| کد خبر: 112350 |

معاون رئیس‌جمهور:

◄ توسعه حمل‌ونقل ریلی اولویت مهم دولت

تین‌نیوز|

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور صبح پنجشنبه به همراه محمدزاده، مدیرعامل راه‌آهن و جمعی از اعضای هیئت‌مدیره و مسئولان شرکت راه‌آهن و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور و حاجی بابایی و خجسته نمایندگان مجلس شورای اسلامی با قطار به منظور بازدید از پروژه بندر خشک آپرین به این منطقه سفر کرد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، محمدباقر نوبخت در جریان این سفر عنوان کرد: با توجه به اولویت حمل‌ونقل عمومی به ویژه صنعت ریلی و تأثیر این صنعت در توسعه کشور، یکی از الویت‌های اصلی برنامه ششم توسعه موضوع راه‌آهن و اختصاص منابع اعتباری از محل بودجه است.

نوبخت افزود: طی هفته‌های گذشته بخش‌های مختلفی از حمل‌ونقل کشور مورد بازدید قرار گرفت و امروز نیز با هدف توسعه حمل‌ونقل ریلی بازدیدی از بندر خشک آپرین به عمل آمد. بازدید از استان‌های همدان و کرمانشاه در جهت توسعه شبکه ریلی با حضور نمایندگان مردم این دو استان از دیگر برنامه‌ها به شمار می‌آید.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: با توجه به اینکه بیشترین مصرف واردات کشور در استان تهران است، بنابراین ورود مستقیم کالا به بندر خشک آپرین موجب تسهیل جابجایی کالا می‌شود. توسعه این بندر از برنامه‌های اصلی راه‌آهن در سال‌های آینده است.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور با اشاره به مدت زمان در نظر گرفته شده برای اجرای این پروژه خاطرنشان کرد: بندر خشک آپرین در مدت سه سال با سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی و دولتی توسعه می‌یابد. از نظر سرمایه‌گذاری این پروژه با مشارکت ۷۰ درصدی بخش خصوصی و ۳۰ درصدی دولت به روش PPP انجام شده است اما تلاش ما در دولت یازدهم این است که به جای سرمایه‌گذاری دولت یا بخش خصوصی به تنهایی وارد پروژه‌ها شود و با مشارکت بخش حقوقی و با مدل PPP عمل کند.

به گفته نوبخت روش PPP پیش از حمل‌ونقل در زمینه‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با اشاره به مدت زمان در نظر گرفته شده برای اجرای این پروژه خاطر نشان کرد: بندر خشک آپرین در مدت سه سال با سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی و دولتی توسعه می‌یابد.

مدیرعامل راه‌آهن: خط حومه‌ای تهران- اسلامشهر- نسیم‌شهر- پرند در حال پیگیری است

محمد زاده، مدیرعامل راه‌آهن نیز طی این سفر اظهار داشت: بندر آپرین به دلیل وسعت و داشتن پارک لجستیک، از اهمیت ویژه و حمایت دولت و مجلس برخوردار است. پارک لجستیک با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال اجرا است که فاز اول آن طی سه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

محمدزاده اظهار داشت: معاون رئیس‌جمهور از بندر خشک آپرین بازدید به عمل آورد و در آینده‌ای نزدیک نیز از خطوط حومه‌ای تهران -اسلامشهر -پرند بازدید خواهد کرد.

مدیرعامل راه‌آهن ابا اشاره به وسعت بندر خشک آپرین بیان داشت: این بندر خشک هم اکنون ۲۰۰ هکتار مساحت دارد اما در نظر داریم کل مساحت آپرین را در مقابل میزان استقبال سرمایه‌گذاران برای فعالیت آن‌ها قرار دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: علاوه بر بندر خشک آپرین، مرکز (tod) سایت اسلامشهر نیز با نگاه توسعه شهر محور و خدمت‌رسانی به مردم این منطقه ایجاد می‌شود که در نظر داریم این دو منطقه پس از تکمیل به یکدیگر متصل شوند.

وی در ادامه به روند خطوط توسعه ریلی استان تهران اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین رویکرد شرکت راه‌آهن، ارائه حمل‌ونقل ایمن و پاک به شهروندان است که در همین راستا یک ساختار خاص حومه‌ای برای اتصال کلان‌شهر تهران و شهرهای اطراف آن ایجاد شده است.

مدیرعامل راه‌آهن خاطر نشان کرد: خط حومه‌ای تهران- اسلامشهر- نسیم‌شهر- پرند در حال پیگیری است که امیدواریم در کمتر از یک و سال ونیم آینده به بهره‌برداری برسد. طبق برنامه‌ریزی، بخشی از راه‌آهن تهران -قزوین- زنجان ۴ خطه و بخش دیگر دوخطه می‌شود.

محمدزاده افزود: همچنین امیدواریم خطوط سوم و چهارم راه‌آهن تهران -گرمسار در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری برسد.

