| کد خبر: 115279 |

◄ توسعه ریلی از دغدغه‌های اصلی مدیران اجرایی است

تین‌نیوز|

جبار علی ذاکری در نشست با مدیران شرکت‌های مهندسی مشاور سراسر کشور بابیان اینکه یکی از دغدغه‌های مدیران اجرایی نظام، توسعه حمل‌ونقل ریلی است،‌ گفت:‌ با برنامه‌هایی که داریم ظرف 9 ماه آینده هزار کیلومتر راه‌آهن به شبکه ریلی کشورمان اضافه خواهد شد.
 
به گزارش تین‌نیوز، ذاکری در خصوص اهمیت توسعه شبکه ریلی کشور اظهار داشت: مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری چندین باربر اهمیت توسعه راه‌آهن تأکید داشتند و در بودجه سال آینده و برنامه ششم توسعه یکی از چهار بخش‌ بسیار مهم راه‌آهن است.
 
ذاکری بابیان اینکه در اجرای این پروژه‌های ریلی پیمانکاران و مشاوران باید اقدامات جدی انجام دهند، گفت: خوشبختانه توانسته‌ایم منابع لازم برای تأمین اعتبار ساخت هزار کیلومتر راه‌آهن را تأمین کنیم و باید در مدت‌زمان کوتاه این پروژه عملیاتی شود.
 
معاون ساخت و توسعه راه‌آهن کشور کمی هم از مشکلات و نگرانی‌های بخش دولتی گفت: در این شرایط فرصت ریسک نداریم،‌ ‌به‌طورقطع شرکت‌های پیمانکاری و مهندسان مشاور باید از نخبگان خود برای اجرای پروژه‌ها استفاده کنند و بهترین گزینه‌ها را داشته باشند، در کشور ما دانشگاه‌های زیادی وجود دارد و در دانشگاه‌ها مهندسانی از معدل ده تا معدل بیست وجود دارند، توصیه ما این است که با گزینش‌های دقیق نسل نخبه‌ای تربیت کنید و از نیروهای نخبه در راستای منافع کشور استفاده کنید، به‌عنوان‌مثال بنده در پروژه‌ای در تبریز مشغول به کار بودم، تعدادی طرح برای اجرا آوردند که قیود زیادی داشت و من وقتی دیدم فردی که صاحب طرح بود، شایستگی کافی ندارد طرح را اجرا نکردم و بعد مشخص شد آن طرح چه ضرر بزرگی ایجاد می‌کند.
 
این مقام مسئول بابیان اینکه در تأمین مالی پروژه‌ها مسئولین باید تغییر رویکرد داشته باشند، گفت:‌ به‌طورقطع با اتکا به منابع دولتی نمی‌توانیم پروژه‌های عمرانی را به سرانجام برسانیم، منابع دولت نامحدود نیست و همان‌طور که دکتر خادمی فرمودند ما باید به دنبال تأمین منابع باشیم، مثلاً ما در یک زمین بی‌ارزشی، یک جاده می‌سازیم، زمین‌ها را با چند برابر قیمت خریداری می‌کنیم و قیمت این زمین‌ها به‌شدت افزایش پیدا می‌کند و اشخاصی هم از این فرصت استفاده می‌کنند و سودهای کلانی به جیب می‌زنند، این سودها به تعداد محدودی می‌رسد ما باید کاری کنیم که همه مردم از این موضوع بهره‌مند بشوند، ما باید طرح استفاده از این موقعیت‌ها را هم داشته باشیم.
 
ذاکری تأکید کرد: یکی از مشکلات امروز ما مدیریت سنتی پروژه‌ها است که بخشی از آن به حوزه پیمانکاری برمی‌گردد این در حالی است که مشاوران هم بازوی کارفرمایان هستند و باید کارفرمایان را مجاب کنند به سمت ورود تکنولوژی‌های جدید و روش‌های نوین در اجرای پروژه‌ها بروند.

چندی پیش بود که معاون وزیر راه و شهرسازی در ابلاغی اختیارات خود ناشی از ماده ۵۳ قانون محاسبات عمومی کشور را به جبار علی ذاکری، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها تفویض کرد، اختیاراتی مانند:
 
الف) امضاء تمامی قراردادها اعم از مطالعاتی و اجرایی در حوزه کاری آن معاونت.
 
ب) تصویب مراحل مختلف مطالعاتی و نقشه‌های اجرایی پروژه‌های زیر بخش حسب مورد.
 
ج) ضبط و استرداد تضامین انجام تعهد و کسور وجه‌الضمان (۱۰ درصد حسن انجام کار) پیمانکاران و مشاوران حسب شرایط عمومی قراردادهای ذی‌ربط و ضوابط موجود برای پروژه‌های زیر بخش.
 
د) عضویت و ریاست در کمیته فنی و بازرگانی مناقصات موضوع جزء د ماده ۲ قانون برگزاری مناقصات و عضو هیئت انتخاب مشاور موضع بند ۴، ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی بند (ه) ماده ۲۹ قانون برگزاری مناقصات در حوزه کاری آن معاونت.
 
ه) اجرای مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی و حیات مدیره و مدیرعامل و انجام تمامی امور مکاتبات و اقدامات اجرایی در حدود بودجه مصوب و اعتبار تخصیص‌یافته در حوزه عملکردی آن معاونت.
 
و) اقدامات مربوط به سفارش ارزی طرح‌ها (اعتبار اسنادی)
 
ز) همکاری در تهیه و تنظیم بودجه سالانه و صورت‌های مالی شرکت.
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.