| کد خبر: 113669 |

◄ تاکید کشاورزیان بر برند سازی

تین‌نیوز|

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که نفت و گاز دیر یا زود تمام می‌شود و منابع نامحدودی نیستند و باید از این فرصت برای تولید ثروت استفاده کنیم، اظهار کرد: باید اجازه دهیم بخش خصوصی توانمند در کشور شکل بگیرد و دولت خودش را رقیب آن‌ها تلقی نکند. دستگاه‌های نظارتی گاهی وقت‌ها روی مدیران اعمال فشار می‌کنند و کار باکیفیت مدنظر ما انجام نمی‌شود، باید اجازه دهیم مدیران درست تصمیم بگیرند و مبنای تصمیم‌گیری قیمت پایین نباشد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، داود کشاورزیان بابیان این‌که در هیچ زمینه‌ای اجازه نداده‌ایم در کشور شرکتی با تراز بین‌المللی شکل بگیرد، گفت: امروز در حال صادرات نفت و فرآورده‌های آن هستیم فردا که نفت نوبتم چه چیزی را صادر می‌کنیم. باید به این رسالت بپردازیم که دنبال برند سازی باشیم مصلا یکی دو برند در حوزه تولید نیوجرسی داشته باشیم. یا فلان ماشین راهداری را در کشور بسازیم و آن را تبدیل به یک برند کنیم تا بتوانیم محصولات آن‌ها صادر کنیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همچنین گفت: تبدیل ۲۵۰۰ شرکت حمل‌ونقل مسافری کشور به ۳۰ تا ۴۰ برند و ابلاغ ‌آئین‌نامه این برنامه توسط سازمان راهداری از اقدامات مهم این سازمان بود.
 
داوود کشاورزیان که در کنفرانس خبری نمایشگاه راه‌سازی و راهداری حاضرشده بود ادامه داد: آئین‌نامه برند سازی شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری جاده‌ای ابلاغ‌شده که بر اساس آن حدود 2500 شرکت کنونی فعال در این بخش به 30 تا 40 برند تبدیل می‌شوند.
 
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همچنین اظهار داشت: بر اساس این آئین‌نامه اگر کسی بخواهد شرکتی را ثبت کند باید با یک شرکت قرارداد نمایندگی را امضا کند.
 
کشاورزیان با اشاره به این‌که 15 هزار اتوبوس فعال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای داریم،‌ گفت:‌ آمارها نشان می‌داد که حدود 20 هزار اتوبوس در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای فعال هستند که در مقطعی معاینه فنی را به کارت هوشمند لینک کردیم این کار باعث ریزش حدود 5 هزار دستگاه اتوبوس شد.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان این‌که ظرفیت ناوگان اتوبوس کشور حدود 540 هزار نفر است،‌ گفت: به گفته شرکت‌ها ضریب اشغال این ظرفیت حدود 60 درصد است.
 
کشاورزیان با بیان این‌که آئین‌نامه مسافر در راستای برندسازی تدوین‌شده است،‌ افزود:‌ 2500 شرکت در این بخش فعالیت می‌کنند که باید آن‌ها را به 30 تا 40 برند تبدیل کنیم. سیاست سازمان این است که بخش حمل‌ونقل مسافر شامل ناوگان، شرکت و رانندگان در یک شبکه سیر همنام سیر کنند.

ما مناقصه‌هایی برگزار می‌کنیم و به کسی که کم‌ترین مبلغ را درخواست کند پروژه می‌دهیم و پیمانکاران با کیفیت بسیار کم پروژه‌ها را انجام می‌دهند اما چند سالی که گذشت و افراد کمی در کارشان به تخصص رسیدند و سطح کیفیت بالا رفت قیمت‌ها هم قدری بیشتر می‌شود و ما بلافاصله یک شخص تازه‌کار دیگر را انتخاب می‌کنیم تا هزینه‌های کم‌تری انجام بدهیم.

اگر ما قدری هزینه بیشتر صرف کنیم شرکت‌های تخصصی در این حوزه به وجود می‌آید و تبدیل به یک سرمایه برای کشور می‌شود، در ضمن در این حالت هزینه‌ها به‌مراتب کمتر و کیفیت بیشتر خواهد شد، اما با درک غلط از سرمایه و هزینه کشور را از این سرمایه‌ها محروم کرده‌ایم.

تصور ما این است که در ازای هزینه‌ای که می‌کنیم باید ثروتی نیز تولید کنیم نه اینکه هرکسی از راه رسید و چند ورق آهنی به ماشین جوش داد بشود تولیدکننده نمک‌پاش یا بیاید و یک غول پنج تنی بی‌کیفیت به نام نیوجرسی تولید کند که بعد از چند ماه فرسوده شود و بعد از چند ماه هزینه‌های مضاعفی روی دوش ما بگذارد.

