| کد خبر: 107771 |

وزیر راه: ۱۷ خط دریایی پس از برجام به سواحل ایران بازگشتند

تین نیوز| وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 3 پست اسکله بارگیری سوخت در بندر شهید رجایی ساخته می‌شود،‌ گفت: تا پایان امسال ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار به 6 میلیون تن می رسد.

عباس آخوندی دیروز در دوازدهمین همایش سواحل،‌ بنادر و سازه‌های دریایی (آیکوپ‌مس) با اشاره به موقعیت مناسب جغرافیایی ایران در منطقه، گفت: نقش و مسئولیت ایران در شاهراه حیاتی جهان باید دوباره بازیابی شود.

وی افزود: این حق طبیعی مردم ایران است که در این موقعیت جهانی حداکثر بهره را از ظرفیت‌های کشور داشته باشند ؛ ضمن آنکه حمل‌ونقل سریع، ایمن،‌ دقیق و ارزان برای همه مردم باید فراهم باشد.

وزیر راه و شهرسازی به اتفاقات سال‌های اخیر در منطقه اشاره کرد و گفت: با وجود جریانات منطقه‌ای، در ایران ثبات وجود دارد و امیدواریم ایران با ایفای نقش بین‌المللی خود امنیت را در کل منطقه گسترش دهد؛ ما کاملاً به این نقش و مسئولیت خود در توسعه ثبات منطقه واقف هستیم و امیدواریم قدرت‌های منطقه‌ای بیش از پیش به این موضوع توجه کنند.

وی بیان کرد: ما در گذشته به دلیل شرایط تحریم مشکلات زیادی را تحمل کردیم، اما امروز به عنوان قدرت دریایی منطقه در سطح دنیا حضور داریم و با همه مذاکره برابر می‌کنیم. این عضو کابینه دولت ضمن اشاره به اینکه به دنبال این هستیم که موقعیت تاریخی خود را در لجستیک و توسعه دریایی به دست آوریم، افزود: برگزاری کنفرانس "پیانک" در سال 2020 میلادی در ایران نشان از این دارد که اقدامات دولت نتیجه داده است و ما به دنبال تعمیق ارتباطات در همه سطوح هستیم.

وی افزود: در کنار فعالیت‌های مهندسی و فناورانه باید به اقتصاد توجه شود و یکی از این موضوعات در همایش‌های این چنینی باید توجه به اقتصاد دریا باشد.

آخوندی «شهربندر» را از دیگر موضوعات قابل توجه عنوان کرد و گفت: ارتباط بنادر و شهر باید در دستور کار همه جوامع علمی، حرفه‌ای و تجاری باشد.

وی حمل‌ونقل ترکیبی را از دیگر موضوعات قابل توجه در این حوزه عنوان کرد و گفت: لجستیک به مفهوم تخصصی باید در کشور توسعه یابد. کریدورهای حمل‌ونقل ترکیبی و نحوه کار بندر، ریل، هوا و جاده و ترکیب آنها با یکدیگر به طور تخصصی باید در دستور کار قرار گیرد تا منجر به توسعه حمل‌ونقل و کارآمدی آن در کشور شود.

وزیر راه و شهرسازی به جغرافیا و تمدن‌های قبلی در ایران اشاره کرد و گفت: منظور از جغرافیا، تمدن، فلسفه و نحوه نگاه به زندگی است. در جغرافیای ما تمدنی بروز و ظهور کرده است که مادر بسیاری از تمدن‌های بعدی است ؛ این مهم است که به این جغرافیا از منظر تاریخ،‌تمدن و اقتصاد توجه کنیم؛‌‌ در این منطقه 35 قوم مختلف زندگی کرده‌ اند و مفهوم همزیستی مسالمت‌آمیز بین اقوام مختلف یک تمدن موضوعی است که به صورت دیرینه با آن آشنایی داریم.

وی تأکید کرد: اگر بخواهیم موقعیت گذشته ایران را در جهان کنونی بازخوانی کنیم، افتخار گذشته کافی نیست. بلکه باید از این ثروت تاریخی استفاده کرد و باید این ظهور و بروز را در دنیای متمدن داشته باشیم. ما مدعی هستیم که این امکان وجود دارد و با همه مردم دنیا به صورت برد - برد گفتگومی کنیم و ملت از این موفقیت بهره‌مند می شوند.

نامبرده افزود: به عنوان مثال در این مدت کوتاه پسابرجام 17 خط لاینری و کشتیرانی به سواحل ایران برگشتند و هنوز راه زیادی در پیش داریم و باید همه بنادر آماده باشند تا امکانات حمل‌ونقلی را در اختیار بنگاه‌های بین‌المللی به بهترین وجه قرار دهیم و ترانزیت در ایران توسعه یابد. وی افزود: در حال حاضر 2400 هکتار پس‌کرانه در بندر شهید رجایی وجود دارد و 2400 هکتار دیگر هم به آن اضافه شده است .همچنین 2500 هکتار پس‌کرانه در بندر امام خمینی داریم و 11 هزار هکتار دیگر هم اضافه می‌شود.

