| کد خبر: 108073 |

درد فرودگاههای استانی چیست؟

تین‌نیوز| فرودگاه زنجان در حالتی می توانند به سودآوری و کاربری مناسب دست یابند که ناوگان هوایی کشور نوسازی و جوان سازی شود و هواپیماهای کوچک و متوسط در مسیر های داخلی جایگزین هواپیماهای پهن پیکر پر ظرفیت فعلی گردند همانگونه که ناوگان هوایی اتحادیه اروپا با این شیوه توانسته است علاوه بر پویا سازی ساختار خود موجب جلب توجه آحاد مردم به انجام سفرهای هوایی ارزان قیمت شود. 

قرن بیستم بدلیل تحقق بخشیدن به آرزوهای دیرینه انسان از جمله پرواز به عنوان یکی از مهمترین بخش های تاریخ بشر شناخته می شود و اختراعات انجام شده در آن مبنای توسعه و پیشرفت تمدن فعلی و آینده بشر می باشد.

 
بدون شک کسب قدرت پرواز به عنوان مهمترین دستاورد  تکنولوژیک بشر در عصر معاصر نقش مهمی در تسهیل سفر و گردشگری در حهان داشته است و به مدد این اختراع امروزه فاصله ای که باید با تحمل روزها سفر طی می شد امروز در عرض کمتر از چند ساعت به انجام می رسد.
 
بطور مثال زمانی کریستف کلمب اروپایی ماهها زمان برای سفر به آمریکا صرف نمود اما امروز در عرض کمتر از چند ساعت می توان دنیا را دور زده و به خانه بازگشت.
 
با  این اوصاف اما صنعت هوانوردی در کشور ما حال و روز خوشی ندارد و اگر منصفانه بنگریم جز چند هواپیمای نیمه فرسوده، باقی ناوگان هوایی کشور مرز کهن سالی را رد کرده و تنها به لطف اورهال انجام شده توسط مهندسین چیره دست ایرانی قادر به کشیدن نفس های آخر خود و انجام پرواز هستند.
 
این اوضاع باعث شده است که صنعت هوانوردی کشور با مشکلات اقتصادی گسترده ای دست و پنجه نرم کند و تنها به امید آینده ای بهتر روی پای خود به ایستد.
 
با این حال همیشه شاهد بوده ایم که در بین استانهای مختلف کشور یک نوع رقابت نانوشته در حوزه ایجاد و راه اندازی فرودگاه با برند بین المللی وجود داشته است آنهم در حالی که جز هفته ای یک یا دو پرواز داخلی و شاید احتمالا هر ماه یک پرواز خارجی آنهم با محوریت سفرهای زیارتی به عربستان و یا عراق در برنامه این فرودگاههای به اصطلاح بین المللی پرواز دیگری دیده نمی شود.
 
به عبارت بهتر فرودگاه و فرودگاه داری آنهم در زمانی که بسترهای اقتصادی و صنعتی مرتبط با آن در جامعه ما مهیا نیست بیشتر به رقابتی تشخصی و بعضا انتخاباتی در بین مسئولین استانها بدل شده است فارغ از این که این عزیزان به هزینه های چند ده میلیارد تومانی حفظ و نگهداری تاسیسات این مراکز توجه داشته باشند.
 
الیته مواهب وجود فرودگاه را در مراکز استانها نباید نادیده گرفت اما در زمانی که ناوگان هوایی کشور ما نه تنها ظرفیت و بلکه توانایی پشتیبانی مناسب از ظرفیت های چند ده میلیارد تومانی فرودگاههای استانی را ندارد چرا باید هنوز هم میلیاردها تومان از بودجه های حیاتی استانها را صرف توسعه این فرودگاهها نمود آنهم در حالی که از همین ظرفیت های فعلی موجود هم کاربری مناسب و دارای ارزش افزوده ای به عمل نمی آید.
 
در واقع فرودگاههایی که این روزها در غالب مراکز استانها لقب بین المللی را بر خود نهاده اند تنها فرودگاههایی اضطراری هستند که در مواقع بحران کاربری پیدا می کنند و نباید برای این گونه فرودگاهها بیش از نیاز بودجه سوزی نمود آنهم در حالتی که بخش حیاتی تری در جامعه ما با بحران تامین بودجه روبرو هستند.
 
در پایان و با توجه به آنچه بیان شد باید این نکته را نیز در نظر داشت که فرودگاههایی مانند فرودگاه زنجان در حالتی می توانند به سودآوری و کاربری مناسب دست یابند که ناوگان هوایی کشور نوسازی و جوان سازی شود و هواپیماهای کوچک و متوسط در مسیر های داخلی جایگزین هواپیماهای پهن پیکر پر ظرفیت فعلی گردند همانگونه که ناوگان هوایی اتحادیه اروپا با این شیوه توانسته است علاوه بر پویا سازی ساختار خود موجب جلب توجه آحاد مردم به انجام سفرهای هوایی ارزان قیمت شود.
 
آماده دریافت و انعکاس دیدگاهها و نظرات شما مخاطبین عزیز می باشد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.