| کد خبر: 106969 |

توقف طرح «همت» به خاطر ۵۰۰ متر معارض

تین‌ینوز| چرا که وجود برخی معارضان باعث کند شدن روند ساخت و بهره‌برداری از آن شده است. اجرای 500 متر از این طرح‌ فرااستانی به‌دلیل وجود 75 خانوار مدعی، متوقف مانده و این شرایط باعث شده تا «حاجی رضا شاه کرمی»، دادستان کرج به‌عنوان مدعی العموم به این طرح ملی ورود کند تا مشکل معارضان رفع شود.در حالی که 6 سال از ساخت طرح ملی اتوبان «همت» می‌گذرد، اما هنوز این طرح به سرانجام نرسیده و گره‌های ترافیکی کرج باز نشده؛
 
بررسی مشکل معارضان
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، دادستان کرج  با اشاره به اهمیت این طرح، تصریح کرد: خوشبختانه مشکل این معارضان با همکاری دادستانی کرج و استانداری البرز به تازگی وارد مرحله تازه‌ای شده است. در جلسه‌ای مشترک با حضور کارشناسان رسمی دادگستری، مدیران اداره راه و شهرسازی و نمایندگان مالکان مقرر شد که کارشناسان قیمت اعیانی منطقه مورد نظر را تعیین کنند و معارضان نیز تعهد به تمکین و قبول این مبلغ دادند. متأسفانه این اراضی جزو اراضی ملی و غیرقابل فروش بوده که درگذشته برخی افراد آن را تصاحب کرده و به مردم فروخته‌اند. بنابراین فقط قیمت اعیانی آن به ساکنان پرداخت می‌شود. با رفع مشکل معارضان در آینده‌ای نزدیک شاهد تحقق وعده اتصال اتوبان همت به جهان‌نما خواهیم بود.

وی یادآور شد: توقف مقطعی این طرح تنها به مشکلات مالی مربوط نمی‌شد و بخشی از آن نیز به فرآیند زمان بر رفع معارضان مربوط بود. از طرفی، رسیدگی به شکایت‌های برخی مالکان که زمین آنان در مسیر اجرای این طرح قرار دارد، کاری زمان‌ بر بود که نیاز به تشکیل پرونده و رسیدگی در مراجع قضایی داشت که با دعوت از طرفین در حوزه دادستانی، به راهکاری نهایی رسیدیم.

ممانعت ساکنان منطقه
همچنین«ابوالفضل باقرنیا»، مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز نیز در این خصوص گفت: برای انجام عملیات راهسازی، قصد آزادسازی و تملک مسیر براساس نقشه راه را داریم و متأسفانه با ممانعت ساکنان منطقه‌ای روبه‌رو شدیم که حتی ملک تصرف شده آنان، بدون سند قانونی و جزو اراضی دولتی بوده است. چندمرحله قیمت‌گذاری انجام شد که متصرفان نپذیرفتند. حتی کارشناسی دوباره هم صورت گرفت و این روند طولانی شد. در صورت ادامه این وضع، براساس ماده 9 ضرورت اجرای طرح، از وزیرراه و شهرسازی دستور می‌گیریم و مبلغ کارشناسی با دستور قضایی به حساب دادگستری واریز می‌شود و متصرفان می‌توانند از حساب دادگستری، ارزش ریالی ملک خود را دریافت کنند.

اجرای طرح بزرگراه شمالی کرج
درهمین حال، «محمدتقی عبداللهی»، مدیرکل تملکات بزرگراه شمالی کرج هم با بیان اینکه طرح بزرگراه شمالی کرج تابستان امسال، با اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد ریال کلنگ زنی شد تا در مدت 4 سال به بهره‌برداری برسد، افزود: این طرح به طول ۱۷ کیلومتر با عبور از مناطق شمالی کلانشهر کرج، شامل ۱۱ تقاطع غیرهمسطح و ۲۲ عرشه پل است که نقطه عطف جاده شرق به غرب کشور محسوب می‌شود، به نحوی که با اجرای آن ۵۰ درصد از ترافیک اتوبان تهران- کرج کاسته می‌شود. وی اظهار داشت: 67 درصد از این مسیر متعلق به اراضی دولتی است که در 15 نقطه کارعملیات عمرانی آن در حال انجام است. با توجه به توپوگرافی زمین که از ارتفاعات می‌گذرد، یک پل به ارتفاع 120 متر از کف رودخانه در نظر گرفته شده که می‌تواند تبدیل به نماد شهر کرج شود.

