◄ جایگاه ویژه مهندسان مشاور
خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی عصر دیروز با مدیران شرکتهای مهندسی مشاور سراسر کشور جلسهای برگزار کرد و با این مهندسان مشاور به گفتگو پرداخت.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، در این نشست که پیشکسوتان، مسئولان و اساتید دانشگاه در حوزه حملونقل و زیرساخت حضور داشتند، خیرالله خادمی معاون وزیر راه با اشاره به شرایط کنونی کشور درخواستهایی را از مهندسین مشاور مطرح کرد.
خیرالله خادمی با توجه به نقش ویژه مهندسان مشاور در حملونقل کشور گفت: شما اتاق فکر ما هستید و طرحهای شما است که تبدیل به سازهها و زیرساختها میشود، ما فقط در مقام بررسی هستیم، به این معنا که از بین طرحهای شما یکی را انتخاب میکنیم، لذا همهچیز به شما و طرحهای شما بستگی دارد.
مهندسان مشاور اتاق فکر کارفرمایان هستند و با توجه به اینکه طرحها از جانب شرکتهای مهندسی مشاور انتخاب میشوند کارفرمایان انتخاب دیگری برای طرحهای خارج ازنظر مشاوران ندارند.
خادمی ادامه داد: در صورت انتخاب و تصمیم اشتباه مشاوران درنهایت مردم با مشکل روبهرو خواهند شد، اهمیت جایگاه ترانزیتی ایران برای دو بخش جهان قابلبیان است: بهعنوانمثال راه ابریشم با قدمتی بالغبر دو هزار سال، در صورت توسعه و بهرهبرداری میتواند باعث ایجاد اشتغال و رونق سایر بخشها بهواسطه حملونقل باشد. لذا باید نقش زیرساخت برای سایر بخشها تفهیم شود و این راهی جز نگاه متفاوت به پروژهها و نگاه جدید به كریدورهای قدیمی ندارد.
معاون وزیر راه با اشاره به جایگاه ویژه ایران در مسئله ترانزیت و حملونقل گفت: همیشه ایران در این حوزه جایگاه ویژهای داشته است، راه ابریشم گواه این مدعاست، راهی که آنقدر تأثیرگذار بوده که شهرها و جمعیتهایی را در مسیر خود به وجود آورده است، امروز هم کریدورهای مختلفی که وجود دارند میتوانند، اقتصاد کشور را رونق ببخشند اما در این چند سال اخیر کشورهای همسایه به دنبال تعیین مسیرهای موازی هستند و با این روند ما از این نعمت محروم خواهیم شد، البته میل به عبور از مسیرهای ما است اما اگر مشکلات را مرتفع نکنیم، گلوگاهها را برطرف نکنیم و هزینهها را کاهش
ندهیم کسی از کریدورهای ما عبور نخواهد کرد.
خادمی تأکید كرد: باید تغییر رویكرد در پروژهها ایجاد شود و چارهای نداریم جز اینكه شیوه كاری خود را از مدل هزینهای به درآمدی تبدیل كنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه در دوران بیپولی، ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه وارد شرکت ساخت شده است که تمام آن به کار تبدیلشده است، گفت: حال اینکه تمام این مبلغ پول نبوده و اوراق مشارکت اسناد خزانه هم بوده است، سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه و اوراق مشارکت به شرکت ساخت اعلامشده است، البته امیدواریم در روزهای آینده خبرهای خوبی برای پیمانکاران داشته باشیم.
خادمی گفت: از مجموع هزار كیلومتر خطوط ریلی جدید ۴۹۰ كیلومتر به دلیل تعریف در قالب پروژههای اقتصاد مقاومتی آمادهشده است و امیدواریم طی ۶ الی ۷ ماه آینده بتوانیم بااتصال خط آهن آماده شاهد بهرهبرداری از همه این هزار كیلومتر خط آهن باشیم كه برابر با عملكرد ۵ سال گذشته ما در خصوص توسعه زیرساختهای ریلی كشور است.
این مقام مسئول با اشاره به اهمیت اشتغالزایی پروژههای آزادراهی بیان داشت: در ۵ پروژه آزادراهی اصلی كشور ۱۵ هزار شغل مستقیم و ۳۵ هزار شغل غیرمستقیم ایجادشده است كه هماكنون با استفاده از ۵ هزار دستگاه ماشینآلات در دستساخت قرار دارند.
خادمی در ادامه بر استفاده از فناوریهای نوین تأکید كرد و گفت: نحوه تولید و استفاده از معادن و مصالح در زیرساختهای كشور بسیار قدیمی است به همین خاطر با توجه به رویكرد جدید درصورتیکه طرح نوین نباشد به مناقصه نخواهد رفت زیرا با استفاده از فناوریهای نوین باید هزینه ساخت پروژه كاهش یابد، جایگاه مهندسین مشاور از نظارت محوری باید به مدیریت محوری تغییر یابد كه برخی از آن بر عهده كارفرما است.
خیرالله خادمی گفت: متأسفانه تاكنون به زیبایی سازه و منظر جاده توجه نشده است اما با تأکید وزیر راه و شهرسازی و همت معاونان ایشان این نكته موردتوجه قرار گرفت و هماكنون ۷۰ كیلومتر از آزادراه كنارگذر جنوبی تهران دارای فضای سبز خواهد شد. همچنین در محور زاهدان به زابل نیز یكی از پیمانكاران با خلاقیت فردی اقدام به ترانشهبرداری كرده است، که ازنظر وزیر بهعنوان نمونه انتخاب شد و بسیار مورد استقبال ایشان قرار گرفت، لذا میشود بدون هزینه زیاد و تنها با خلاقیت زیبایی را هم وارد سازهها کرد.
خادمی ادامه داد: اگر وضعیت موجود راضیکننده نیست، اگر مشکلاتی دراینبین وجود دارد و یا مسائلی هست، حل همه اینها درگرو خواست شماست، اگر شما اراده کنید میتوانیم رویکردها را تغییر بدهیم و شرایط را به وضعیت مطلوبتری برسانیم.
در ادامه یکی از مهندسان مشاور پیشکسوت در این نشست گفت: در حال حاضر مشکلی که وجود دارد این است که جایگاه مهندسان مشاور تغییر کرده و این تغییر ضربههای اساسی به بدنه اجرایی کشور وارد میکند، پیشازاین در مرحله اول کارفرما و مقامات اجرایی بودند، در مرحله بعد مهندسان مشاور و در آخرین سطح، پیمانکارها و کارفرما بر اساس تأییدیه مهندس مشاور به پیمانکار پول پرداخت میکرد، بر اساس تائید مهندس مشاور بود که پیمانکار تعیین میشد، اما در وضعیت فعلی، پیمانکار نهاد نظامی است، کدام مهندس مشاور توان ایستادگی مقابل یکنهاد نظامی را دارد؟ این
موضوع باعث میشود که کیفیت کارها کاهش پیدا کند و ضررهای زیادی به کشور وارد شود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.