| کد خبر: 110482 |

قطار ساماندهی لب خط به مقصد نزدیک می‌شود

تین نیوز| خبرها حاکی از آن است که طی چند روز آینده نشست مشترکی میان مدیریت شهری تهران و شرکت راه‌آهن برای توافق بر سر تهاتر زمین‌های روسطحی و حاشیه خطوط ریلی مناطق ۱۷و ۱۸برگزار می‌شود.

بر همین اساس، معاون خدمات شهری شورای شهر تهران با حضور در شهرداری منطقه 18اعلام كرد كه حریم خط راه‌آهن تونلی تهران - تبریز در این منطقه به فضای سبز تبدیل می‌شود و در بهار سال 96به بهره‌برداری می‌رسد. به گفته مجتبی یزدانی شهرداری تهران همه جوانب را برای تحقق چنین امری درنظر گرفته و تنها شركت رجا باید توافقنامه‌ مربوطه را به امضا برساند.

برای واگذاری حریم خطوط ریلی در این محدوده جنوب شهر تهران به شركت راه‌آهن گزینه‌های متفاوتی پیشنهاد شده بود اما به‌نظر می‌رسد بهترین گزینه‌ای كه این شركت می‌تواند بدان رضایت دهد، تهاتر باشد؛ آنگونه كه احمد دنیامالی، رئیس كمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران نیز تهاتر را در وضعیت موجود بهترین راه‌حل می‌داند. به گفته وی، شركت راه‌آهن به یكی از گزینه‌ها كه دریافت مبلغ ارزش زمین‌های پیرامون خطوط ریلی به قیمت كارشناسی بود، رضایت نداد و اكنون بهترین و تنهاترین گزینه تهاتر است. از سوی دیگر ابوالفضل قناعتی، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران نیز عنوان می‌كند كه فقط تهاتر زمین باید صورت بپذیرد چراكه رجا به دریافت مبلغی حدود 750میلیارد تومان راضی نشده است. وی در عین حال اعتقاد دارد كه ابتدا باید مقدمات اجرای طرح ساماندهی حاشیه خطوط ریلی فراهم شود و سپس برای توافق بر سر اینكه تهاتر چگونه صورت بپذیرد، جلسه مشترك بگذارند.

با این اوصاف اهالی لب خط امیدوار شده‌اند كه سرانجام زندگی آنها پس از اجرای طرح ساماندهی، رنگ آرامش و امنیت را به‌خود ببیند. آنها و به‌ویژه در میانشان اهالی محله‌های شادآباد، خیابان هفدهم شهریور، سینا، فربت و خلیج‌فارس شمالی سال‌هاست كه به‌خاطر عبور قطارها طی شبانه‌روز و همچنین فضای رها شده اطراف خطوط آسایش ندارند؛ چنانكه در برخی بخش‌های این محله‌ها فضای مخروبه كنار خطوط راه‌آهن یا فضاهای روسطحی خطوطی كه به زیرزمین منتقل شده‌اند، تاریك هستند و محلی برای تجمع معتادان و بزهكاران. این در حالی است كه زیرگذرهای خودرویی یا عابرپیاده همچون زیرگذرهای فربت، سینا، لاله و خلیج‌فارس نیز وضعیت جالبی ندارند.