تکمیل خط آهن غرب کشور اولویت مهم دولت یازدهم
معاون رئیس‌جمهور در ادامه این سفر ریلی در بازدید از ایستگاه در دست احداث ساوه به راه‌آهن غرب کشور اعلام کرد: یکی از اولویت‌های مهم دولت و راه‌آهن تکمیل خط آهن غرب کشور از تهران تا سنندج است. با توجه به تأثیر مهم صنعت ریلی در توسعه اقتصادی کشور، یکی از اولویت‌های مهم دولت و راه‌آهن تکمیل خط آهن غرب کشور از تهران تا سنندج است. دولت در سال جاری و بودجه ۹۶، برای شبکه ریلی کشور اهمیت ویژه‌ای در نظر گرفته است. از ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه سال ۹۶ که مختص پروژه‌ها و طرح‌های اولویت‌دار است، ۲ هزار میلیارد آن به توسعه زیرساخت‌های ریلی کشور اختصاص می‌یابد.

معاون رئیس‌جمهور افزود: راه‌آهن غرب از نظر سازمان برنامه‌وبودجه از درجه اهمیت خاص برخوردار است بطوریکه اعتبارات قابل توجهی برای تکمیل برخی قطعات آن اختصاص داده است. طی سفر هیئت دولت به استان مرکزی، مصوبات استانی در جهت رفاه و آسایش مردم این استان بوده است.

محمدباقر نوبخت همچنین شامگاه پنجشنبه در بازدید از پروژه ساخت ایستگاه راه‌آهن کرمانشاه اظهار داشت: پروژه راه‌آهن تهران به غرب کشور اکنون در ۲ بخش در حال اجراست. در بخش نخست این طرح به طول ۲۶۴ کیلومتر از تهران به ساوه و همدان و در نهایت به سنندج متصل می‌شود. تاکنون ۱۶۷ کیلومتر از ساخت این خط انجام شده است. بخش دیگر راه‌آهن از ملایر به کرمانشاه در ۲ بخش در حال اجراست.

نوبخت یادآور شد: ریل‌گذاری بخش اول که حد فاصل ملایر تا فیروزان را شامل می‌شود، انجام شده و با تکمیل ایستگاه حداکثر تا بهمن ماه افتتاح می‌شود. بخش دوم که حد فاصل فیروزان تا کرمانشاه را شامل می‌شود، پیشرفت خوبی داشته و فروردین یا اردیبهشت سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، با بیان اینکه ۱۴۹ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه نیاز بود، گفت: ۲۵۰ میلیارد تومان برای تسریع در اجرای پروژه در نظر گرفته شده است.

نوبخت اعلام کرد که اولویت دولت برای سال ۹۶ گسترش و بهبود وضعیت حمل‌ونقل در کشور است.

حضور سرمایه خارجی در ساخت راه‌آهن همدان- سنندج
همچنین جبارعلی ذاکری، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل نیز با اشاره به روند پیشرفت راه‌آٖهن تهران-همدان اظهار داشت: بر اساس سرعت اجرای کار و اقدامات در دست اجرا، این پروژه در حدفاصل تهران تا ساوه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و ادامه مسیر تا همدان نیز طبق برآورد معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن در سه ماه اول سال ۹۶ تکمیل خواهد شد.

به گفته معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل: علی‌رغم اینکه زیرسازی پروژه تا بهمن‌ماه سال جاری به اتمام می‌رسد، به طور هم‌زمان ریل‌گذاری نیز در حال انجام است که تاکنون ۱۶۴ کیلومتر از مسیر ریل‌گذاری شده است و تنها ۱۰۰ کیلومتر دیگر تا ایستگاه همدان باقیمانده است. تکمیل و ساخت ایستگاه‌های پیش‌بینی شده تا هفته دولت ادامه می‌یابد.

ذاکری با اشاره به نحوه تأمین مالی پروژه راه‌آهن تهران-همدان خاطرنشان کرد: طرح راه‌آهن تهران-همدان-سنندج شامل دو پروژه تهران-همدان و همدان-سنندج می‌شود که پروژه اول به دلیل اینکه از گذشته تحت عملیات قرار داشته با استفاده از منابع دولتی تأمین مالی می‌شود؛ اما برای ادامه طرح حدفاصل همدان تا سنندج قراردادی با شرکت‌های خارجی منعقد شده که تأمین مالی این پروژه بر عهده آن‌ها خواهد بود.
 
طرح راه‌آهن تهران–همدان–سنندج به طول ۴۱۰ کیلومتر به‌صورت یک‌خطه، با سرعت طرح ۱۶۰ کیلومتر برای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر برای باری طراحی گردیده است. مسیر تهران- همدان به طول ۲۶۰ کیلومتر و مسیر همدان- سنندج به طول ۱۵۰ کیلومتر است. همچنین این طرح در مسیر خود از شهرهای تهران، رباط‌کریم، ساوه، فامنین، همدان، بهار، قروه و سنندج عبور می‌کند.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • a _ khosnoodi @ alumni. iust. ac. ir 0 0

    با سلام مدل تریپل پی، یکی از بهترین مدل های جذب مشارکت بخش خصوصی در طرح های بزرگ و طولانی مدت دولتیست مشروح طرح تریپل پی در این لینک جهت اشنائی با این نوع از بزینس مدل: https: / / goo. gl / qnni۲۸