ترانزیت ایران ۲۷ متولی دارد
تین نیوز| با وجود موقعیت کمنظیر جغرافیایی ایران، وجود ۲۷ متولی در بخش ترانزیت، به یکی از موانع بزرگ رونق حملونقل بینالمللی از مسیر ایران تبدیل شده است.
آمار منتشر شده از سوی گمرک نشان میدهد که از ابتدای سال تاکنون، چین بزرگترین تزانزیتکننده کالا از ایران بوده است و پس از آن امارات، ترکیه و عراق قرار دارند. نگاهی به رقم کالاهای ترانزیت شده از چین (حدود یک میلیون و ۲۹۳ هزار تن) نشان میدهد که ترانزیت این میزان کالا در ۱۰ ماهه سالجاری، رقم قابل توجهی نیست، ضمن اینکه مقایسه آمار ترانزیت هفت ماهه امسال(9/6 میلیون تن) نسبت به مدت مشابه سال قبل(4/9 میلیون تن) هم از کاهش ۲۶ درصدی حکایت دارد.
کارشناسان صنعت حملونقل معتقدند که کاهش میزان ترانزیت در سالجاری علاوه برافت حجم تجارت جهانی میتواند به مشکلات موجود در این صنعت و حملونقل کالا جستوجو کرد موضوعی که عضو علیالبدل هیاترییسه انجمن شرکتهای حملونقل بینالمللی هم به آن اشاره میکند و میگوید: حجم ترانزیت کالا از ایران نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است که یکی از دلایل آن در قوانین گمرکی کشور جستوجو کرد و اگرچه قوانینی برای ترانزیت کالا وجود دارد اما گمرک با بخشنامههایی آنها را نادیده میگیرد.
علیرضا پاسبان میگوید: در کشورهای دیگر از جمله ترکیه و بلغارستان، تمام تسهیلات لازم برای کامیونهای ترانزیتی فراهم میشود و در هیچ کشوری کامیون حامل کالا بیش از دوساعت پشت مرز نمیماند.
وی ادامه میدهد: در ایران فعالیت در حوزه ترانزیت با مشکلات بسیاری همراه است و گاهی برای عبور کالای ترانزیتی در مرز بندرعباس و بازرگان سه تا چهار روز زمان نیاز است و مواردی مانند بهداشت و استاندارد کالاهای عبوری مورد بررسی قرار میگیرد.
به گفته پاسبان، بررسی موارد بهداشتی کالا قابل توجیه است اما پیگیری استاندارد کالاهای ترانزیتی زمانبر بوده و انجام آن لزومی ندارد.این فعال حوزه حملونقل بینالمللی، اضافه میکند: از دیگر مسایلی که فعالان حوزه حملونقل بینالمللی با آن مواجه هستند افزایش قیمت هر تن کیلومتر (واحد اندازهگیری قیمت بار) طی یکسال گذشته است که حدود دو برابر شده است؛ در سالهای گذشته قیمت یک تومان سپس دو تومان و هماکنون ۱۵ تومان شده است.
پاسبان به تلاش کشورهای همسایه برای کسب سهم ایران در تزانزیت کالا اشاره میکند و میگوید: هماکنون کشور آذربایجان از طریق دریای خزر به کامیونهای ترکیهای خدمات رسانی میکند.
کامیونهای ترک از دریای خزر به گرجستان وارد شده و از آنجا با کشتی در بندر ترکمن باشی پیاده میشوند که این مسیر ارزانتر و کوتاهتر بوده و استقبال خوبی هم از آن شده است.
این فعال حوزه صنعت حملونقل، اضافه میکند: یکی دیگر از اقدامات کشورهای همسایه برای کاهش نقش ایران در ترانزیت کالا مربوط به ترکمنستان است که این کشور تعرفه گمرکی کالا از مرز ایران را افزایش داده است تا از این طریق میزان ترانزیت کالا از ایران افت کند.
وی ادامه میدهد: ترانزیت کالا در ایران، ۲۷ نهاد و ارگان متولی دارد که این موضوع مشکلات متعددی را برای فعالان این حوزه ایجاد کرده که زمان و هزینههای تزانزیت را افزایش داده و تعداد مشتریان را کاهش داده است.
پاسبان بیان میکند: آمار ترانزیت کالا از ایران همواره پایین بوده است و در سالهایی که این آمار بالا بوده سهم حداکثری آن مربوط به ترانزیت سوخت بوده که حملونقل سوخت مقطعی است و نباید در آمار لحاظ شود.
به گفته وی ورود ۹۵ درصد کالاها به ایران از طریق مرز بندر عباس و بازرگان انجام میشود اما خروجی کالا از مرزهای مختلف از جمله سرخس، لطف آباد، مهران و ... صورت میگیرد.
این فعال بخشخصوصی میگوید: با توجه به نقش مهم درآمدهای ترانزیتی در افزایش درآمدهای دولتی و رونق صنعت حملونقل، پیشنهاد میشود که تعداد متولیان ترانزیت کاهش یابد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.