امید به زیرزمینی‌شدن خطوط
در این بین، برخی اهالی و شورایاران محله‌های اطراف خطوط ریلی كه به زیرزمین منتقل نشده‌اند، همچنان پیگیر وعده‌ دولت پیشین هستند؛ وعده‌ای كه براساس آن قرار بوده 1200متر خط راه‌آهن از حدفاصل رودخانه كن تا ایستگاه نیك‌پسندی در نزدیكی تقاطع بزرگراه فتح (جاده قدیم كرج) و بزرگراه آزادگان نیز به زیرزمین منتقل شود. علی‌اكبر همتی، شورایار محله خلیج‌فارس ازجمله افرادی است كه امید دارد تا سرانجام این مقدار خطوط به زیرزمین منتقل شود. وی با یادآوری پیگیری موضوع از طریق نمایندگان تهران در مجلس نهم می‌گوید: «بنده به اتفاق سایر شورایاران محل، از طریق كمیسیون عمران مجلس فعلی، موضوع را پیگیری می‌كنیم. به‌نظرم آنطور كه مدیریت شهری منطقه15 تهران در تلاشند تا خطوط ریلی تهران- مشهد در محدوده آنها به زیرزمین منتقل شود و به نتایج خوبی هم رسیده‌اند، ما هم نباید ناامید شویم و باید تلاش‌هایمان را ادامه دهیم.»

جدا از اینكه شركت راه‌آهن زیرزمینی‌شدن خطوط در محدوده مذكور را غیرعملی می‌داند، به‌نظر می‌رسد اكنون مشكلات دیگری هم به این مسئله اضافه شده؛ یكی از آنها نوسازی خطوط ریلی قدیمی و دیگری هم نصب خطوط ریلی برای مسیر متروی اقماری تهران-كرج است. اگرچه همتی می‌گوید همانطور كه پیمانكار شركت راه‌آهن هزینه‌های صورت‌گرفته قبلی ‌را نادیده گرفت، می‌تواند اكنون نیز به نفع شهر و شهروندان هزینه‌های كار صورت گرفته را نادیده بگیرد. اشاره وی به عملیات نصب بیش از 200شمع بتنی است كه حدود 2سال و نیم پیش با هزینه‌ای هنگفت صورت گرفت اما یكباره و بدون توضیحات قانع‌كننده‌ای زیر خاك مدفون شد.

اتصال متروی شهری تهران به راه‌آهن
در میان مسائلی كه این روزها درخصوص راه‌آهن و خطوط ریلی آن در شهر تهران مطرح است، شهردار منطقه 11پایتخت نیز خبری جدید دارد. اینطور كه نصرالله آبادیان اعلام كرده با همكاری مشترك شركت متروی شهری تهران و راه‌آهن جمهوری اسلامی، برای نخستین باردر كشور خط متروی شهری به داخل ساختمان راه‌آهن متصل می‌شود. به گفته وی هدف از اجرای این پروژه، دسترسی مستقیم و سریع به ساختمان راه‌آهن است. گفتنی است اكنون افرادی كه از ایستگاه متروی «میدان راه‌آهن» خواهان تردد به داخل ساختمان راه‌آهن هستند و نیز مسافرانی كه به ایستگاه راه‌آهن وارد شده‌اند و قصد ورود به مترو را دارند باید فاصله بین ساختمان راه‌آهن و مترو را از عرض خیابان شوش غربی و نیز میدان راه‌آهن طی كنند و با اجرای پروژه مذكور دسترسی‌های مسافران به راه‌آهن و مترو بسیار آسان‌تر و سریع‌تر می‌شود. آبادیان، شهردار منطقه 11تهران با بیان اینكه مطالعات مورد نیاز و مقدمات اجرایی این پروژه كه كار مشترك شركت متروی شهری تهران و راه‌آهن جمهوری اسلامی است، انجام شده، می‌گوید: در طرح پیش‌بینی شده، یك مسیر دسترسی زیرزمینی كه در اصطلاح فنی «گالری» نام دارد، از ایستگاه متروی «میدان راه‌آهن»به داخل ساختمان راه‌آهن احداث می‌شود و شرایط به‌گونه‌ای است كه داخل همین گالری بلیت مسافرانی كه قصد خروج از تهران را دارند كنترل شده و آنها به‌صورت مستقیم وارد سكوی مسافرگیری قطارها خواهند شد. وی عنوان می‌كند كه درصورت عدم‌بروز مشكل، این پروژه طی مدت یك‌سال به بهره‌برداری می‌رسد.

 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.