| کد خبر: 116647 |

◄ سهم بتن از بودجه عمرانی ۳۸ درصد است

تین‌نیوز|

سمینار توسعه، طرح و اجرای رویه‌های بتنی هم‌زمان با نهمین نمایشگاه بین‌المللی سیمان و بتن با حضور وزرای راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت به در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.
 
به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، سمینار توسعه، طرح و اجرای رویه‌های بتنی هم‌زمان با نهمین نمایشگاه بین‌المللی سیمان و بتن که به مدت دو روز ادامه دارد توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ۲۵ و ۲۶ دی‌ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران- سالن خلیج‌فارس برگزار می‌شود.

در بخشی از این سمینار، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، با اشاره به این‌که مصرف سیمان جهان از ۲۰ میلیون تن در سال ۱۹۰۰ هم‌اکنون به چهار میلیارد تن رسیده است، بیان کرد: این مسئله ناشی از گسترش شهرنشینی است، البته کشورهای توسعه‌یافته به اشباع رسیده‌اند ولی کشورهای درحال‌توسعه مانند ایران تولید و مصرف بیشتری در بخش سیمان دارند.

محمد شکرچی‌زاده گفت: گردش مالی بتن ۱۵ هزار میلیارد تومان در سال است که این رقم ۳۸ درصد بودجه عمرانی کشور را در برمی‌گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: بر اساس برنامه، طی ۴ سال آینده باید حداقل ۱۰ درصد جاده‌های آسفالت کشور با رویه بتن جایگزین شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر به دنبال استفاده از روش BOT در ساخت بتن هستیم تا سرمایه‌گذاران علاوه بر مشارکت در ساخت، در زمان بهره‌برداری نیز بخشی از هزینه‌ها را بپردازند.

این مقام مسئول اظهار داشت: یکی از راهکارهای مصرف سیمان مازاد کشور، افزایش سهم ساختمان‌های بتنی نسبت به فلزی است، ضمن اینکه راهکارهایی مانند ترمیم رویه کانال‌های بتنی و گسترش استفاده از نیوجرسی هم در جاده‌ها می‌تواند راهگشا باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اولین آزادراه دنیا در سال ۱۹۱۳ احداث شد، در حال حاضر ۱۷ درصد از راه‌های ایالات‌متحده و همچنین ۱۷ درصد باند فرودگاه‌های این کشور رویه بتنی دارند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به فواید استفاده از رویه‌های بتنی در جاده‌ها، باند فرودگاه‌ها و راه‌آهن گفت: استفاده از رویه‌های بتنی درراه‌ها می‌تواند موجب افزایش بازتاب نور از ۳۳ تا ۵۰ درصد شود که این موضوع کاهش مصرف انرژی روشنایی را تا ۳۷ درصد امکان‌پذیر می‌سازد.

شکرچی زاده ادامه داد: از دیگر فواید استفاده از رویه‌های بتنی، کاهش مصرف سوخت در کشور است و بر اساس تحقیقی در ایالات‌متحده آمریکا، درصورتی‌که تمام راه‌های این کشور رویه بتنی داشته باشند، ۱۱ میلیون گالن بنزین کمتر مصرف می‌شود.

او با اشاره به مزایای استفاده از بتن به‌جای آسفالت گفت: در حال حاضر عمر مفید راه‌های بتنی ۴۰ تا ۵۰ سال و عمر راه‌های آسفالتی ۱۰ تا ۱۵ سال است و می‌توان گفت عمر مفید روسازی بتنی بسیار بیشتر از رویه آسفالتی و حتی گاهی تا دو برابر آن‌هم می‌رسد، اگرچه اجرای روسازی آسفالتی در جاده‌ها، فرودگاه‌ها و غیره هزینه کمتری دارد، اما هزینه تعمیر و نگهداری رویه‌های بتنی و همچنین عمر مفید بالای این رویه‌ها، دلیل اصلی استقبال وزارت راه و شهرسازی از ساخت جاده‌های بتنی است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یکی از راه‌حل‌های خروج صنعت سیمان از رکود فعلی را افزایش تنوع بتن عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون در دنیا بحث کاهش کلینکر مطرح است و ما نیز باید به دنبال مصارف جدید باشیم. هم‌چنین ترمیم کاربرد سیمان در اصلاح لایه‌ها و رویه‌های بتنی، رویه‌های ترکیبی، اصلاح آسفالت با بتن از دیگر راه‌حل‌هاست.

هم‌اکنون در آمریکا حدود ۱۷ درصد راه‌ها به‌صورت بتنی انجام‌شده است. در ایران نیز چشم‌اندازی که وزارت راه و شهرسازی تعریف کرده این است که برای ۱۰ درصد راه‌های کشور از رویه‌های بتنی استفاده کنیم. در این زمینه پروژه بهسازی باند ۲۹ راست فرودگاه بین‌المللی مهرآباد را در دستور کارداریم.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.