گزارش تیننیوز از بازدید شیخ نور از آزادراه تهران شمال؛
◄ دیرکرد پروژه آزادراه تهران - شمال تبدیل به لطیفه شده بود
حجتالاسلاموالمسلمین ناطق نوری، رئیس گروه بازرسی دفتر مقام معظم رهبری به همراه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمد سعیدیکیا رئیس بنیاد مستضعفان و جمعی از دستاندرکاران پروژه آزادراه تهران-شمال از بخشهای مختلف این پروژه بازدید کرد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز؛ کارگرهایی که روزها و گاه هفتهها یا در میان رشتهکوههای برفی البرز جز صدای صفیر باد و سوز برفهای ارتفاعات و یا در میان کیلومترها تونل در دل کوهها چیزی جز تاریکی دل خاک با چیزی مواجه نیستند؛ صبح سهشنبه شاهد بازدید حجتالاسلاموالمسلمین ناطق نوری رئیس گروه بازرسی دفتر مقام معظم رهبری به همراه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان بودند.
در این میان اما حضور حجتالاسلام ناطق نوری بیشتر از دیگر مسئولان نگاههای متعجب آنها را به خود جلب میکرد.
روحانی سالهای دور مجلس، نامزد انتخابات ریاست جمهوری 76 و حامی اصلی این روزهای دولت در کنار آیتالله هاشمی رفسنجانی؛ امروز به دیدار سرسختی کوههای البرز و مهربانی راهسازانی که به دور از هیاهوهای سیاسی و رسانهای شهر درباره آزادراه تهران-شمال فرهادوار تیشه بر سنگ خارای البرز میکوفتند رفته بود.
ناطق نوری، با بیان اینکه این پروژه در سه سال گذشته و با آغاز به کار دولت یازدهم، پیشرفت مناسبی داشته است؛ به نحوی که فاز ۱ آزادراه با وجود پیچیدگیهای موجود در این قطعه، پیشرفت ۷۱.۸ درصدی دارد گفت: آزادراه تهران-شمال مبدأ تاریخ شناخته میشد.
حجتالاسلاموالمسلمین ناطق نوری در ادامه اظهار کرد: پروژهای که به تعبیر ما مبدأ تاریخ شناخته میشد و دیرکرد در انجام پروژه موجب نگرانی مسئولان و در طول زمان تبدیل به لطیفه شده بود، خوشبختانه در دولت یازدهم با روی کار آمدن آخوندی در وزارت راه و شهرسازی و سعیدیکیا که از همکاران من از سال 58 در جهاد سازندگی بودند پیشرفت کرد.
این دو همان روحیه جهادی را در عصر حاضر اعمال کردهاند و به همین خاطر شاهد پیشرفت قابل توجهی در آزادراه تهران-شمال هستیم.
وی افزود: سعیدی کیا و آخوندی در این فرصت کوتاه با توجه به شرایط اقتصادی کشور رکود و کمبود بودجه و همچنین با وجود پیچیدگیهای مقرراتی در فاز اول بسیار خوب کار کردهاند.
رئیس گروه بازرسی دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: خوشبختانه گزارشی که در خصوص آزادراه تهران-شمال به دفتر بنده ارسال شده با آنچه در بازدید امروز رؤیت کردم مطابقت دارد.
حجتالاسلام ناطق نوری با اشاره به بنیاد مستضعفان به عنوان مجری آزادراه تهران–شمال گفت: با همکاری وزارت راه و شهرسازی به عنوان کارفرما و بنیاد مستضعفان به عنوان مجری پروژه، خوشبختانه در این فرصت کوتاه و شرایط کنونی کشور با توجه به کمبود امکانات پروژه آزادراه تهران–شمال پیشرفت فیزیکی قابل قبولی داشت و مسئولان عملکرد مطلوبی در این پروژه داشتند.
وی با اشاره بهسختی اجرای پروژه عمرانی در مسیر آزادراه تهران–شمال با وجود درهها و کوهستانی بودن منطقه گفت: در بازدید امروز از قطعه یک آزادراه تهران–شمال شاهد پیچیدگیهای این طرح و وجود شرایط خاص این منطقه بودم و بهطورقطع اجرای چنین پروژه عمرانی در این منطقه بسیار دشوار است.
