| کد خبر: 103883 |

تأکید رئیس‌جمهور بر توسعه خطوط ریلی در سفر استانی به قزوین

◄فتوای دولتی برای راه‌آهن دوخطه

تین‌نیوز| حسن روحانی که صبح امروز با استفاده از قطار به استان قزوین سفر کرده بود در سخنرانی خود با اشاره به برنامه‌های دولت در حوزه حمل‌ونقل ریلی این استان اظهار داشت: مردم باید بتوانند به استان‌های زنجان، تهران، قزوین و رشت از طریق راه‌آهن سفر کنند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، وی با بیان اینکه «ما به راه‌آهن دوخطه نیاز داریم» از عملیاتی شدن پروژه دوخطه شدن راه‌آهن تهران-قزوین تا اوایل سال آینده خبر داد و گفت: اجرای این پروژه موجب تسهیل زندگی مردم می‌شود. دوخطه کردن راه‌آهن قزوین-زنجان نیز آغاز شده است و تلاش می‌شود راه‌آهن قزوین-رشت نیز تا پایان سال آینده تکمیل شود. استان قزوین به دلیل موقعیت استراتژیک از لحاظ خطوط ریلی بسیار مهم است و البته اقداماتی که باید در زمینه حمل‌ونقل جاده‌ای انجام شود نیز به‌زودی تشریح خواهد شد.

عملیات دوخطه کردن راه‌آهن زنجان- قزوین به طول ۱۰۴ کیلومتر در سه قطعه با اعتباری بالغ بر ۳۱۲ میلیارد تومان از تأکیدات رئیس‌جمهوری در سفر به استان زنجان بود که سال جاری در چهار حوزه به پیمانکار واگذار و آغاز شده است و بر اساس هدف‌گذاری، این طرح اواخر سال ۹۶ به بهره‌برداری می‌رسد.

با نگاهی به سفرهای استانی رئیس‌جمهور می‌توان دید یکی از تأکیدات وی در سخنرانی‌های خود در این سفرها لزوم ایجاد و توسعه خطوط ریلی در استان‌های مختلف است. در همین خصوص نیز دیروز، وزیر راه و شهرسازی نشست مشترکی با اعضای کمیسیون عمران مجلس داشت که در آن از مجلس برای حمایت از بخش ریلی کشور ازجمله در خصوص تشکیل شرکتی مستقل برای قطارهای حومه‌ای کمک خواست.

همچنین حسن روحانی نیز در نشست‌های مختلفی با وزیر راه و شهرسازی، در خصوص لزوم تسریع در اتصال شبکه راه‌آهن کشور به راه‌آهن کشورهای همسایه سخن گفته است. بهره‌گیری از صندوق توسعه ملی برای تأمین منابع مالی پروژه‌های راه‌آهن برقی و سریع‌السیر و دوخطه کردن مسیرهای اصلی از دیگر مواردی بوده که رئیس‌جمهوری در بخش ریلی مورد تأکید قرار داده است.

روحانی همچنین بارها بخش خصوصی را به سرمایه‌گذاری در ناوگان ریلی با ارائه تسهیلات و تضمین بازار تشویق کرده و تسهیل زمینه‌های مشارکت خارجی در فعلیت بخشیدن به موقعیت ایران در ترانزیت ریلی منطقه را از این بخش خواستار بوده است. سخنان حسن روحانی درباره افزایش خطوط ریلی در حالی گفته می‌شود که این روزها بازار توریسم ریلی در ایران به‌واسطه ورود قطار گردشگران اروپایی بیشتر از قبل شده است.

همه این موارد حاکی از توجه ویژه مسئولان دولتی برای گسترش خطوط ریلی جهت بهره‌گیری از آن در دو حوزه تجارت و گردشگری است؛‌ بدون شک افزایش خطوط ریلی در داخل کشور علاوه بر منافع داخلی و توسعه تجارت، ما را به بازار اقتصادی کشورهای همسایه متصل کرده و می‌تواند نقش مؤثری در تبادل فرهنگی میان کشورهای منطقه را نیز ایفا کند؛ توسعه خطوط ریلی داخلی با توجه به بازار داغ این شیوه از توریسم نیز قادر است از حجم ترافیک جاده‌ای و تصادفات ناشی از آن کاسته و امنیت سفر در ایران را نیز بهبود بخشد و علاج کوتاه‌مدتی بر مشکل کمبود هتل‌های لوکس در ایران باشد. توریسم ریلی به‌زودی می‌تواند بخش قابل‌توجهی از گردش مالی را در اقتصاد گردشگری به خود اختصاص دهد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • Irani @ yahoo. com 0 0

    بهتر است برای توسعه راه آهن از بانک جهانی، صندوق بین المللی پول، سرمایه های سرگردان در بانک های داخلی، بانک اسلامی، اخذ مالیات واقعی از بنیادهای بظاهر خیریه و موسسات مالی مخفی کننده بیلان مالی، اخذ ۱ درصد از درآمد پس از مالیات شرکت های خودروسازی داخلی، بانکهای روسی، اخذ عوارض از هر پاکت سیگار خارجی وداخلی و صندوق توسعه ملی، سرمایه جذب نمود و با تغییر برخی مدیران دولتی و نصب کاربلدها و متخصصین خبره حمل و نقل ریلی را سامان بخشید۰