تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۶
متن  گزارش
◄ دیده شدن، دغدغه اصلی یک راننده حرفه‌ای
تین‌نیوز| «من حدود 24 سال سابقه کار رانندگی دارم و این شغل از پدرم به من ارث رسید، پدرم توی بخش حمل‌ونقل فعال بود، از سال 1372 مشغول به رانندگی اتوبوس توی جاده‌های مختلف کشور بودم، فعالیتی اجتماعی هم درزمینهٔ شغل رانندگی داشتم، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی رانندگان شهر بودم که البته تقریباً سه سال برای این موضوع دوندگی کردم و انجمن صنفی رو برای اولین بار توی شهر خودم تأسیس کردم که بتونیم زیر سایه این انجمن حرفا و درد دلا رو به مسئولین و متصدیان برسونیم»

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، احمدرضا شایسته، راننده حرفه‌ای بخش مسافر که سال‌ها تجربه رانندگی دارد و پیگیر مسائل صنفی شغل خود نیز بوده، می‌گوید بخش زیادی از مشکلاتی که گریبان گیر این حرفه است احتیاجی به هزینه‌ها آن‌چنانی ندارد و تنها درگرو کمی تغییر نگاه است، این راننده حرفه‌ای دنباله سخن را این‌گونه گرفت: «شاید گفتن این موضوع ازنظر بعضیا جالب نباشه اما من سال‌های ساله که دنبال یکم توجه و تشویق برای این حرفه‌ام، اینکه شغل من ارتقا پیدا کنه، اگر قرار باشه ایمنی وجود داشته باشه و من و امثال من توی این جاده‌ها درست رانندگی کنیم، باید این قشر تأمین شغلی داشته باشه، امنیت اجتماعی خوبی داشته باشه، من به‌عنوان راننده نیاز دارم که شغلم به‌عنوان یک شغل شناخته بشه، هنوز شغل من شغل نیست، چرا؟ چون من کارفرما دارم، خودم بیمه‌ام رو پرداخت می‌کنم، اما اگر یه روزی بیاد که رانندگی یه شغل محسوب بشه، من امنیتم بالا می‌ره، خانوادم توی رفاه و آسایش زندگی می‌کنن و می‌تونم یه رانندگی خوب داشته باشم.»

«من توی خونه خودم یه قانون گذاشتم، بعدازاینکه 8 تا 9 ساعت رانندگی کردم و به خونه برمی‌گردم، خستم، قانون گذاشتم که هیچ‌کس نباید حرف بزنه، همه‌چیز باید روی حالت بی‌صدا باشه، چون من نیاز به استراحت دارم و باید 10 ساعت بعد رانندگی کنم، بدترین ضربه رو توی این شغل خانواده‌ها می‌خورن، هیچ حمایتی هم از هیچ‌جایی نشدیم، البته من خیلی حرف زدن بلد نیستم و خوب هم حرف نمی‌زنم، امیدوارم بتونم یه گوشه‌ای از مشکلاتو بگم بهتون»

شایسته مشکلات اساسی رانندگی در ایران را مسائلی می‌داند که بسیار ابتدایی و بدیهی است: «آقا خب اینو چطوری بگیم، به کجا بگیم که مهم‌ترین خواسته ما و ابتدایی‌ترین خواسته ما اینه که شغل ما شغل محسوب بشه، پایه حقوق مشخص داشته باشه، طبقه‌بندی بشه، چرا شغل ما طبقه‌بندی نداره؟ یه راننده‌ای که 2 سال رانندگی می‌کنه با یه راننده‌ای که 30 سال رانندگی میکنه توی حقوق و مزایا هیچ فرقی نداره ولی توی شغلای دیگه این‌طوری نیست، یه کارمند رده‌بندی می‌شه، پیشرفت میکنه، مدیر میشه تا اونجا که حقشه می‌ره بالا ولی ما راننده‌ها چی؟ 30 سال کار کن، کار کن آخرشم مریضی بگیر و بازنشست‌شو و بیفت گوشه خونه، همین‌طوری که پدر من الآن گوشه خونه افتاده، پدری که 30 سال توی جاده‌ها زحمت کشید، برآیندش چی بود؟ خب خداروشکر شغل ما طیب و طاهره، امین ناموس مردمیم اما ازنظر مالی شرایط مشخصه...»

