| کد خبر: 114231 |

◄ کم‌بودجه‌‌ای، معضل راهداری

تین‌نیوز|

نگهداری از راه‌های مواصلاتی كشور یك وظیفه مستمر و جاری است و با حفظ راه‌ها به‌عنوان سرمایه ملی، ایمنی در جاده‌ها ارتقاء می‌یابد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، داود كشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان با حضور در برنامه روی خط خبر شبكه خبر سیما با تبریك هفته حمل‌ونقل، رانندگان و راهداری به‌تمامی كاركنان بخش، متصدیان و بخش خصوصی در حوزه حمل‌ونقل و راهداری در اقصی نقاط كشور اظهار داشت: مجموعه راه‌های كشور بالغ‌بر 205 هزار كیلومتر انواع راه‌ها است كه حدود 86 هزار كیلومتر راه‌های برون‌شهری و مابقی راه‌های روستایی می‌باشند كه در این محاسبات راه‌های درون‌شهری لحاظ نشده است كه از راه‌های برون‌شهری نیز حدود 34 هزار كیلومتر جزو راه‌های شریانی هستند كه بیشترین حجم ترافیك به روی آن‌ها قرار دارد.

او با اشاره به ارزش روز تقریبی راه‌های كشور معادل 200 هزار میلیارد تومان افزود: در نرم جهانی معمولاً 2 تا 6 درصد ارزش راه برای نگهداری از آن‌ها باید اعتبار هزینه شود و چنانچه مقرر باشد متوسط 5 / 3 تا 4 درصد اعتبار برای نگهداری هزینه شود حدود 7 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است كه بخشی از آن شامل راه‌های شریانی حدود 45 درصد از طریق منابع ملی باید تأمین شود و 55 درصد راه‌های غیرشریانی نیز از محل استانی تأمین شود كه در سال‌های اخیر به علت افزایش قیمت قیر در كشور كه جهانی شد از یک‌سو و افزایش قیمت ماشین‌آلات و قطعات یدكی نیز از سوی دیگر موجب شد هزینه ساخت و نگهداری رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشد و از آن مقطع زمانی منابع استانی به‌هیچ‌عنوان تكاپوی نگهداری از راه‌ها را نمی‌نماید و حداكثر 20 درصد اعتبارات موردنیاز در استان‌ها تأمین می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأكید بر عدم تخصیص اعتبارات ملی گفت: اعتبارات تخصیص داده‌شده از منابع ملی به امر نگهداری راه‌های شریانی به دلیل تنگناهای اعتباری به‌صورت 100 درصدی تأمین نمی‌شود و با اختصاص اسناد خزانه بخشی از هزینه‌ها تأمین می‌شود لذا راهداری همچنان با كمبودهای اعتباری و مالی به‌ویژه درزمینهٔ نگهداری راه‌های فرعی و راه‌های روستایی مواجه است.

او بابیان این‌که امر نگهداری راه‌ها نیازمند یك منبع پایدار اعتباری و مستقل از بودجه‌های عمرانی دولت است، افزود: امر نگهداری راه‌ها یك امر جاری و مستمر است و نمی‌تواند دستخوش نوسانات اعتباری عمرانی دولتی باشد، ازاین‌رو بهترین گزینه‌ای كه می‌تواند مورداستفاده باشد،‌ عوارض بر سوخت وسایل نقلیه كه بر اساس میزان مصرف سوخت وسایل و تردد در جاده‌های كشور، عوارض وضع گردد و آن مبلغ برای نگهداری راه‌ها تخصیص داده شود.

كشاورزیان تصریح كرد: طی 2 سال گذشته، بر اساس مصوبه مجلس محترم شورای اسلامی مقررشده بود 20 درصد قیمت گازوئیل مصرفی برای نگهداری راه‌ها و راه‌آهن اختصاص داده شود كه با توجه به سیاست‌های ضدتورمی دولت تاكنون اجرانشده است كه امید آن می‌رود با افزایش قیمت سوخت، این سهم افزایش پیدا كند و با تخصیص آن، بخشی از هزینه‌های نگهداری و بهسازی راه‌ها تأمین‌شده و به ارتقای وضع ایمنی در جاده‌ها منجر شود.

وی در پاسخ به مجری برنامه در خصوص درآمد عوارض آزادراه‌ها در كشور اظهار داشت: در راستای سیاست دولت درزمینهٔ مشاركت بخش خصوصی در ساخت آزاد‌راه‌ها در كشور، طی سال‌های اخیر قراردادهای مشاركتی افزایش داشته است و به‌منظور حفظ انگیزش و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، نرخ عوارض آزادراه‌ها بر اساس میزان سرمایه‌گذاری و سود بازگشتی سرمایه محاسبه گردید كه درآمد حاصل از این عوارض صرف نگهداری آزادراه‌ و هزینه‌های جاری می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین خاطرنشان كرد: به‌منظور تقویت بخش خصوصی در حال حاضر بخش عمده‌ای از وظایف نگهداری راه‌ها در استان‌های مختلف توسط پیمانكاران و به‌صورت پیمانی واگذارشده است و مابقی وظایف هم به‌تدریج و در صورت توانمندی پیمانكاران واگذار خواهد شد.

کشاورزیان با تأكید بر این‌که از فرصت اعتبارات عمرانی باید در تولید ثروت و ارز‌آوری در كشور استفاده شود، افزود: مدیران بخش دولتی باید شرایطی فراهم كنند تا شرکت‌های تراز بین‌المللی شكل بگیرند و علاوه بر انجام پروژه‌های عمرانی در كشور، فعالیت‌های خود را ارتقاء‌ دهند و در سطح بین‌المللی خدمات انجام داده و برای دولت ارز‌آوری داشته باشند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای،‌ همچنین در ادامه سخنان خود بر اهمیت برند سازی و تأثیر آن در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل اشاره كرد و افزود: در بخش حمل‌ونقل مسافری جاده‌ای، با ابلاغ آیین‌نامه‌ جدید تأسیس شرکت‌های مسافربری، بیش از 2500 شركت مسافربری كه به‌عنوان یك شركت حقوقی مستقل فعالیت می‌كنند، در قالب 30 الی 40 برند معتبر ساماندهی می‌شوند كه این امر علاوه بر جلوگیری از تخلفات، به ارتقای ایمنی و كیفیت خدمات قابل‌ارائه از سوی شركت‌ها كمك می‌كند.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.