| کد خبر: 111361 |

◄ ورود هواپیما با توافق لیزینگی

تین‌نیوز| رییس سازمان هواپیمایی کشور در تازه‌ترین اظهارات خود از رایزنی‌ها برای خرید لیزینگی هواپیما با چهار کشور آلمان، ایتالیا، ایرلند و فرانسه خبر داده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، وی در همین رابطه عنوان کرده است: وزارت راه و شهرسازی در تلاش است تا شرایط را برای خرید لیزینگی هواپیما و سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در این زمینه فراهم کند.

علی عابدزاده‌ با بیان اینکه ایرلند و ایتالیا از جمله کشورهایی هستند که ساختارهای لیزینگی قوی دارند گفت: این موضوع از سوی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی هم پیگیری می‌شود.

این سخنان در حالی از سوی رئیس سازمان هواپیمایی کشور عنوان شده است چندی پیش رویترز در خبری اعلام کرد؛ ایران با یک شرکت لیزینگ خارجی برای فاینانس خرید ۱۷ فروند هواپیمای ایرباس به توافق رسیده‌اند.

بر اساس این خبر، شرکت لیزینگ بخشی از هواپیماهایی که ایران سفارش داده است را خریداری کرده و سپس آنها را به شرکت هواپیمایی ملی این کشور اجاره می‌دهد اما این از سوی مسئولان داخل کشور تا کنون تائید و یا تکذیب نشده است.
 
این خبرهای در حالی از سوی مسئولان و رسانه‌ها مطرح شده است که در اسفند ماه سال گذشته وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه به زودی شرکت بین‌المللی لیزینگ هواپیما را با همکاری شرکت‌های بزرگ خارجی تشکیل خواهیم داد خبر داد و گفت: این بنگاه‌ها باید ایجاد شود تا ما مطمئن بشویم همواره امکان دسترسی به هواپیماهای مدرن برای همه شرکت‌ها در کشور وجود دارد. مسئله‌ای که ما از ابتدا در بازسازی صنعت هوانوردی در مورد آن بحث داشتیم مواردی از جمله بازسازی ساختاری بنگاه‌ها، ورود هواپیماهای جدید و ایجاد ساختاری برای بنگاه لیزینگ مانند تمام دنیا بود.

به طور قطع تأمین هواپیما از طریق لیزینگ یکی از راهکارهای مطلوب برای تأمین هواپیماهای مورد نیاز ناوگان هوایی کشور است که بعد از برجام برای ورود هواپیما به کشور وزارت راه و شهرسازی با بانک‌ها و شرکت‌های مختلفی مذاکره کرده است اما این موضوع تاکنون با توجه به مشکلات پیش‌روی وزارت راه و شهرسازی محقق نشده است.

آمار لیزینگ هوایی در جهان
در 1970 سهم لیزینگ هوایی در دنیا 5 درصد به تعداد 17 از 3722 فروند هواپیما بوده است. در سال 2012 این مقدار به 7/ 37 درصد به تعداد 7390 از 19594 فروند هواپیما رسید. پیش‌بینی می‌شود این میزان به بالای 50 درصد در سال 2020 برسد.

 به اين ترتيب «صنعت ليزينگ» به‌عنوان اهرم و ابزار كارآمد مي‌تواند در خدمت تمامي بخش‌هاي اقتصادي و خدماتی قرار گيرد و با تامين منابع مالي و اعتباري ضروري شتاب به فعاليت‌هاي توليدي و خدماتي بدهد و مشكل اصلي فرآيندهاي توليد و خدمات را كه همانا كميت و كيفيت سرمايه است به نحو موثري تقليل دهد و زمينه رشد فعاليت‌هاي اقتصادي و خدماتی از جمله صنعت هواپیمایی را فراهم کند.

به عقیده کارشناسان و تحلیلگران صنعت هوانوردی؛ صنعت هوایی ایران دارای پتانسیل بالایی بوده و به نظر می‌رسد باید همانند کشورهای دیگر در راستای توسعه و بازسازی خطوط هوایی از توان و ظرفیت‌های شرکت‌های لیزینگ نیز بهره‌برداری شود که این امر امکان مدیریت نقدینگی، خرید هواپیما با پیش پرداخت پایین، کاهش ریسک و... را برای شرکت‌های هواپیمایی در بر خواهد داشت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    این اخبار و اظهار نظر ها تکراری است نه اینکه شما خبر تکراری می گذارید نه اظهار نظر های مدیران ارشد صنعت طی یکی دو سال اخیر تکراری شده چون ضمن علاقه به رسانه ای شدن حرف جدیدی هم برای گفتن ندارند