◄ افزایش تولید سیمان مشکلات را مضاعف میکند
سمینار توسعه، طرح و اجرای رویههای بتنی همزمان با نهمین نمایشگاه بینالمللی سیمان و بتن با حضور وزرای راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت به در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، سمینار توسعه، طرح و اجرای رویههای بتنی همزمان با نهمین نمایشگاه بینالمللی سیمان و بتن که به مدت دو روز ادامه دارد توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ۲۵ و ۲۶ دیماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران- سالن خلیجفارس برگزار میشود.
وزیر راه و شهرسازی در این سمینار از افزایش مصرف سیمان با اجرای سیستم اعتباری خرید این محصول از طریق LC داخلی خبر داد و گفت: وزارت راه و شهرسازی جلسات متعددی با سازمان برنامهوبودجه برای اجرای سیستم اعتباری خرید سیمان با LC داخلی داشتند و بانک مسکن هم برای همکاری در این طرح اعلام آمادگی کرده تا بدین طریق شاهد افزایش مصرف سیمان در کشور باشیم.
عباس آخوندی با اشاره به اقدامات وزارت راه در این بخش گفت: وزارت راه و شهرسازی تلاش دارد تا با استفاده از سیمان در باندهای فرودگاهی، تراورسهای راهآهن و جادهها و همچنین افزایش سهم ساختمانهای بتنی نسبت به فولادی، مازاد تولید سیمان را مورداستفاده قرار دهد.
مقام عالی وزارت راه با اشاره به صحبت سرقینی – معاون صنعت، معدن و تجارت – که بیان کرد تا سال ۱۴۰۴ تولید سیمان به ۱۲۰ میلیون تن میرسد، گفت: من نمیدانم آقای سرقینی با چه محاسبهای چنین صحبتی را انجام دادند، ابتدای دهه ۷۰ ما نگران مازاد عرضه بودیم و الان بیان میشود ۴۰ درصد مازاد عرضه داریم، حال اینکه بخواهید عرضه را افزایش دهید باید گفت در بر پاشنه قبلی میچرخد.
عباس آخوندی بر داشتن منطق اقتصادی و بازرگانی را در تولید هر نوع کالایی تأکید کرد و گفت: در همه جای دنیا قبل از خصوصیسازی به منطق بازرگانی حاکم توجه میشود در غیر این صورت فقط برای کشور هزینه روی هزینه ایجاد میشود.
او ادامه داد: در مورد راهکارهای افزایش تولید سیمان نیز بنده عقیده دارم باید ببینیم بازار مصرف در ایران و در خارج چگونه است، چگونه میتوان از این کالا بهعنوان جایگزینی از چوب، آهن و سایر کالاها استفاده کرد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: این منطق که ما تمام نهادههای اولیه را بیاوریم و به بخش سیمان یارانه بدهیم که میخواهیم به افق ۱۲۰ میلیون تن سیمان در سال ۱۴۰۴ برسیم راهحل اصولی نیست، تولید یکتن سیمان نیاز به ۱۰۰ مترمکعب گاز دارد که حدود ۱۳ دلار میشود حالآنکه هماکنون شرکتهای سیمان برای ۱۰۰ مترمکعب گاز حدود سه دلار پرداخت میکنند.
این مقام مسئول در مورد شیوه حمایت از سیمان گفت: من معتقدم باید از تولید سیمان حداکثر حمایت را صورت داد، ولی برهم زدن منطق بازرگانی و اقتصادی هیچ تولید پایداری ایجاد نمیکند، من برای سیمان هرچقدر بتوانم در وزارت راه و شهرسازی کمک میکنم، در این زمینه از مصرف رویههای بتنی دریغ نداریم، زیرا استفاده از بتن مزایایی همچون ایجاد ارزشافزوده، افزایش طول عمر و کاهش هزینههای نگهداری را به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل در بخشی از آزادراه تهران – شمال از رویه بتنی استفاده میکنیم. در جاده بیرجند نیز همینگونه است، همچنین بعد از ۴۰ سال باند فرودگاه
مهرآباد را با استفاده از بتن نوسازی میکنیم.
آخوندی در پایان به ارائه پیشنهاداتی پرداخت و گفت: در برخی از کشورها برای تولید ۱۲۰ محصول از پایه سیمان استفاده میشود، درحالیکه در ایران محصولات محدودی از سیمان به دست میآید، علاوه بر تغییر نحوه عرضه سیمان باید به دنبال افزایش تقاضا در کشور باشیم و در این زمینه باید بخش بازاریابی صنعت سیمان را فعالتر کنیم و به دنبال تولید محصولات مختلف از سیمان باشیم، سیمان محصولی است که در زندگی مدرن و شهری کاربرد بسیار زیادی دارد و در کشورهای پیشرفته هر روز شاهد افزایش محصولات مختلف با پایه سیمانی هستیم، درحالیکه در ایران چنین نوآوریهایی در صنعت سیمان
کمتر مشاهده میشود و ما به تولید چند ماده اولیه با پایه سیمان اکتفا کردهایم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.