آخوندی افزود: در حال حاضر امکان حمل‌ونقل ترکیبی کامل از بنادر ایران پس از پهلوگیری کشتی‌ها وجود دارد؛ بدین ترتیب که کالا از طریق ریل به آسیای میانه، چین،‌ روسیه و غرب می‌رود و این مسیرها در منطقه بی‌نظیر است. وی لزوم توجه به مفهوم اقتصاد و بازرگانی در دریا را مورد تأکید قرار داد و گفت: برای اتصال بمبئی به مسکو از طریق دریا 40 روز زمان نیاز داریم، اما این مسیر از ایران 17 روز به طول می‌انجامد و 20 درصد کاهش قیمت دارد و باید چنین مسیرهایی توسعه یابد.

وزیر راه و شهرسازی گردشگری دریایی و توسعه حمل‌ونقل مسافری دریایی را از دیگر مسائل ضروری قابل توجه عنوان کرد و گفت: در کنار آنکه باید به دریا به عنوان حمل‌ونقل بار نگاه کرد، می‌توان به مفاهیم اقتصادی دیگری نظیر پرورش آبزیان،‌ مسافرت‌های دریایی و گردشگری دریایی توجه کرد. متأسفانه سهم ما در سفرهای دریایی کم و بهره‌برداری گردشگری دریایی در ایران صفر است.

وی توجه به بنادر نسل سوم و هوشمندسازی بنادر را از دیگر اقدامات در پسابرجام عنوان کرد و گفت: بهره‌گیری فناوری اطلاعات در بنادر و نحوه مدیریت بندر باید قابل توجه باشد. در حوزه زیرساخت‌های دریایی ،بنادر هوشمند و حمل‌ونقل ترکیبی موقعیت ایران در جهان کم‌نظیر است. آخوندی با ذکر اینکه ایران باید به مؤسسات بین‌المللی به عنوان حمل‌ونقل منطقه معرفی شود، اسکله‌های موجود در بنادر را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در بندر امام خمینی (ره) امکان پهلوگیری کشتی‌های 100 هزار تنی را داریم که می‌تواند 50 میلیون تن بار در سال تخلیه و بارگیری در این بندر انجام شود. وی با اظهار اینکه در بندر شهید رجایی کشتی‌های بالای 200 هزار تن امکان پهلوگیری دارند، گفت: با اجرای فاز سوم توسعه بندر شهید رجایی کشتی‌های بالای 300 هزار تن امکان پهلوگیری در این بندر را خواهند داشت. همچنین ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار در حال افزایش است و کشتی‌های بالای 60 هزار تن امکان پهلوگیری در این بندر دارند.

وزیر راه و شهرسازی فراهم‌سازی فضای امن تجاری در منطقه را از الزامات توسعه دریامحور عنوان کرد و گفت: قبلاً موقعیت ایران در سطح جهان مخدوش بود، اما در حال عبور از این شرایط سخت هستیم. وی در ادامه به ریل‌گذاری 120 کیلومتری در بندر امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: هفته گذشته دو خطه ریلی بندر امام خمینی (ره) به اهواز افتتاح شد و تا پایان امسال خط اهواز - اندیمشک تکمیل می‌شود که این به توسعه حمل‌ونقل ترکیبی بندر امام کمک می‌کند.

این مقام مسئول با اظهار اینکه در دریای عمان به دنبال توسعه حمل‌ونقل ترکیبی و محوری هستیم، توسعه بانکرینگ (سوخت‌رسانی به کشتی‌ها) را از دیگر اولویت‌ها در بخش دریایی_ بندری عنوان کرد و گفت: در دو سال گذشته توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری مناسبی در بخش سوخت‌رسانی به کشتی‌ها در بندر شهید رجایی داشته‌ایم و به دنبال ارتقای سهم خود در بانکرینگ دنیا هستیم.

وی صادرات محصولات نفتی را از اولویت‌ها در این حوزه عنوان کرد و گفت: اگر پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس افتتاح شود، بخش عمده محصولات این پالایشگاه نیازمند صادرات است و ما نیاز به یکسری از اسکله‌ها برای کمک به پالایشگاه داریم؛ بنابراین توجه به ایجاد اسکله تخصصی برای حمل و تخلیه و بارگیری مواد سوختی در دستور کار است.

آخوندی گفت: هفته گذشته اسکله سوخت بارگیری در بندر امام افتتاح شد و امیدواریم به زودی 3 اسکله بارگیری سوخت در بندر شهید رجایی احداث شود. وی همچنین در حاشیه این همایش اظهار داشت: مسکن مهر پردیس حتی در برخی سایت‌ها معبر دسترسی هم نداشت و ما از محل منابع داخلی تونل و راه حائل ساختیم . این پروژه حاصل شلختگی در تصمیم‌گیری مدیران قبلی است. به گزارش فارس، وزیر راه و شهرسازی گفت: در اغلب پروژه‌ها پیشرفت مناسبی داریم و فقط مشکلاتی در مسکن مهر پردیس وجود دارد. مشکل پردیس هم به دلیل آن است که عمده کار آن از اواخر سال 91 و اوایل سال 92 آغاز شد که با بیشترین موقعیت تورمی اقتصاد ایران مواجه بود.

