| کد خبر: 105265 |

گاه حذف نقاط حادثه خیز محورهای ایلام فرا رسیده است

تین‌نیوز| در شرایطی که تا چند هفته اینده ایلام میزبان خیل جمعیت زائران کربلا است ایمن سازی جاده های سخت گذر از طریق حذف نقاط حادثه خیر ضروری ترین طرح عمرانی در محدوده راهسازی این استان محسوب می شود .


می توان کارشناس نبود اما به عنوان یک فرد عادی تشخیص داد که محدوده های حادثه خیز و سخت گذر محورهای ارتباطی تقریبا دو طرفه و کم عرض ایلام مهم ترین چالش پیش رو برای رانندگان به خصوص افراد غیر بومی و نااشنا با فضای کاملا متفاوت کوهستانی استان ایلام محسوب می شود.
تشخیص و اعلام نظری که نتیجه ثبت مواردی از حوادث رانندگی بسیار تلخ در حافظه جمعی و حاصل غیر استاندارد بودن ان محدوده از جاده ها و البته بی اطلاعی و نااشنایی راننده از ان مشخصه ناایمن جاده ای بوده است.

بیشتر راه های ایلام در مناطق کوهستانی و سخت گذر است
رئیس پلیس راه ایلام در این مورد می گوید: با توجه به موقعیت کوهستانی و ویژه استان، بیشتر راه های این منطقه از کشور در مناطق سخت گذر واقع شده که همین مساله عامل تشدید حوادث رانندگی در نقاط حادثه خیز شده است.
سرهنگ محسن ناصری افزود: جاده های ایلام به علت کوهستانی بودن فاقد استانداردهای ایمنی لازم است و با عنایت به حجم میلیونی تردد زوار کنگره اربعین از راه های استان، مسئولان ارشد کشوری و محلی باید تا احداث بزرگراه حذف نقاط حادثه خیز را در اولویت برنامه های عمرانی قرار دهند.

وی ادامه داد: کنگره بزرگ و راهپیمایی اربعین حسینی سبب شده استان ایلام و مرز رسمی مهران در کانون توجه مردم کشور قرار گیرد به گونه ای که هر سال در آستانه اربعین بیش از 2 میلیون زائر راهی استانی شوند که از نظر راه و جاده در بدترین وضعیت قرار دارد.
وی اظهار کرد: راه ایلام به مهران مهم ترین مسیر دسترسی زوار اربعین به مرز است که به علت وجود نقاط حادثه خیز و کم عرضی جاده در ایام اربعین با مشکل ترافیک سنگین چندین ساعته خودروها و معطلی زائران مواجه است ضمن اینکه راه های دیگر استان نیز به سمت مهران از جمله جاده دهلران - مهران و ملکشاهی- مهران نیز به علت نقاط حادثه خیز و کم عرضی این دو جاده با معضل ترافیک سنگین تردد مواجه است.

رئیس پلیس راه ایلام یادآور شد: دو راه ایلام به مهران و دره شهر به ایلام حادثه خیزترین جاده های استان ایلام است که نقاط خطرناک و حادثه خیز آنها مشخص شده است.
ناصری افزود: کمبود اعتبار مهمترین چالشی است که در مقوله ایمن سازی راه های ایلام وجود دارد با وجود این پلیس راه با همکاری دستگاه های اجرایی مرتبط، مناطق خطرناک و پرتگاه های جاده ای ایلام را ایمن سازی کرده است.

