| کد خبر: 116669 |

خلاصه گزارش وزارت راه و شهرسازی از آمار متوفیان تصادفات رانندگی در ۱۰ سال اخیر

کشور در مقابله با مرگ ناشی از تصادف موفق بوده است

تین نیوز| تصادفات رانندگی آنجا كه منجر به مرگ، از دست دادن، فلج شدن رانندگان و بعضا درگیری‌های خشونت‌آمیز می‌شود، در حكم یك آسیب اجتماعی است. در بروز چنین آسیب‌هایی، عادات متعددی دخیل هستند كه از آن جمله می‌توان به رانندگی با چراغ خاموش در شب، صحبت و توجه به همراه در حین رانندگی، خوردن و نوشیدن در رانندگی، عدم رعایت فاصله ایمنی و توجه نكردن به سرعت، حركات نمایشی در حین رانندگی، بی‌توجهی به علائم راهنمایی و رانندگی، صحبت با تلفن همراه در حین رانندگی، وجود نقص فنی در خودرو و بی‌توجهی به آن، جروبحث در داخل خودرو، خوردن شربت یا قرص‌های مسكن و خواب‌آور می‌توان اشاره كرد. مهمترین آنها سرعت غیرمجاز است. یعنی راندن خودرو بدون توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی و حقوق دیگران.

به گزارش تعادل، بر پایه آمار سالانه ۱۹ هزار نفر در حوادث رانندگی در راه‌های كشور جان خود را از دست می‌هند و بیش از ۳۰۰ هزار نفر مصدوم می‌شوند. همچنین سالانه ۸۰۰ هزار تصادف در ایران روی می‌دهد كه از حیث آمار مرگبارترین حوادث جاده‌یی، ایران رتبه اول را در جهان دارد. آسیبی كه بیش از هر چیزی نشان فقدان یك فرهنگ صحیح رانندگی و عدم توجه به قوانین و حقوق دیگران دارد.

 از جهان عقبیم
بیشتر تصادفات رانندگی در نتیجه بی‌دقتی و بی‌توجهی و سهل‌انگاری راننده صورت می‌گیرد كه ضایعات جبران‌ناپذیری به وجود می‌آورد. اما علاوه بر راننده جاده و خودرو دو عامل مهم دیگر در این معضل هستند كه هر كدام سهم خود را دارند. با ایجاد مشكل در هركدام از این عوامل آمار تصادفات زیاد شده و با رفع مشكل آمار تصادفات كاهش پیدا می‌كند. در سال‌های اخیر با آموزش و بهتر شدن جاده‌ها و رفع نواقص خودروها آمار تصادفات بخوبی كاهش پیدا كرده است. درواقع می‌توان گفت كه در دهه گذشته، با نگاه به مساله تلفات جاده‌یی به عنوان یكی از مسائل اصلی كشور و ورود بحث كاهش این تلفات به برنامه‌های توسعه، این معضل عمومی تا حدی كاهش نشان داده است، اما مشكل كماكان ادامه دارد.

درحالی‌كه شانس مردن در اثر تصادف، در جهان 17.4 در هر 100 هزار نفر است، این عدد در خاورمیانه 9.9 است و به یقین وضعیت ایران در این میان از همسایگان خود بدتر است. از سوی دیگر، داده‌های جهانی نشان می‌دهد با وجود آنكه 54درصد خودروهای جهان در كشورهای در حال توسعه و فقیر وجود دارند، اما 84 درصد از مرگ‌های جاده‌یی جهان در این كشورها رخ می‌دهد. مساله‌یی كه می‌تواند بیانگر این واقعیت باشد كه مرگ و میر در اثر سوانح جاده‌یی با سطح زندگی رابطه مستقیم دارد. در ادامه خلاصه‌یی از گزارش وزارت راه و شهرسازی درباره تصادفات جاده‌یی در ایران را مطالعه می‌كنید.

