| کد خبر: 115120 |

◄ سهم حمل‌ونقل پاک در هوای سالم برای آیندگان

تین‌نیوز|

درحالی‌که برخی از کارشناسان محیط‌زیست یکی از عوامل اصلی آلودگی جهانی را حمل‌ونقل ناسالم و بی‌کیفیت می‌دانند، حرکت به سمت حمل‌ونقل پایدار، می‌تواند سهم این حوزه به حفاظت از محیط‌زیست را تأمین کند.

به گزارش تین‌نیوز، عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان و همسایه شمال شرقی کشور در هفته گذشته میزبان نخستین همایش جهانی حمل‌ونقل پایدار بود. همایشی که محور آن کاهش آلودگی وسایل حمل‌ونقل و کمک به محیط‌زیستی سالم بود. ازجمله مهمانان این همایش بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل بود.

بان‌کی‌مون با اشاره به ضرورت برگزاری این نشست گفت: «ما به خاطر مردم، فرزندان و نسل‌های بعدی در اینجا جمع شده‌ایم. دستیابی به حمل‌ونقل پایدار برای تحقق چشم‌انداز جهانی امن و سالم برای همه ما لازم است.»

تخمین زده می‌شود که هر سال، وسایل مختلف حمل‌ونقل، حدود یک چهارم از انرژی جهان را مصرف کنند که این امر منجر به انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود. به عقیده کارشناسان حجم بالایی از گازهای گلخانه‌ای در اثر استفاده از سوخت‌های فسیلی منتشر می‌شود. به همین دلیل دولت‌ها باید رانندگان خودرو را متقاعد کنند تا از خودروهای برقی قابل شارژ استفاده کنند. نروژ تنها کشوری است که بیشترین تعداد پارکینگ‌های مخصوص شارژ کردن خودروی الکتریکی را دارد.

در همین خصوص یک کارشناس حمل‌ونقل اظهار داشت: «کسی که در اسلو پایتخت نروژ یک خودروی برقی دارد، مجبور نیست برای شارژ آن در صف‌های طولانی منتظر بماند. مالیاتی هم که به این خودروها اختصاص می‌یابد، بسیار کم است. در نتیجه استفاده از خودروی برقی در نهایت از نظر اقتصادی هم به صرفه‌تر است.»

البته استفاده از خودروهای برقی تنها راه‌حل برای دستیابی به حمل‌ونقل پایدار نیست. استفاده از دوچرخه و وسایل حمل‌ونقل عمومی در شهرها هم نقش مهمی در مقابله با آلودگی محیط‌زیست دارد. از نظر کارشناسان باید اهمیت بیشتری به شبکهٔ حمل‌ونقل عمومی داده شود، زیرا در مقایسه با خودروهای شخصی کمتر باعث آلودگی هوا می‌شوند. قطارهای برقی شهری از بقیه وسایل حمل‌ونقل عمومی، با محیط‌زیست سازگارترند.

ژان- پی یر لوبینو، مدیرکل اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن دراین‌باره می‌گوید: «ترن‌های برقی، از انرژی پاک استفاده می‌کنند. البته بستگی به این دارد که برق آن‌ها از منابع پاک تأمین‌شده باشد یا نه. بزرگ‌ترین نیروگاه حرارتی خورشیدی جهان در مراکش قرار دارد. این می‌تواند منبعی برای تأمین انرژی قطار برقی باشد. نمونه‌های دیگر هم در جهان وجود دارد، من مطمئنم که ترکمنستان، با وجود نور خورشید، می‌تواند نیروگاه‌های حرارتی خورشیدی را توسعه بدهد و انرژی قطارهای برقی را تأمین کند.»

البته فراموش نشود که حمل‌ونقل پایدار نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. طبق گزارشی که در ماه اکتبر ۲۰۱۶ به دبیر کل سازمان ملل تحویل داده شد، حمل‌ونقل سبز به سرمایه‌ای سالانه حدود دو تریلیون دلار نیاز دارد و کشورهای زیادی آمادگی این سرمایه‌گذاری را ندارند.

و هونگ بو معاون دبیر کل سازمان ملل در امور اجتماعی و اقتصادی در این همایش جهانی حمل‌ونقل پایدار گفته است: «کشورهای درحال‌توسعه باید سه درصد تولید ناخالص داخلی‌شان را به زیرساخت‌های مورد نیاز [حمل‌ونقل سبز] اختصاص دهند، چون منابع مالی دولت‌ها یا سهم بین‌المللی برای این موضوع کافی نخواهد بود، بنابراین، ما به بسیج بخش خصوصی نیاز داریم.» البته باید دانست که حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز حمل‌ونقل سبز (سازگار با محیط‌زیست) بالاست.

اما استفاده از حمل‌ونقل سبز در آینده منجر به صرفه‌جویی در مصرف سوخت و همچنین کاهش هزینه‌های عملیاتی خواهد شد. در این صورت می‌توان تا سال ۲۰۵۰ میلادی حدود ۷۰ تریلیون دلار در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد و میزان انتشار گازهای آلاینده را به‌طور قابل‌توجهی کاهش داد.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.