این راننده حرفه‌ای می‌گوید با توجه به همین ساختارهای موجود مسئله حل می‌شود اما همین ساختار موجودهم نادیده گرفته می‌شود و می‌گوید: «ببینید مشکل خیلی زیاده، نمی‌شه اینجا همش رو توضیح داد، اما خب انجمن‌های صنفی برای همین تشکیل‌شده که توش حرفامونو بزنیم اما ما رو توی انجمن‌های صنفی خیلی نادیده می‌گیرن، توی شهرستان‌ها ما اصلاً دیده نمی‌شیم.»

«من 12 سال شاگرد پدرم بودم، بعد شدم راننده مینی‌بوس بعد راننده اتوبوس، امروز انتظار دارم توی مهارت‌های ویژه، آموزش‌های ویژه گذاشته بشه و این مهارت‌ها تأثیرگذار باشن توی حقوق ما، من خواهش می‌کنم از مسئولان که حداقل آموزش‌ها رو بیشتر کنن و جدی‌تر بگیرن، آموزش رو به دانشگاه و مدارس برسونن، چه اشکالی داره اگه راننده دیپلم بگیره بعد بیاد رانندگی کنه؟»

شایسته نکته مهم را در این حرفه رسیدن به یک تعاریف صحیح می‌داند و می‌گوید: «ببینید تفاوت بین راننده حرفه‌ای و راننده تازه‌کار باید مشخص بشه، الآن تعریف راننده توی کشور ما کسیه که دائم شغلشو عوض میکنه اما راننده حرفه‌ای که شغل عوض نمیکنه! دائماً پشت فرمون نشسته و امورات زندگیش رو از این راه تأمین میکنه، این باید تأثیرگذار باشه».

احمدرضا شایسته اما راه‌حل‌هایی هم برای شرایط موجود در نظر گرفته بود: «وقتی تمام این مسائل حل بشه، وقتی امنیت شغلی وجود داشته باشه، وقتی بیمه درستی وجود داشته باشه، وقتی آرامش خاطر به وجود بیاد، من به‌عنوان یک راننده درست رانندگی می‌کنم، به قوانین احترام میزارم، مسائل ایمنی رو رعایت می‌کنم، سوانح کاهش پیدا میکنه، اما الآن وقتی بخش زیادی از درآمد راننده‌ها رو دلال‌ها می‌برن بدون اینکه هیچ کاری بکنن، خب راننده توی مسیر دائم با خودش فکر میکنه مثلاً من از مشهد اومدم تهران کلاً 300 هزار تومن به من رسیده، خرج ماشین هم هست، وقتی این‌طوری استرس داشته باشه معلومه که یه جا حواسش پرت میشه، یه خلافی اتفاق میفته و خلاصه مشکل پیش میاد».
 
 
 
کد خبر : 114226
برچسب ها : رانندگان
ارسال نظر

نظرسنجی
براي كاهش سوانح رانندگي در سفرهاي نوروزي چه بايد كرد ؟
 
 
 
 
 
تین نیوز اولین فعالت خود را در حوزه خبری آغاز کرده و در طول هشت سال، بیش از دويست و هفتاد هزار خبر و مطلب را با رویکرد تحلیلی و نقادانه منتشر کرده است این شبکه خبری، از طریق تعامل سازنده با نهادها و شرکت های دولتی و خصوصی حوزه حمل و نقل، رسانه ها و منابع خبری ، در حال حاضر جزو رتبه های برتر در بین رسانه های الکترونیک تخصصی در ایران است.
تلفن : ۰۲۱۴۴۶۰۳۷۸۹
نمابر : ۰۲۱۴۴۶۰۳۷۸۵
آدرس: تهران خیابان اشرفی اصفهانی، بالاتر از میدان پونک، کوچه بهارک، پلاک 9
عمومی زیربنایی جاده‌ای ريلی هوایی دريایی شهری خودرو حوادث رسانه‌‌ها سایر استان‌ها وبلاگ ها English