 كاهش داشتیم
به استناد گزارش وزارت راه و شهرسازی، آمار متوفیان ناشی از تصادفات رانندگی بین سال‌های 1380 تا 1393 نشان می‌دهد كه تعداد كشته‌شدگان تصادفات رانندگی تا سال 1384 روند صعودی داشته و از سال 1385 این روند صعودی تا حدی كنترل شده تا اینكه پس از یك دوره كنترل روند تصادفات، در 4 سال ابتدایی برنامه پنجم توسعه روندی كاهشی داشته است. همچنین تعداد متوفیان ناشی از تصادفات رانندگی به 16872 نفر در سال 1393 رسیده كه به‌طور متوسط بیش از 6.5 درصد در 4 سال منتهی به سال آخر كاهش داشته است.

همچنین این آمار بیانگر آن است كه سال 1393 بیش از 40 درصد فوتی‌ها در تصادفات جاده‌یی در 6 استان فارس، كرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، اصفهان و آذربایجان شرقی رخ داده است. در مورد تصادفات درون‌شهری این جایگاه‌ها متعلق به استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، خوزستان و كرمان است. استان ایلام در تعداد كشته‌های تصادفات برون‌شهری و درون شهری با به ترتیب 148 و 7 كشته، رتبه آخر كشور را دارد.

 بیرون شهر خطرناك‌تر است
تعداد متوفیان تصادف‌های برون شهری، در سال 88، 15735 نفر در 7471 تصادف منجر به فوت بوده است؛ یعنی 2برابر تعداد صندلی‌های ورزشگاه سرپوشیده آزادی. تعداد مجروحان این تصادف‌ها در همان سال نیز 46911 نفر بوده است؛ یعنی چیزی حدود نیمی از ورزشگاه فوتبال آزادی. این عددها اما در سال 93 تا 12203 فوت شده كاهش یافته است. در تصادف‌های درون شهری اما، در سال 85 و در 1925 تصادف در داخل شهر، 7794 نفر جانشان را از دست دادند؛ این یعنی تمام فوت شده‌ها پیش از جان باختن، می‌توانستند تمام 7هزار صندلی ورزشگاه 12 هزار نفری آزادی را در یك مسابقه ملی والیبال پر كنند. این آمار با كاهشی چشمگیر، در سال 92 به 5060 نفر، در 1856 تصادف منجر به فوت رسید. عددها می‌گویند 72 درصد محل متوفیان در راه‌های برون‌شهری و روستایی جانشان را از دست داده‌اند. این یعنی شدت تصادف‌ها در راه‌های برون شهری، موجب شده است تصادف‌های برون شهری با وجود تعداد كمتر نسبت به تصادف‌های درون شهری، سهم بیشتری از فوت‌شدگان را به خود اختصاص داده‌اند.

در بخش دیگری از این گزارش، می‌توان مشاهده كرد كه بیشترین سهم از كشته‌های تصادفات رانندگی با 40.4 درصد متعلق به رانندگان خودروهای شخصی است و پس از آن عابران پیاده و موتورسیكلت سواران كه هر دو در رده كاربران آسیب‌پذیر قرار می‌گیرند، با 22.3 درصد سهم به صورت مشترك در جایگاه دوم قرار می‌گیرند.

52 درصد از قربانیان در محل حادثه و 39 درصد از آنها در بیمارستان فوت می‌كنند. 8 درصد از آنها نیز در راه انتقال به بیمارستان جان می‌بازند. این مساله نشان می‌دهد كه بیمارستان‌ها و وسایل نقلیه امدادی وضعیت نسبتا قابل قبولی دارند و كشته شدن سانحه دیدگان عمدتا به خاطر ماهیت مرگبار حوادث و ایمنی پایین وسایل نقلیه هنگام بروز سانحه است. همچنین مهم‌ترین علت مرگ نیز با داشتن 54 درصد سهم از كل مرگ‌های ناشی از تصادفات رانندگی، ضربه به سر است. علت بعدی كه شكستگی‌های متعدد است، كمتر از نصف علت اول یعنی 23 درصد از مرگ‌ها را شامل می‌شود كه این نیز تاكیدی بر ضعف ایمنی وسایط نقلیه و رعایت نكردن موارد ایمنی توسط سرنشینان، مانند بستن كمربند ایمنی است. نهایتا این مساله نیز قابل توجه است كه از میان قربانیان حوادث رانندگی، 77 درصد را مردان و 33 درصد را زنان تشكیل می‌دهند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.