| کد خبر: 113348 |

◄ مهم‌ترین پروژه‌های ریلی جهانی در سال ۲۰۱۷

تین‌نیوز| ثمره مرادرضا*: پروژه‌های ریلی در سراسر دنیا در حال پیشرفت هستند از مترو جدید ملبورن گرفته تا پروژه بلند پروازانه ریلی کنیا.

به نظر شما چه پروژه‌ای به‌عنوان بهترین پروژه شناخته می‌شود؟ آیا فقط موضوع هزینه‌ها در یک پروژه مهم است؟ شاید هم بلند پروازی که در آن پروژه انجام شده و یا حتی شاید بزرگ و کوچک بودن پروژه و یا اقتصادی بودن آن پروژه؟ کدام یک؟

طبق گزارش سایت railway-technology؛ این‌طور که در برنامه پروژه‌های ریلی مشخص شده، سال 2017 یکی از سال‌های شلوغ برای این‌گونه پروژه‌ها محسوب می‌شود، منظور هم پروژه‌هایی هستند که در این سال به اتمام می‌رسند و هم پروژه‌هایی که در سال 2017 شروع به‌کار می‌کنند.


پروژه تونل مترو ملبورن؛ استرالیا
بر اساس گفته تیم پروژه تونل مترو ملبورن، این پروژه در فاز برنامه‌ریزی و طراحی بوده و زمان ساخت‌ آن برای سال آینده تنظیم شده است. به این علت که این پروژه نیازمند برنامه‌ریزی و تایید زیست‌محیطی است، اگر این تایید انجام شود، کار خاک‌برداری این پروژه در مرکز ملبورن استرالیا برای تونل و ایستگاه جدید در فضایی حدود 344 برابر با استخر شنا المپیک است.

اگر کارها طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته پیش برود،ایستگاه مترو در سال 2026 به روی عموم باز خواهد شد که شامل دو تونل 9 کیلومتری، پنج ایستگاه زیرزمینی و دو ایستگاه شهری خواهد بود که به خیابان فلیندر و ایستگاه مرکزی قطار ملبورن وصل خواهند شد. هزینه کلی پیش‌بینی شده در حدود 11 بیلیون دلار است.

اما چرا یک مترو جدید؟ پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که جمعیت این کشور در سال 2050 دو برابر خواهد شد؛ لذا تیم پروژه بر این باور هستند که باید ظرفیت بیشتری برای جمعیت مذکور از طریق خط ریلی جدید فراهم شود. شاید جمعیتی بیشتر از 39 هزار نفر در زمان شلوغی که باید معادل جابه‌جایی 18 هزار ماشین در جاده و در زمان شلوغی باشد.
 
خط راه‌آهن با استاندارد بین‌المللی (1435 میلی متر) ؛ کنیا
این پروژه ریلی در آفریقا نماد واقعی یک کار در مقیاس بزرگ است. راه‌آهن کنیا با همکاری یک شرکت سرمایه‌گذار چینی، در حال ساخت خط ‌آهن با استانداردهای بین‌المللی است که هدف آنها ایجاد مسیر  جدید برای مسافران و بار بین مومباسا، یکی از بزرگ‌ترین بندرهای شرقی و نایروبی پایتخت کنیا است.
 
طبق این گزارش 609 کیلومتر طول خط، با هزینه تقریبی 3.8 بیلیون دلار، باید تا ماه دسامبر سال آینده کامل شود. این پروژه بزرگ‌ترین عملیات زیرساختی از زمان استقلال یافتن این کشور در سال 1963 محسوب می‌شود. در همین راستا برخی از کارشناسان معتقدند که این خط ریلی سفر 10 ساعته بین مومباسا و نایروبی را بیش از 4 ساعت کاهش خواهد داد.

این پروژه شروعی برای پروژه‌های ریلی «خط راه‌آهن با استاندارد بین‌المللی» است که به‌عنوان بخشی از برنامه چشم‌انداز توسعه 2030 کنیا با هدف ارتباط بین کنیا، اوگاندا، رواندا و سودان جنوبی با هزینه‌ای بالغ بر 13 بیلیون پوند خواهد بود.


ریل متقاطع؛ انگلستان
در ماه می سال آینده، ریل متقاطع یا همان خط الیزابت، وارد ناوگان جدید قطارهای راه‌آهن خواهد شد.
در این پروژه سیستم حمل‌ونقل لندن ابتدا قطارهای کلاس 66 با طول 345 هزار و 200 متر از سری قطارهای طولانی را معرفی خواهد کرد که توسط شرکت بمباردیر ساخته شده است. این قطارها در خط خیابان لیورپول لندن به شنفیلد استفاده خواهد شد که نمادی از بزرگ‌ترین پروژه ساخت‌وساز در اروپا محسوب می‌شوند.

