◄ سند تحول صنعت هوانوردی بسته شد
تیننیوز| پنجشنبه هفتهی گذشته (2 دی ماه) قرارداد نهایی خرید یکصد فروند هواپیمای ایرباس توسط مدیر عامل هما و فابریس برژیه مدیر شرکت هواپیماسازی ایرباس امضا شد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، پس اینکه در روز 28 دی ماه قرارداد تاریخی شرکت هواپیمایی هما و بوئینگ پس از 37 سال به امضاء رسید زمزمههای مختلفی در خصوص حضور نمایندگان ایرباس برای عقد قرارداد با ایران به گوش رسید.
این توافق حاصل از مذاکرات برجام و در پی امضای توافقنامه خرید هواپیما بین هما و شرکت ایرباس در بهمن ماه سال گذشته (ژانویه سال 2016 میلادی ) در فرانسه بود که سرانجام در روز (2دی ماه) سال جاری قرارداد خرید 100 فروند هواپیمای ایرباس نهایی شد.
بر اساس قرارداد منعقد شده هواپیماها از اوایل سال 2017 میلادی در یک پروسه زمانی 10 ساله طبق مفاد قرارداد تحویل ایرانایر داده خواهند شد؛ در بسته خرید 100 فروند هواپیما 46 فروند هواپیما از خانواده A320 و 38 فروند هواپیما از خانواده A330 و 16 فروند از خانواده A350 است.
در پی عقد این قرارداد وزیر راه و شهرسازی در بیانیهای اعلام کرد: قطعا این اقدام در کنار خرید 80 فروند هواپیمای بوئینگ تاریخیترین اقدام در تاریخ صنعت هوانوردی و از آن فراتر، اقتصاد ملی ایران است. بیگمان، این قراردادها ظرفیت اثرگذاری جدی برصنعت حملونقل هوایی، گردشگری، توسعه ملی و بهبود جایگاه ایران درسطح اقتصاد جهانی دارند.
وی افزود: من توجه دارم که در کنار آن، باید کل صنعت هوانوردی شامل خدمات فرودگاههای و هوانوردی نیز به موازات مدرن شوند و ارتقا پیدا کنند. در این ارتباط گامهای مهمی برداشته شده است و اقدامات مؤثری صورت گرفته که به طور جداگانه به سمع و نظر مردم عزیز خواهد رسید.
تلاش ایرلاینها در اجرای طرح کفایت سرمایه
معاون وزیر راه و شهرسازی از تلاش ایرلاینها برای موفقیت در اجرای طرح کفایت سرمایه خبر داد و گفت: در حال حاضر تعدادی از ایرلاینها به کفایت سرمایه مدنظر این سازمان رسیدهاند و شرکتهای باقی مانده نیز برنامهریزیهای دقیقی به این منظور به کار بستهاند.
علی عابدزاده درباره آخرین وضعیت اجرای طرح کفایت سرمایه ایرلاینها توضیح داد: خوشبختانه پس از اجرای این دستورالعمل تقریبا تمام ایرلاینهای ایرانی کار خود را برای رسیدن به عدد مدنظر سازمان هواپیمایی آغاز کردند و تاکنون گامهای موثری در این زمینه براشته شده است.
به گفته وی، در حال حاضر تعدادی از ایرلاینها به کفایت سرمایه مدنظر این سازمان رسیدهاند و شرکتهای باقی مانده نیز برنامهریزیهای دقیقی به این منظور به کار بستهاند.
شرکتهایی که مبادرت به اخذ پروانه پروازهای چارتری (دربستی) میکنند داخلی ۱۴۰ میلیارد تومان و بینالمللی ۱۷۵ میلیارد تومان تعیین شد.
ایرلاین اختصاصی چابهار راهاندازی میشود
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار گفت: مذاکراتی برای ایجاد ایرلاین اختصاصی چابهار با محوریت هواپیماهای «کارگو» انجام شده است.
عبدالرحیم کردی افزود: الحاق بندر چابهار به منطقه آزاد و احداث زیرساخت مهمی چون فرودگاه در توسعه منطقه آزاد چابهار نقش بهسزایی دارد. الحاق بندر شهید بهشتی به منطقه آزاد چابهار به لحاظ تسری قانون برای تولیدکنندگان و سرمایهگذاران هم مفید خواهد بود. چابهار یک ظرفیت ملی برای حضور بینالمللی است و نگاهها در آینده به سوی چابهار متمرکز میشود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار خاطرنشان کرد: چابهار یکی از نقاط راهبردی و منطقهای طلایی برای حضور و سرمایهگذاری کشورهای جهان است و همچنین میتواند برای کشورهای حاشیه اقیانوس هند نیز مفید واقع شود. چابهار پیشانی توسعه ایران اسلامی است و پس از تکمیل زیرساختها میتواند به منطقهای کلیدی برای توسعه کشورهای همسایه تبدیل شود.
روند صعودی ضریب ایمنی صنعت هوایی
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: ضریب ایمنی صنعت هوایی کشور از سال 2014 تاکنون رده بالاتری پیدا کرده است.
علی عابدزاده در حاشیه نمایشگاه بینالمللی راهسازی که در هفته گذشته افتتاح شد، عنوان کرد: خوشبختانه امروزه ما توانستهایم بسیاری از عوامل بازدارنده را کنار بزنیم که یکی از آنها آزادسازی نرخ بلیتها بوده است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه پسابرجام فرصتی مناسب برای نوسازی ناوگان حملونقل هوایی کشور بوده است در همین راستا نظارت ما نسبت به گذشته بیشتر شده است و صدور مجوزها را به شکلی طراحی کردهایم که از تمام کانالهای مربوطه عبور کنند.
عابدزاده خاطرنشان کرد: ضریب ایمنی صنعت هوایی کشور از سال 2014 تاکنون نسبت به مراتب رده بالاتری پیدا کرده است که یکی از علتهای آن نظارت بیشتر و دقیقتر سازمان هواپیمایی کشوری بوده است.
مدیریت حجم ترافیک هوایی از طریق بازمهندسی فضا
هفتهی گذشته در مراسم معرفی رسمی طرح بازمهندسی فضای کشور، گروه مشاور بینالمللی طرح بر اجرای مرحله به مرحله آن پس از تأیید شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی تاکید کرد.
آلکس هندریکس نماینده گروه مشاور هلندی ADS، ضمن تقدیر از ایران به دلیل مدیریت حجم بالای ترافیک ناشی از شرایط منطقه و وضعیت عراق و سوریه گفت: اجرای این پروژه بر اساس طرح ما٬ بین 18 تا 20 ماه و در هشت مرحله از مطالعه و بررسی شرایط موجود تا پیادهسازی نهایی انجام خواهدشد.
وی با تأکید بر اینکه عبور از هر مرحله پس از تأیید آن توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی خواهد بود، انعطافپذیری طرح را یکی از ویژگیهای آن عنوان کرد و گفت: در مراحل انجام و تست کار با سه گروه کنترلرها، خلبانان و بخش نظامی در تماس و تبادل اطلاعات خواهیم بود و میتوانیم براساس بازخوردها و نیازهای آنها بخشهای مختلف این طرح را اصلاح کنیم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.