| کد خبر: 114025 |

گزارش تین به بهانه آغاز فروش بلیت قطار مسافربری نخجوان - مشهد از امروز

◄ قطار ایران به پشت دروازه‌های اروپا رسید

تین‌نیوز|هادی عیار:

راه‌اندازی قطار مسافربری نخجوان-مشهد و بالعکس می‌تواند گام نخست در ورود راه‌آهن ایران به خطوط ریلی اروپا باشد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، قطار مسافربری نخجوان-مشهد و بالعکس از ۹ دی‌ماه راه‌اندازی می‌شود؛ این قطار هر هفته دو بار روزهای یکشنبه و پنجشنبه از نخجوان به مقصد مشهد حرکت خواهد کرد. در این گزارش تین‌نیوز نگاهی به فرصت‌ها و چالش‌های این راه‌اندازی انداخته است.

بر اساس اعلام شرکت راه‌آهن جمهوری آذربایجان، قطار مسافربری نخجوان-مشهد در هر هفته دو بار در روزهای یکشنبه و پنجشنبه از نخجوان به مقصد مشهد از مسیرهای نخجوان-جلفا- تبریز -تهران و مشهد حرکت خواهد کرد. برای فراهم کردن تسهیلات بیشتر در این قطار، تجهیزات مدرن در پایانه‌های نخجوان و جلفا نصب‌شده است. در گزارش شرکت راه‌آهن جمهوری آذربایجان آمده است مسافران از روز بیست و چهارم دسامبر (چهارم دی‌ماه) به‌صورت آنلاین و همچنین از پایانه‌های راه‌آهن می‌توانند بلیت این مسیر را خرید کنند.

فرصت‌های اتصال کریدور شمال به آذربایجان
در حال حاضر حجم مبادلات تجاری ایران و آذربایجان سالانه ۵۰۰ میلیون دلار است که با اتصال شبکه ریلی دو کشور به یکدیگر برآورد می‌شود این حجم مبادلات به ۲ میلیارد دلار در سال افزایش خواهد یافت. فاصله خطوط ریلی آذربایجان تا مرز ایران هشت کیلومتر است که قرار شد این مسیر ریل‌گذاری شود، ضمن اینکه دو کیلومتر داخل ایران توسط شرکت راه‌آهن کشورمان ساخته می‌شود. با توجه به اینکه خطوط ریلی آذربایجان به اروپا و منطقه قفقاز متصل است بنابراین تکمیل راه‌آهن قروین-رشت-انزلی-آستارا به خطوط ریلی آذربایجان در توسعه تجارت ایران نقش بسزایی دارد.

در همین راستا ۱۷ مهرماه مصادف با ۹ اکتبر ۲۰۱۵ جلسه نشست رؤسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در آستارای جمهوری آذربایجان برگزار شد که در این نشست مقرر شد عملیات اجرایی پل آستارا که خطوط ریلی دو کشور را به یکدیگر متصل می‌کند آغاز شود. بعد از برگزاری نشست مشترک اقتصادی، هیئت ایرانی و آذربایجانی به‌منظور بازدید از محل احداث پل مرزی و برگزاری نشست بررسی پروژه اتصال خطوط ریلی دو کشور، وارد آستارای ایران شدند.

طبق گفته مصطفی‌یف وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان٬ اتمام مرحله نخست این طرح منجر به افزایش ۱۰ برابری حمل‌ونقل کالا بین ایران و جمهوری آذربایجان خواهد شد، یعنی اگر حجم مبادلات کالا بین دو کشور حدود ۵۰۰ هزار تن است، با اتصال راه‌آهن دو کشور حجم مبادلات به ۵ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.

در آن زمان محسن پورسیدآقایی، معاون وقت وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل وقت شرکت راه‌آهن نیز از آماده شدن نقشه‌های جدید پل آستارا (مرز ایران و آذربایجان) خبر داد و گفت: تیمی از کارشناسان ایرانی باید برای نقشه‌برداری و انجام امور کارشناسی به کشور جمهوری آذربایجان سفر کنند. سایر کشورها تا ۲ کیلومتر داخل مرز اجازه تردد تیم‌های کارشناسی را می‌دهند اما جمهوری آذربایجان می‌گوید حتماً باید تیم نقشه‌بردار پاسپورت و ویزا داشته باشند بر همین اساس آن‌ها در حال گرفتن پاسپورت و ویزا هستند تا بعد بروند و کارهای نقشه‌برداری را انجام دهند.

جمهوری آذربایجان می‌تواند دروازه ایران برای ارتباط با منطقه قفقاز باشد
بررسی اتصال ریلی ایران و آذربایجان در جهت تکمیل کریدور شمال - جنوب به همین‌جا ختم نشد و چندی پیش در اجلاس وزرای حمل‌ونقل کشورهای حاشیه ساحلی دریای خزر٬ ضیا آرزومانویچ محمدوف، وزیر حمل‌ونقل کشور آذربایجان گفت: کریدور شمال-جنوب یکی از مهم‌ترین پروژه‌های کشورهای حاشیه دریای خزر است که بیش از ۱۰ سال در خصوص ایجاد این کریدور مذاکره شد تا راه‌آهن آذربایجان و ایران به هم متصل شود.