هر دستگاه از این قطارها باید با 7 واگن و به طول 160 متر، به منظور هماهنگ شدن با سکوهای موجود در ایستگاه‌ها اعزام شود.

وال شاکراوس، معاون شهردار در بخش حمل‌ونقل در این‌باره گفت: این قطارهای مدرن باید نقش کلیدی را در آینده لندن بازی کرده و همچنین به مدرن شدن سیستم حمل‌ونقل با استانداردهای جهانی در خط جدید الیزابت کمک کند.
 
خط سریع‌السیر کوآلالامپور؛ سنگاپور
اگر چه خط سریع‌السیر کوآلالامپور-سنگاپور تا سال 2026 راه‌اندازی نمی‌شود، اما سال 2017 می‌تواند سال مهمی برای آینده این پروژه باشد.

در ماه جولای، دولت‌های مالزی و سنگاپور تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند که شامل جزئیات مراحل چگونگی پیشرفت پروژه بر طبق برنامه زمان‌بندی آزمایشی بود. در حال حاضر اقدامات لازم جهت شروع کار جهت به مزایده گذاشتن پروژه در سال آینده در حال انجام است. خط کوآلالامپور-سنگاپور باید در سال 2026 افتتاح شود.

ترن‌ها باید با سرعت بالای 300 کیلومتر بر ساعت در ایستگاه‌های طراحی شده‌ی کوآلالامپور، پوتراجایا، سرمبان، آیرکروه، موار، باتو پاهات، اسکندر پوتری و سنگاپور تردد کنند. پس از اجرای این پروژه، زمان سفر بین کوآلالامپور-سنگاپور تقریبا می‌تواند کمتر از 90 دقیقه باشد.

نجیب رزاق، رئیس‌جمهور مالزی در یک کنفرانس خبری در ماه جولای گفت: این خط سریع‌السیر دو کشور را به هم نزدیک خواهد کرد، حتی این موضوع می‌تواند روی اقتصاد ما هم تاثیر بگذارد. کارهای زیادی به‌منظور دسترسی به اهداف‌مان باید انجام پذیرد و این پروژه یک سرمایه‌گذاری مهم، با ارزش 20.4 بیلیون دلار خواهد بود.

خط ریلی شمال-جنوب؛ عربستان صعودی
اوایل سال آینده، زمانی است که برای افتتاح سرویس‌های مسافری شمال-جنوب عربستان صعودی مشخصص شده است. مسیر 2400 کیلومتری که توسط یک شرکت ریلی صعودی با دو بخش 1.468 کیلومتر مسیر باری و 1.250 کیلومتر مسیر مسافری در دست ساخت است.

این خط ریلی باید در ایستگاه‌های ریاض، ال‌مجما قسیم، هالی و جوف توقف داشته باشد. پادشاه ریاض، فیصل بن‌بندر در رسانه‌های محلی و در یک برنامه تبلیغاتی، ماه اکتبر گفت: ما انتظار داریم این قطار به‌ صورت رسمی در دو سه ماه اول سال 2017 مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

سیستم کنترل قطارهای اروپایی (سطح دو) باید روی این قطارها نصب شود و شرکت Tales  مدیریت آنها را برای سال اول بر عهده گیرد.

پیش‌بینی می‌شود حدود 4 میلیون تن بار و 2 میلیون مسافر در طول یک سال در این مسیر جابه‌جا شوند.

خط ریلی سریع‌السیر 2؛ انگلستان
پروژه‌ای که گفته می‌شود اعجاب همه را بر می‌انگیزد، قطار سریع‌السیر 2 انگلیس است.

ساخت‌ این خط در فاز یک؛ بین لندن و بیرمنگهام است که برنامه زمان‌بندی شروع آن ابتدای سال آینده است.

کمیته حساب عمومی انگلستان در ماه سپتامبر اعلام کرد که برنامه زمان‌بندی برای بهره‌برداری از فاز یک این پروژه در سال 2026 خیلی بلند پروازنه است و آنها را متقاعد نکرده. از طرف دیگر فاز دوم این پروژه مطرح است که از غرب میدلند به لیدز و منچستر می‌رود؛ به‌علاوه تمایل دولت بر این است که یک بخشی از مسیر این خط از میدلند به کریو کشیده شود و همچنین افتتاح آن در سال 2027 و حداکثر تا سال 2033 آماده بهره‌برداری خواهد شد.
*مترجم
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.