک می‌کند، برای خرید ۴۰ هزار تن ریل نیز قرارداد بسته است و در ازای آن پولی پرداخت خواهد کرد. همچنین طبق توافق به‌جای نیمی از مطالبات خود ریل دریافت خواهیم کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: درنتیجه راه‌آهن از طریق فاینانس مشکل نبود ریل در کشور را برطرف و برای تولید ریل ملی به صنعت داخل کشور کمک کرد.

وی در پایان صحبت‌های خود اظهار داشت: سالانه ۵۵۰ میلیون مسافر از حومه وارد شهر تهران و همچنین در آخر وقت اداری از آن خارج می‌شوند. لازم است به حمل‌ونقل حومه‌ای توجه ویژه‌ای شود، زیرا قطار حومه‌ای در توسعه شهری و کاهش آلودگی هوا تأثیر بسزایی دارد. حوادث و سوانح حمل‌ونقل ریلی به نسبت جاده‌ای بسیار پایین است. کمک و حمایت از رشد حمل‌ونقل ریلی بسیاری از حوادث جاده‌ای را کاهش می‌دهد.

پورسیدآقایی بابیان اینکه منابع مالی برای توسعه حمل‌ونقل ریلی کم است تصریح کرد: باید با استفاده از ارائه مشوق‌های لازم نسبت به جذب بخش خصوصی و سرمایه‌های آن در راستای تکمیل طرح‌های اولویت‌دار راه‌آهن اقدام کنیم. لذا حمایت مجلس در تکمیل پروژه‌های مربوط به راه‌آهن کارساز خواهد بود و باید هر چه سریع‌تر از ظرفیت موجود در کشور برای توسعه شبکه ریلی استفاده کنیم.

در پایان این نشست اعضای کمیسیون به همراه معاون وزیر راه به بازدید از بخش‌های مختلف شرکت راه‌آهن از جمله اتاق کنترل از راه دور خطوط ریلی پرداخته‌اند و آقایی به تشریح نحوه عملکرد این اتاق برای اعضای کمیسیون پرداخت.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.