میزان پیشرفت فیزیکی با گزارش کارهای ارائه شده منطبق است
وی با تأکید بر اینکه آزادراه تهران شمال در طول سه سال گذشته پیشرفت فیزیکی مطلوبی داشته است، گفت: بازدید امروز نشان داد میزان پیشرفت فیزیکی با گزارش کارهای ارائه شده منطبق است و از زمانبندی پیشبینیشده عقبتر نیست.
حجتالاسلاموالمسلمین ناطق نوری با اشاره به پیشرفت قابل توجه آزادراه تهران-شمال بیان کرد: یکی از نکات قابل توجه این پروژه به کارگیری بیش از 3 هزار و 800 نیروی کار به صورت مستقیم در فاز یک است که موجب اشتغالزایی جانبی در بخش سیمان و فولاد شده است.
ناطق نوری در پاسخ به سؤال خبرنگار تیننیوز در خصوص تفاوت نحوه اطلاعرسانی درباره پروژه آزادراه تهران شمال با چیزی که مستقیماً مشاهده میکنند گفت: در مسیر که میآمدیم به دکتر آخوندی و مهندس سعیدیکیا گفتم که هنگامی که در شهر هستیم و اخبار منفی بسیاری را میشنویم ناراحت میشویم اما هنگامی که در محل انجام این پروژهها حاضر میشویم و این حرکت و تحرک نیروهای ایرانی را میبینیم امیدوار میشویم. در شرایط امروز کشور که با مشکلات اقتصادی بسیاری همچون رکود و بیکاری روبهرو هستیم، هنگامی که با کارگاهی مواجه میشویم که بیش از 3000 نفر شامل بیش از 200 متخصص و تکنیسین در آن مشغول فعالیت هستند، بسیار امیدوار میشویم و این موضوع بزرگترین خدمتی است که میتوان در این شرایط به کشور کرد.
وی در پاسخ به سؤال دیگری از خبرنگار تیننیوز درباره اتکای این پروژه بر خلاقیت نیروی کار ایرانی اظهار داشت: من در طول مسئولیتهای مختلف، بازدیدهای بسیاری را داشتهام اما نوع کار اینجا به خصوص تونلهایی که دیده میشود و خلاقیتی که در انجام این پروژهها میتوان دید، برای من بسیار جالب و ستودنی است. علاوه بر این قالبهایی که برای تونلها و بتنریزی وجود دارد نشان از هوش و خلاقیت نیروی کار ایرانی است. سابق بر این ما در وزارت کشور در خدمت دکتر آخوندی بودیم و در آنجا ایشان در خصوص مشکلات راهسازی کشور مسئله مهمی را مطرح کردند. در دوران قبل از انقلاب برای متروی تهران با شرکتی فرانسوی به نام زوکور قرارداد داشتیم. این شرکت برای انجام پروژه متروی تهران کارشکنیهای بسیاری را انجام داده بود.
وی در پایان گفت: از جمله این کارشکنیها نوع قالبهای مورد استفاده آنها و مونتاژ آهنپارههای قبلاً استفاده شده آنها بود. با یادآوری آن خاطره امروز میبینیم که نوع قالبها و ابزارهای به کار رفته در این پروژه حاصل ابتکار و خلاقیت ایرانی است. این موضوع برای من از خود پروژه جادهسازی مهمتر است. این بومیسازی و میدان دادن به اندیشه نیروی ایرانی و اعتماد به آنها پایه اقتصاد مقاومتی است. این پروژه نشان داد میتوان عملیاتی را در شرایط سخت و کمبود بودجه نیز به پیش برد و به اتمام رساند. خوشبختانه هم دکتر آخوندی و هم مهندس سعیدیکیا هر دو افراد اجرایی، جهادی و هماهنگ هستند. امیدواریم در آیندهای نزدیک استارت قطعات 2 و 3 نیز زده شود و ما شاهد پیشرفت و به پایان رسیدن این پروژه باشیم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.