| کد خبر: 112330 |

◄ آیا دریایی‌ها باید از تمدید تحریم‌های ISA نگران باشند؟

تین نیوز|  در روزهای گذشته، تمدید تحریم‌های ISA مهم‌ترین خبر سیاسی و البته اقتصادی رسانه‌های داخلی بوده است. خبری که علاوه بر سیاسیون واکنش بازار را نیز در پی داشت. سیاسیون آن را نقض برجام و نشانه بدعهدی طرف آمریکایی می‌دانند. اما بازار چه فهمی از این تحریم‌ها دارد؟ به طور خاص این تحریم‌ها برای جامعه دریایی چه مفهومی می‌تواند داشته باشد؟ آیا نشانه‌ای از بازگشت به شرایط تحریم‌هاست؟ یا ربطی به بخش اجرایی برجام ندارد و تنها یک رفتار و شاید یک شیطنت سیاسی است؟ برای پاسخ به این سوال باید شرایط بازتاب این اتفاق را بررسی کنیم.
 
به گزارش تین نیوز، اگر به کارکرد دوگانه‌ها در حیات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی باور داشته باشیم، شاید بتوان دوگانه «برجامیان» و «دلواپسان» را دوگانه کلیدی 2 سال اخیر دانست که حیات سیاسی داخلی ایران را شکل داده است. این دوگانه در دولت روحانی، بارها و بارها نشان‌ داده‌اند که مرزهای سیاسی متفاوتی دارند. یکی قائل به ضدیت و ندیده‌گرفتن طرف‌های غربی و دیگری قائل به گفتگو برای بازیابی و ارتقای جایگاه سیاسی و اقتصادی کشور است.

تازه‌ترین رویارویی این دوگانه مربوط به تمدید تحریم‌های موسوم ISA از سوی کنگره و سنای آمریکاست. دلواپسان تمدید این تحریم‌ها را نشانه شکست برجام می‌دانند و طرف مقابل با نگاهی دیپلماتیک آن را نقش برجام می‌داند.

نکته اینجاست که این مسئله‌ای حقوقی است و جالب‌تر آنکه در این حوزه نیز اجماعی بر سر آن وجود ندارد. در روزهای گذشته دلواپسان تلاش کرده‌اند تا جریان‌سازی رسانه‌ای گسترده نشان دهند برجام هیچ دستاوردی نداشته و باید آماده بازگشت به شرایط پیش از برجام باشیم. اما آیا این یک ادعای درست است؟

برای پاسخ به این سوال باید پیش از همه این نکته را روشن کرد که منطور از این سوال به صورت موردی و درباره تمدید تحریم‌های ISA  است. چرا که هیچکس تردیدی ندارد که هر کشوری باید به سمت استقلال و دورشدن از وابستگی قدم بردارد. مسیری که ارتباطی با تعاملات سیاسی و اقتصادی به طور خاص ندارد. بلکه  یک سیاست کلی در راستای حفظ اقتدار و امنیت ملی و سیاسی است که هیچ سیاست‌مداری در باور و عمل به آن شکی ندارد. با مرور این نکته به سوال اصلی بازگردیم.

تقریبا همه اذعان دارند که تمدید ISA اتفاق تازه‌ای نیست و در یکسال گذشته نیز این تحریم‌ها وجود داشته است. اما نکته اینجاست که این تحریم‌ها به حالت تعلیق در آمده‌اند و قرار است در صورت دوام برجام پس از 8 سال به طور کامل رفع شود.

به این ترتیب همان‌طور که وزیر امور خارجه در اولین واکنشش گفت: کاری که در سنا انجام شد در صورتی که به امضای رئیس‌جمهور آمریکا هم برسد، اثر اجرایی ندارد و از نظر جامعه بین‌المللی بی‌اعتباری دولت آمریکا را نشان می‌دهد که برخلاف تعهدات خود عمل می‌کند.

علاوه بر این مجلس و دولت نیز نسبت به این اتفاق واکنش نشان داده‌اند. به این‌ها اضافه کنید واکنش دیگر کشورهای عضور 5+1 را که همگی ایران را در این مسئله «مُحق» می‌دانند. اما بازگردیم به نکته اصلی این نوشتار که آیا دریایی‌ها باید از این اتفاق نگران باشند؟

بر خلاف اظهارنظر تعداد کمی از کارشناسان حوزه دریا، بخش عمده آنها و به ویژه فعالان بخش خصوصی نه تنها نگرانی ندارند بلکه تاکید کرده‌‌اند که دلیلی هم برای نگرانی وجود ندارد.

به وضوح می‌توان بخش دریایی را تجلی عینی شرایط پسابرجام دانست. ناگفته پیداست که آنها به عنوان اهرم اصلی اقتصاد کشور، به ویژه در بخش حمل‌و‌نقل دریایی، اولین متضرر تحریم‌ها هم بودند. به همین علت در دوران پسابرجام هم با فعال شدن خطوط کشتیرانی ایران و البته بازگشت خطوط کشتیرانی بزرگ دنیا مانند مرسک به ایران این بخش مهم‌ترین محل تجلی شرایط ایران در دوران پس از برجام به شمار می‌رود.

کشتیرانی مرسک به عنوان بزرگ‌ترین کشتیرانی جهان مهم‌ترین خطوط حمل‌و‌نقل و تجاری جهان است. به عبارت دیگر آمیختگی این شرکت کشتیرانی با اقتصاد و تجارت جهانی به حدی است که رفتارهای آن را می‌توان به عنوان نشانه‌ای از واقعیت اقتصاد و تجارت در نظر گرفت.

علاوه بر این مسعود پل‌مه رییس هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در گفتگو با تین‌نیوز تاکید کرد که طرف‌های خارجی هیچ نگرانی از این تمدید نداشته و ندارند. به گفته پل‌مه این تحریم‌ها اجرایی نیستند.
 
حضور مرسک و دیگر کشتیرانی‌ها در ایران به هیچ عنوان بدون برنامه نیست. به عبارت دیگر حتی اگر تصوری هم از احتمال تغییر رایط و بازگشت به دوران تحریم وجود داشت هیچگاه کشتیرانی مانند مرسک به بنادر ایران نمی‌آمد.

اگر به این شرایط اظهارنظرهای چندماه اخیر مسئولان تجاری و دریایی کشورهای اروپایی اضافه کنیم، در می‌یابیم اقتصادهای بزرگ جهانی هیچگاه در شرایط نامساعد و غیر مطمئن سیاسی و اقتصادی پا پیش نمی‌گذارند.

به این ترتیب با بررسی گزارشات و تحلیل‌های رسانه‌ای در سراسر جهان می‌توان به این نتیجه رسید که تمدید تحریم‌های ISA هیچ ربطی به تجارت نداشته و ندارد. به عبارت دیگر جای هیچ نگرانی در حوزه دریا نیست. چنین جریان‌سازی‌هایی از سوی رسانه‌های داخلی جز به هم ریختن مقطعی بازار که البته سود برخی گروه‌ها را در پی دارد، هیچ نفع دیگری در پی ندارد.
 
 
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.