ما باید به سمت برندسازی برویم، باید شرکت‌های عظیم تولید ادوات داشته باشیم که بتوانیم روی آن‌ها حساب بازکنیم و برای کشور مفید باشند.

تفکر اجرایی شده طی این مدت تولید ثروت از طریق تجهیزات و ماشین‌آلات بر اساس استانداردها و مطالعه و همچنین از طریق شرکت‌ها بر اساس بررسی، تجربه، تجهیزات بوده است به‌طوری‌که هدف اصلی این است که از فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌های جدیدی جهت تولید درآمد در کشور استفاده شود.

در اصل تأسیس شرکت‌های تولیدکننده ثروت ملی می‌توانند علاوه بر ارز‌آوری در منطقه رقابت کنند و برخی دیگر در سطح داخلی حداقل کالای باکیفیت برای استفاده عموم مردم تولید می‌کنند.
 
وی ادامه داد:‌ این مسئله را در مقیاس کوچک قبل از انقلاب داشتیم البته ضعیف بودند و نتوانستند در برابر جریانات پس از انقلاب مقاومت کنند و از بین رفتند.
 
وی با اشاره به این‌که برندسازی به ارتقای ایمنی و کیفیت حمل‌ونقل مسافری کمک می‌کند تأکید کرد:‌ ماشین‌آلات مورداستفاده در راهداری نیز باید به سمت برند سازی حرکت کند.
 
وی با یادآوری این‌که 32 سازنده کارخانه آسفالت در کشور داریم که نیازی به آن‌ها نداریم، گفت: شرکتی که سالانه 50 کیلومتر گاردریل می‌سازد چگونه می‌تواند انتظار داشت به دنبال فناوری‌های جدید در این حوزه می‌رود؟
 
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار کرد:‌ یکی از مهم‌ترین رسالت‌های ما همین است که به دنبال برندسازی باشیم باید اجازه دهیم که بخش خصوصی واقعی شکل بگیرد که بتواند بیرون از کشور اشتغال‌زایی کرده و ارزآوری داشته باشد.
 
کشاورزیان با اشاره به این‌که نگهداری راه‌های شریانی از محل منابع ملی تأمین می‌شود،‌ گفت: با توجه به قیمت قیر اگر سالانه 7 هزار میلیارد تومان پول داشته باشیم می‌توانیم راه‌ها را به نحو مطلوب نگهداری کنیم. حدود 3000 میلیارد تومان از محل منابع ملی و بقیه از محل منابع استانی تأمین شود. منابع ملی در حال حاضر تقریباً برای نگهداری راه‌های شریانی کفایت می‌کند که حدود 3000 میلیارد تومان است.
 
وی با اشاره به این‌که در دو سال اخیر وضع تخصیص خوب نبوده است افزود:‌ در 9 ماه اخیر تخصیص نقدی 125 میلیارد و اسناد خزانه نیز حدود 1000 میلیارد تومان بوده است.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان این‌که در ارتباط با اعتبارات استانی وضع ما مطلوب نیست،‌ تصریح کرد:‌ حداکثر 700 تا 800 میلیارد تومان از این محل پول می‌گیریم که تخصیص 100 درصدی نیست.
 
کشاورزیان تأکید کرد: ‌برای نگهداری راه‌ها در بعد ملی اعتبار پیش‌بینی‌شده اما در بُعد استانی فاصله ما آن چیزی که نیاز داریم بسیار زیاد است. البته تکلیف استان‌ها پس از افزایش قیمت قیر از طاقت استان‌ها خارج است یعنی نمی‌‌توانیم انتظار داشته باشیم 3000 میلیارد تومان برای نگهداری راه‌ها کنار بگذارند.
 
وی با بیان این‌که برای نگهداری راه‌ها باید از منابع پایدار تأمین شود که بهترین گزینه نیز عوارض بر سوخت (مردم) است، گفت:‌ امیدواریم با حمایت دولت و وزیر نفت ماده 70 قانون تنظیم 2 (عوارض گازوئیل) عملیاتی شود باید دعا کنیم گازوئیل گران شود.
 
وی همچنین با اشاره به تفاهم با گمرک برای مبارزه با قاچاق کالا،‌ افزود: اگر بتوانیم با کمک پلیس جلوی تردد بدون بارنامه کالا را بگیریم قطعاً به مبارزه قاچاق کمک می‌کند، هم‌اکنون 30 درصد تردد ناوگان حمل‌ونقل بار بدون بارنامه در کشور داریم.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.