مشخصات طرح
از اواخر دهه 70 بحث 2 طبقه شدن آزاد راه تهران - کرج، 10 خطه شدن و حتی مسیر زیرزمینی این آزاد راه مطرح شد. کارشناسان راه و شهرسازی البرز در بررسی و مطالعات نهایی، به دلیل عرض کم معبر و نبود گنجایش ترافیک عبوری، اتصال طرح همت به میدان امام حسین(ع) را منتفی دانسته و ادامه مسیر را به کمربند شمالی کرج اعلام کردند. این طرح ملی در 2 بخش در خارج و داخل شهر کرج توسط اداره کل راه و شهر‌سازی و شهرداری کرج آغاز شد. در عملیات اجرایی طرح در قطعه دوم، دکل‌های برق فشار قوی مانعی جدی بود که جابه‌جا و رفع شد. شورای شهر کرج نیز تملکات مربوط به این شهر، رودخانه کرج و رودخانه مصنوعی تا سقف ۵۸ میلیارد تومان را تصویب کرد. هر چند به گفته «مصطفی سعیدی سیرایی»، دبیر شورای شهر کرج، پس از 2 سال از انجام اقدام‌های لازم برای اجرای طرح بزرگراه شمالی، به تازگی لوایح مربوط به تملکات آن به شورای شهر ارسال می‌شود، در حالی که باید پیش از انعقاد قرارداد این اقدام‌ها انجام می‌شد.

عبور بیش از 7.5 میلیون خودرو درتعطیلات عید سعید فطر از کرج
از طرفی «محمدباقر نوبخت»، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور چندی پیش در محل طرح ساخت ادامه بزرگراه همت به کرج که قرار است از طریق بزرگراه شمالی کرج به آزادراه کرج - قزوین متصل شود، حضور یافت و با اشاره به اینکه شهر کرج در مسیر 12 استان قرار داشته و جایگاه ویژه‌ای دارد، گفت: «دولت همواره شرمنده مردم است که در این مسیر ساعت‌ها وقت خود را تلف می‌کنند، بنابراین در ادامه ساخت بزرگراه همت مقرر شده 3 فاز برای تسهیل در تردد این مسیر ایجاد شود.»

نوبخت با بیان اینکه در جلسه‌ای مشکلات و موانع و نظرات برای ادامه طرح بررسی شد، افزود: باتوجه به اهتمام رئیس جمهوری اعتبارات ویژه‌ای به جهت اهمیت طرح در نظر گرفته شده است. در مسیر این طرح 75 خانواده زندگی می‌کنند که باید مسکن جایگزین برای آنان تهیه شود. با توجه به گزارش‌های دریافت شده از تردد عید سعید فطر، 7.5 میلیون خودرو در این تعطیلات از این مسیر عبور کردند. قبلاً 50 درصد سهم اعتبار طرح مذکور از سوی دولت بود ولی با توجه به اهمیت آن، سهم دولت به 70 درصد افزایش یافت.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • vahiddolati۱۳۷۳۱۲۳ @ gmail. com 0 0

    لطفا این راهکارهای غیر عقلانی دو طبقه شدن آزادراه تهران کرج و زیر زمینی کردن را ول کنید. تجربه ثابت کرده فقط تقاضا عبور ماشین های تک سرنشین راافزایش میدهد. دولت بفکر گسترش ریل و همینطور ایجاد خط ریلی سریع السیر در غرب تهران به کرج باشد الان مسافران قطار حومه ای از کرج باید به میدان راه اهن بروند در حالیکه اکثریت سفر انها به غرب و شمال و مرکز تهران هست لذا باید قطار حومه ای پرسرعت بین مناطق مرکزی تهران با کرج احداثشود تا بار مسافر آزادراه بعهده بگیرد. باید هدف از احداثریل پوشش بیشترین جمعیت باشد و از مناطق پر جمعیت بگذرد الان یک ایستگاه راه آهن در تهران کم هست حداقل باید چهار ایستگاه غرب مرکز شمال و جنوب هم اضافه شود با توجه به جمعیت ۱۰ میلیونی تهران