| کد خبر: 116748 |

تلفات ایرانی‌ها در تصادفات؛ هر روز ۴۷کشته و ۵۶۵ مجروح

تین‌نیوز|  سردار تقی مهری که در همایش جامعه اندیشمندان ترافیک کشور حضور یافته بود با اشاره به اینکه در این زمینه همه استاندارد‌های ایمنی مورد نظر سازمان بهداشت جهانی به جز صندلی کودک تا‌کنون در کشور اجرایی شده است، گفت: «سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته و ۵۵ میلیون نفر مجروح می‌شوند.

در كشور ما شمار كشته‌های تصادفات رانندگی از ۲۷ هزار و ۷۶۰ كشته در سال ۸۴ به ۱۶ هزار و ۵۸۶ كشته در پایان سال ۹۴ رسید كه این امر از كاهش ۱۱ هزار نفری كشته‌های سالانه تصادفات رانندگی طی این یك دهه حكایت دارد.در 8ماهه ابتدایی امسال نیز ۱۱ هزار و ۶۲۴ نفر در تصادفات رانندگی كشته شدند كه به این ترتیب هر روز ۴۷ نفر و هر ساعت ۱.۹ نفر در تصادفات رانندگی كشور كشته شدند.به این ترتیب در ۸ ماهه امسال ۲۳۶ نفر كمتر در تصادفات رانندگی كشته شده‌اند. این درحالی است كه در ۹ ماهه امسال حدود یك میلیون دستگاه خودرو، ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیكلت و بیش از یك میلیون راننده جدید وارد چرخه حمل‌ونقل كشور شدند. در این مدت همچنین ۲۳۷ هزار و ۵۳۴ نفر بر اثر تصادفات رانندگی مجروح شدند كه بدین‌ترتیب هر روز ۵۶۵ نفر و هر ساعت ۴۰نفر در حوادث ترافیكی مجروح شدند.»

وی با بیان اینكه برابر آمارهای موجود ۵۱ درصد كشته‌های تصادفات بین ۲۰ تا ۵۰ ساله هستند، افزود:«این افراد نیروی كار به‌حساب می‌آیند و از سوی دیگر براساس تحقیقی ۶ تا ۷ درصد تولید ناخالص ملی كشور در تصادفات رانندگی ازبین می‌رود و می‌طلبد به این مقوله نگاه ویژه‌ای شود.بیش از ۹۰ درصد حمل‌ونقل در كشور زمینی است و برای افق‌های آینده باید سهم سایر سیستم‌های حمل‌ونقل افزایش یابد.»

اشاره رئیس پلیس راهور ناجا به كاهش 11هزار نفری دركشته‌های سوانح رانندگی در مدت 10سال در حالی است كه مجلس دولت را مكلف به كاهش 31درصدی این آمار طی برنامه ششم توسعه و به‌مدت 5سال كرده است.براساس آمار تعداد تلفات رانندگی از سال 84تا 94از27هزار نفر به 16هزار نفر در سال رسیده است كه معادل 40 درصد كاهش داشته است.

حالا براساس تكلیف مجلس برای دولت، این آمار باید در 5سال تقریبا به همین میزان كاهش یابد، یعنی سرعت دوبرابری در كمتر شدن كشته ها اما نگاهی به آمار سال‌جاری نشان می‌دهد، تحقق این هدف كار آسانی نیست، چه اینكه امسال فقط در مدت 8‌ماه بیش از 11هزار نفر در جاده‌ها كشته شده‌اند. اگر تا پایان سال همین میانگین را داشته باشیم و حتی در اسفند میانگین كشته‌ها افزایش نیابد، تا پایان امسال به بیش از 17هزار كشته خواهیم رسید. به این ترتیب میانگین كشته‌های هر ماه 1453 نفر خواهد بود در حالی كه این عدد سال گذشته هم 1455 نفر بوده است، یعنی كاهش بسیار كم در كشته‌ها. سرعت غیرمجاز و نقص فنی مرگبارترین تخلفات جاده ای همزمان رئیس مركز اجراییات پلیس راهور ناجا، گفت: «در طول ٩ ماهه سال‌جاری، ٥ تخلف در جاده‌های كشور ركورد زده و بیشتر از باقی تخلفات توسط پلیس راهور به ثبت رسیده ‌است. سرعت غیرمجاز، بیشترین فراوانی تخلف را در حوزه برون شهری داشته كه متأسفانه عامل بسیاری از تصادفات مرگبار است.» به گفته سرهنگ احمد كرمی اسد رتبه دوم تخلفات برون شهری مربوط به نقص فنی خودروها بوده و استفاده نكردن از كمربند ایمنی هم در رتبه سوم تخلف راننده‌ها در جاده‌ها قرار دارد.همراه نداشتن مدارك در رتبه چهارم تخلف‌های برون شهری است. پنجمین تخلف راننده‌ها در جاده‌ها هم سبقت غیرمجاز است كه بسیاری اوقات تصادفات جبران ناپذیری را رقم می‌زند.
  فقط مردم مقصر نیستند جلیل مختار، سخنگوی كمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید:در بروز سوانح رانندگی نمی‌توان تنها رانندگان را مقصر دانست بلكه باید به این موضوع توجه داشت كه آیا جاده‌ها و خودروهای ما از استانداردهای لازم برای كاهش سوانح برخوردار بوده و در جهت نیل به این مهم گام برداشته ایم؟ آیا خودروسازان تاكنون خود را مقید به استانداردسازی خودروهای تولیدی كرده‌اند و همچنین تا چه اندازه در جهت تقویت فرهنگ رانندگی در كشور گام برداشته‌ایم.

همیشه نظاره گر هستیم كه پلیس اقدام به جریمه رانندگان می‌كند بدون اینكه به مشكلات فنی خودروها یا آموزش رانندگان توجه داشته باشد؛ چرا باید تمامی مشكلات را به جامعه و رانندگان سوق دهیم. معاونت راهنمایی و رانندگی تا چه اندازه روی فاكتور راهنمایی كار كرده و تا چه اندازه توانسته در این امر مهم موفق باشد؛ آیا راهنمایی رانندگان تنها اعمال جرایم بوده و به این موضوع منتهی می‌شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.