محمدوف در همین خصوص با بیان اینکه برای اتصال به مرز ایران باید حدود ۸ تا ۸.۵ کیلومتر از کشور آذربایجان به سمت مرز ریل‌گذاری شود گفت: قرار است پل آستارا-چای در مرز دو کشور به‌صورت سرمایه‌گذاری مشترک ۵۰ درصدی از طرف هر دو کشور احداث شود. در همین راستا به دستور الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان مقرر شد اعتبارات لازم برای اتصال راه‌آهن این کشور به پل آستارا-چای در مرز مشترک با ایران اختصاص یابد.

کریدور ریلی شمال جنوب از اهمیت بالایی برخوردار است و یک خط ریلی بین‌المللی به شمار می‌رود چراکه با اتصال خطوط ریلی ایران به آذربایجان مسیر ریلی ۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتری هندوستان تا بندر هلسینکی در اروپای شمالی به هم وصل می‌شوند. با احداث این خط ریلی حمل بار از ۴۵ روز به ۲۰ روز کاهش پیدا می‌کند و زمان مسیر نیز حدود سه هزار کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود بنابراین یک اتفاق بزرگ در حمل‌ونقل ریلی خواهد بود.

با اجرای پروژه کریدور شمال جنوب، کشورهای شمالی دریای خزر از طریق ایران به خلیج‌فارس راه خواهند یافت همچنین، ارتباط ایران با کشورهای فوق و اروپا از این مسیر امکان‌پذیر خواهد بود. جمهوری آذربایجان می‌تواند دروازه ایران برای ارتباط با منطقه قفقاز باشد. ایران پل اتصال روسیه و قفقاز به آب‌های آزاد در خلیج‌فارس و دریای عمان است و مسیر ایران امن‌ترین، نزدیک‌ترین و اقتصادی‌ترین مسیر حمل‌ونقل برای کشورهای پیرامونی است.

آذربایجان که در چهارراه اروپا و آسیا قرارگرفته می‌تواند به‌واسطه راه‌آهن رشت آستارا زمینه انتقال کالا و مسافر از آسیا به اروپا و بالعکس را فراهم کرده و از طریق راه‌آهن، ایران را به روسیه متصل کند.

مخاطرات اتصال راه‌آهن ایران به کشور آذربایجان
در کنار فرصت‌های این راه‌اندازی لازم است نگاهی نیز به مخاطرات احتمالی آن بیندازیم. یکی از مهم‌ترین این مخاطرات سابقه تصادفات رخ داده در مسیر راه‌آهن مشهد و نیز خبر احتمال فرونشست زمین در این مسیر و همچنین پایان نیافتن برقی‌سازی این مسیر باشد.

نخستین نشانه‌های فرونشست در ایران در سال ۸۴ خود را نشان داد و از آن زمان تاکنون حدود یک‌سوم مساحت کشور با این بحران که نتیجه افزایش چاه‌های غیرمجاز و برداشت از سفره‌های زیرزمینی است، دست‌وپنجه نرم می‌کند. حالا کار به جایی رسیده است که نه‌تنها تأسیسات شهری که تمام شبکه‌های انتقال نیرو، شبکه‌های جاده‌ای و زمین‌های کشاورزی در خطر این فرونشست‌ها قرار دارند. تازه‌ترین اخبار نشان می‌دهد که این شکاف‌های عمیق ناشی از فرونشست‌ها به حوالی خطوط راه‌آهن مانند خط تهران - مشهد رسیده که در صورت ادامه، ممکن است آسیب‌های جدی به کشور وارد کند.

رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگویی تأیید می‌کند که بیشترین ترک‌ها و شکاف‌ها در اطراف خط راه‌آهن تهران - مشهد ایجاد شده، اگرچه خوشبختانه هنوز راه‌آهن تهران - مشهد آسیبی ندیده است.

به‌طورکلی آغاز فرونشست در خطوط راه‌آهن،‌ سال گذشته از سوی شرکت راه‌آهن و همین‌طور مشاهدات اداره راه و شهرسازی به مرکز تحقیقات مسکن وزارتخانه راه و شهرسازی اعلام شده است و از همان زمان کارشناسان این مرکز در حوزه زلزله موضوع جلوگیری از وقوع خسارت را در دستور کار خود قرار داده‌اند و از سوی دیگر هم توصیه‌هایی به شرکت راه‌آهن داده شده تا فعلاً ۲۰ کیلومتر قبل و بعد از شکاف، سرعت قطارها کاهش یابد.

خط راه‌آهن تهران - مشهد یکی از خطوط راه‌آهن کشور است که روزانه مسافران زیادی را جابه‌جا می‌کند. با خبر اتصال این راه‌آهن به کشور ثالث زنگ خطر بروز فاجعه این بار در ابعادی بین‌المللی که در آن صورت بحث حیثیت راه‌آهن کشور در میان خواهد بود بیشتر به گوش می‌رسد. با توجه به حادثه تصادف ریلی اخیر سمنان و نیز اخبار فرونشست در این مسیر مسئولان راه‌آهن باید توجه ویژه‌ای به ایمن بودن این مسیر که در حال حاضر به‌عنوان نماد مسیر ریلی جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شود داشته باشند.

قیمت بلیت قطار مشهد-نخجوان برای هر نفر ۴۰ فرانک سوئیس است که مسافران می‌توانند با ارز ملی پرداخت کنند. هر فرانک سوئیس در سیستم بانکی ایران معادل حدود ۳ هزار و ۱۶۰ تومان و در بازار آزاد تهران معادل حدود ۳ هزار و ۹۴۰ تومان است. این قطار مسافربری بر اساس توافق امضاشده بین ایران و جمهوری آذربایجان در ماه فوریه سال جاری در تهران راه‌اندازی می‌شود.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.