راه های ایلام 91 نقطه حادثه خیز دارد
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام نیز از شناسایی 91 نقطه حادثه خیز در راه های این استان خبر داد و گفت: با توجه به اقدام های زوده بازده، نصب تابلو و علائم ایمنی این تعداد نقطه حادثه خیز در محورهای مختلف استان به 26 نقطه کاهش یافته که با این اقدام میزان حوادث جاده ای به طور چشمگیری کاهش یافته است.
سید کمال الدین میرجعفریان اظهار کرد: تقاطع صالح آباد، دشت عباس، پل زائر مهران، واریانت زارنگوش، سه راهی سید اکبر و راه گچ زاغ در دهلران و واریانت سفید خانی در سیروان از مهم ترین نقاط حادثه خیز اصلاح شده در سال گذشته است.
وی ادامه داد: 250 میلیارد ریال اعتبار در مجموع برای اجرای راه های جدید و حذف نقاط حادثه خیز استان ایلام هزینه شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام یادآور شد: همچنین در 19 نقطه حادثه خیز دیگر، عملیات اجرایی نصب تابلو، نشانه های ایمنی و نیوجرسی اجرا شده است که در صورت تامین اعتبار عملیات اصلاح و رفع این نقاط نیز انجام خواهد شد.
میرجعفریان از عملیات شانه سازی بیش از 350 کیلومتر از راه های استان در سال گذشته خبر داد و گفت: مهمترین هدف این اداره بالا بردن و افزایش شاخص های استاندار جاده های استان است.

اجرای قطعه دوم راه ایلام به پایانه مرزی مهران به زودی آغاز می شود
معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز هفته گذشته در سفر به ایلام و گفت و گو با ایرنا اعلام کرد که اجرای قطعه دوم تعریض راه ایلام به پایانه مرزی مهران تا محدوده صالح آباد پس از برگزاری مناقصه به زودی آغاز می شود.
داود کشاورزیان اظهار کرد: عملیات اجرایی قطعه نخست این طرح به صورت راه رفت و برگشت جداگانه اکنون از مسیر صالح آباد به مهران در حال اجراست که با تکمیل این طرح ها بار ترافیکی جاده ایلام به مهران در ایام اربعین روان خواهد شد.
وی گفت: دولت تدبیر و امید با توجه به وضعیت نامناسب راه های استان و استقبال گسترده و میلیونی زوار اربعین حسینی از پایانه مرزی مهران توجه ویژه ای به توسعه و نگهداری جاده های ایلام دارد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور افزود: اگرچه افزون بر مهران مرزهای زمینی دیگری هم برای تردد به عراق وجود دارد اما 67 درصد ورودی و خروجی های اربعین از جاده های استان ایلام به پایانه مرزی مهران انجام می شود.
کشاورزیان گفت: علاوه بر زوار داخلی، زائران کشورهای دیگر هم از مرز مهران به عراق سفر می کنند؛ بنابراین باید امکانات زیرساختی از جمله راه های دسترسی به استان ایلام و پایانه مرزی مهران به شکل مناسب و استاندارد فراهم شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مسیر ایلام به مهران بر اساس نیازها و ظرفیت های سال های پیش احداث شده و اکنون به علت تردد میلیونی زوار اربعین از استاندارد لازم برخوردار است اما با توجه به این موضوع این راه اکنون جوابگوی تردد هزاران دستگاه خودرو و تردد زوار نیست.
وی تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی خوشبختانه اعتبارها و بودجه مناسبی برای تعریض راه ایلام به مهران اختصاص داده و اکنون عملیات تعریض این جاده در چند منطقه در حال اجراست که با اتمام آنها ترافیک جاده ای روان تر خواهد شد.

کشاورزیان گفت: قرارداد تعریض از سمت صالح آباد به مهران منعقد شده که با اجرایی شدن مرحله دوم آن از مسیر ورودی مهران بخش عمده ای از راه ایلام به مهران تعریض خواهد شد.
پایانه مرزی مهران در 85 کیلومتری جنوب غربی ایلام مهم ترین کانون و مسیر تردد زوار عتبات عالیات عراق و زائران و گردشگران عراقی به جمهوری اسلامی ایران است.
در اربعین سال گذشته نزدیک به 2 میلیون زائر سوگوار برای حضور در آیین راهپیمایی اربعین و زیارت مکان های مقدس این کشور از مرز مهران رفت و آمد کردند.
حدود 70 درصد از ترددها به کشور عراق در ایام اربعین حسینی از راه مرز رسمی و بین المللی مهران انجام می شود.
به گفته مسئولان استان ایلام، در اربعین سال گذشته اتباع 32 کشور جهان برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی با سفر به مهران از این مسیر راهی عراق شدند.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.