وی گفت: ما در بدترین موقعیت اقتصادی، آنجا دیوارهای حائل 17 متری برای ایجاد معبر ساختیم، ضمن آنکه تونل‌های دسترسی به سایت‌ها از محل اعتبارات خودمان اجرا شد. آخوندی افزود: شرایط بدی بود و تصمیم‌گیران قبلی، تصمیمات اشتباهی اخذ کردند و دولت ما وارث تصمیمات اشتباه است؛ باید این تصمیم اشتباه را تحمل کنیم و معتقدم نباید خریداران جریمه شوند، اما باید پذیرفت موضوع پیچیده است؛ عده‌ای تصمیم گرفتند از مردم پول بگیرند، بدون آنکه زیرساخت‌های آب، برق و معابر دسترسی ایجاد کنند. حتی در بخشنامه‌ای از پول مردم راه ایجاد کرده‌اند، اما ما توانسته‌ایم با فشار به منابع داخلی خود، احداث راه دسترسی و تونل را اجرایی کنیم.

وی بیان کرد: خدمات زیربنایی در پردیس ایجاد کرده‌ایم و پروژه‌ها فعال است، اما به هر حال عقب‌ماندگی‌هایی دارد و ما میراث‌دار بی‌برنامگی و شلختگی هستیم که باید همه این شلختگی ها را تحمل کنند و قرار نیست بار این شلختگی فقط بر دوش وزارت راه و شهرسازی باشد. باید به جای نیش و کنایه، همه کمک کنیم تا این پروژه به سرانجام برسد و موانع برداشته شود.

امیردریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم در این همایش گفت: ظرفیت های اقتصادی زیادی در سواحل مکران برای دستیابی به اقتصاد دریا محور وجود دارد و استفاده از آنها برای توسعه این سواحل ضروری است. وی افزود: عمق آب مناسب، وسعت زمین های پسکرانه و قرار گرفتن این سواحل در مجاورت اقیانوس از مهمترین ظرفیت های سواحل مکران است که باید به خوبی از این موقعیت استفاده شود. فرمانده نیروی دریایی تصریح کرد: نزدیکی به منابع بزرگ انرژی در جهان و وجود ظرفیت های مناسب گردشگری در این منطقه علاوه بر توسعه این سواحل به برخورداری ایران از اقتصاد آبی بسیار کمک خواهد کرد تا شاهد توسعه پایدار اقتصادی در این سواحل باشیم.

وی استقرار جمعیت بیشتر، برقراری ارتباط دریایی با سایر نقاط جهان و برقراری امنیت برای تحقق اقتصاد آبی را از الزام?های توسعه اقتصاد دریا محور عنوان و تاکید کرد، ما باید با اقتدار از منابع دریایی خود استفاده کنیم.

امیردریادار سیاری با بیان اینکه قدرت دریایی موجب اقتدار دریایی می شود، گفت: برای تحقق این مساله مهم در دریا، جمهوری اسلامی ایران از ناوگان نظامی قدرتمند، ناوگان تجاری مدرن و صنایع علوم و زیرساخت های دریایی مناسبی برخوردار است.

وی گفت: بدون شک تمدن دریایی چندین ساله، تولید قدرت و توسعه سواحل مکران، ایران را به پیشرفت های دریا محور می رساند تا شاهد توسعه پایدار اقتصادی در کشور باشیم.

همچنین معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این همایش گفت: آینده بخش دریا و اقتصاد ملی ایران براساس رویکردی جدید و بر پایه دانش مغزهای جوان و متخصص کشور خواهد بود.

به گزارش ایرنا، سورنا ستاری افزود: وجود 5 میلیون دانشجو در کشورمان نشان می دهد نوآوری های زیادی در بخش های مختلف خواهیم داشت تا با اعتماد به نفس زیاد بتوانیم وارد حوزه های دریایی جهان شویم . وی اظهار داشت: ایران پس از کشورهای چین، هند و روسیه جایگاه چهارم تولید مهندسان جهان را دارد، در حالی که در بخش دریا مورد غفلت فراوانی قرار گرفته است. با توجه به سابقه پنج هزار ساله کشورمان در بخش دریا باید اقتصاد دانش بنیان را در این بخش تقویت کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هم در این همایش اظهار داشت: در شرایط پس از تحریم، فضای همکاری‌های بین‌المللی در حوزه دریا و بندر بین ایران و مجامع بین‌المللی گسترش یافته است.

محمد سعیدنژاد به وسعت و پتانسیل کشور در حوزه دریا اشاره کرد و گفت: 5?هزار و 800 کیلومتر ساحل و 17 جزیره قابل سکونت در کشور داریم که شرایط توسعه فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مناسبی را فراهم کرده است.

وی در ادامه افزود:با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی برای اولین‌بار شبکه پایش مشخصه‌های فیزیکی دریا در این همایش به بهره‌برداری ‌رسید.

همچنین در این همایش با همکاری دانشگاه تهران، کتاب تاریخ بنادر ایران رونمایی شد که در آن به سابقه 5 هزار ساله دریانوردی ایران اشاره شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.