|
کد خبر:
117775
|
فرش قرمز راهها برای ۵هزار کامیون نو
تیننیوز| ورود ۵هزار کامیون نو به ناوگانی که بیش از ۱۲۷ کامیون فرسوده در خود جای داده، اگرچه مانند مُسکّنی است که تاثیری زودگذر دارد اما وقتی وزیر راه و شهرسازی میگوید با ورود این کامیونها روزانه ۷میلیون دلار صرفهجویی در مصرف سوخت خواهیم داشت، این اقدام را ارزشمند و این خبر را خبری خوب خواهیم دانست.
به گزارش روزنامه گسترش تجارت،دولت برای نوسازی حداقل نیمی از کامیونها و کشندههای فرسوده در مدت ۱۰ سال برنامهریزی کرده و انتظار دارد از هزینه سوختی که در این ۱۰سال صرفهجویی میشود، حدود ۱۰میلیارد دلار عائدی داشته باشد. البته دولت در نظر دارد حدود ۲/۷میلیارد دلار از این رقم را به کسانی که صرفهجویی کردهاند اختصاص دهد. به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت، نوسازی ۵هزار کامیون و کشنده، گام نخست از طرح بلندمدت دولت برای نوسازی کامیونها و کشندههای فرسودهای است که در حال حاضر در جادهها تردد میکنند و در کنار این مسئله،
موضوع واقعی کردن قیمت گازوئیل را نیز دنبال میکند. این دو اقدام قرار است مصرف سوخت را در بخش جادهای به میزان قابلتوجهی کاهش دهد و اهداف بلندمدت دولت در زمینه کاهش آلودگی هوا و تصادفات را به عنوان نتایج اجرای نوسازی، محقق کند.
فرسودگی ناوگان حملونقل بار سالهاست بر دوش جادههای کشور سنگینی میکند و علاوه بر بروز برخی مشکلات در حملونقل کالا، مصرف سوخت و آلودگی هوا را افزایش داده است؛ برهمین اساس طرح جایگزینی ۶۵هزار کامیون و کشنده دارای سن بالاتر از ۳۵ سال بهعنوان یکی از طرحهای بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه ۱۳۹۳ در آخرین روزهای سال ۱۳۹۳ به تصویب شورای اقتصاد رسید و اواخر سال ۹۴ نیز تفاهمنامه نوسازی این ۶۵هزار دستگاه وسیله نقلیه، میان وزارتخانههای راه و شهرسازی و نفت امضا شد.
اکنون براساس مصوبه موجود، وزارت نفت و سازمان راهداری و حملونقل جادهای (به عنوان زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی) مکلف به نوسازی ناوگان فرسوده جادهای از محل درآمدهای ناشی از صرفهجویی مصرف سوخت هستند، بر همین اساس، روز گذشته، قراردادی سهجانبه میان این دو وزارتخانه و یک شرکت تولیدکننده کامیون و کشنده به امضا رسید. برای انعکاس این رویداد مهم، سازمان راهداری و حملونقل جادهای جمعی از خبرنگاران را به بازدید خط تولید کارخانه خودروسازی ماموت برد تا بعد از سالها شاهد کلید خوردن فاز نخست طرح نوسازی ناوگان جادهای باشند.
۱۰ میلیارد دلار صرفهجویی در ۱۰ سال
در این آیین، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در حال حاضر حدود ۱۲۷هزار کامیون در ناوگان باری کشور وجود دارد که میانگین سنی آنها بیش از ۳۵سال است اما با اجرای طرح نوسازی که مبتنی بر طرح ارائه سوخت در ازای پیمایش اجرا میشود، تعداد این کامیونهای ۳۵ساله و بیشتر، به حدود ۵۲هزار دستگاه کاهش مییابد. این کامیونهای فرسوده در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۶۰ لیتر سوخت مصرف میکنند، به همین دلیل خروج هر کدام از آنها از ناوگان میتواند صرفهجویی قابلتوجهی به همراه داشته باشد.
وزیر راه و شهرسازی درباره جزییات این صرفهجویی گفت: براساس برآوردهای اولیه، خروج این کامیونها به کاهش مصرف ۷ میلیون لیتری گازوئیل در هر روز منجر میشود و اگر قیمت جهانی گازوئیل را یک دلار در هر لیتر در نظر بگیریم، با خروج این کامیونهای فرسوده، روزانه ۷ میلیون دلار صرفهجویی در مصرف سوخت به ثبت رساندهایم. آنطور که آخوندی میگوید، براساس هماهنگی میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت، نوسازی ناوگان باری از محل صرفهجویی در مصرف سوخت به واسطه نوسازی ناوگان جادهای پیگیری میشود.
او اظهار کرد: در گام نخست اجرای طرح، نوسازی ۶۵هزار کامیون فرسوده در دستور کار قرار گرفته که در این بخش، صرفهجویی یک میلیارد دلاری سالانه در مصرف سوخت را شاهد خواهیم بود و انتظار داریم در یک برنامه ۱۰ساله، حدود ۱۰میلیارد دلار از این محل صرفهجویی در مصرف سوخت داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی در این زمینه توضیح داد: براساس برنامهریزیهای انجام شده، در مدت ۱۰سال مجموع صرفهجویی سوخت (درآمد) در این بخش به ۱۰میلیارد دلار میرسد و براساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، برنامهریزی کردهایم از این رقم، ۲/۷میلیارد دلار به افرادی بازگردد که صرفهجویی کردهاند. علاوه بر این پیشبینی ما این است که با اجرای طرح نوسازی، آلایندگی ۱۹۴ میلیون تن نسبت به گذشته کاهش یابد.
به گفته آخوندی، وزارت راه و شهرسازی اصلاح قیمت انرژی را با همکاری دیگر سازمانها در برنامه دارد. او اظهار کرد: ارزش گازوئیل در بازارهای جهانی، معادل ارزش بنزین است در حالی که در ایران گازوئیل را با قیمتی بسیار ارزانتر عرضه میکنیم که این مسئله، صرفهجویی را به شکل قابل توجهی کاهش داده است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه براساس توافق این وزارتخانه با وزارت نفت، مقدمات نوسازی ۲۱هزار کامیون فراهم شده که در فاز نخست، ۵هزار کامیون نوسازی میشود، افزود: امیدواریم در چارچوب برنامهای بلندمدت امکان آن وجود داشته باشد که با نوسازی ناوگان و واقعی شدن قیمت انرژی شرایط برای صرفهجویی قابلتوجه در این عرصه فراهم شود.
هزینه نوسازی هر کامیون، ۴۲هزار دلار
در بخش دیگری از آیین انعقاد قرارداد نوسازی ناوگان جادهای، داوود کشاورزیان، رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه براساس مصوبه شورای اقتصاد باید ۶۵هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده جادهای نوسازی شوند، گفت: این نوسازی با اعتبار ۲میلیاردو۷۰۰میلیون دلار انجام میشود. میانگین هزینه نوسازی هر کامیون حدود ۴۲هزار دلار تخمین زده میشود که این رقم برای خودروهای سبک و سنگین متفاوت خواهد بود. به گفته کشاورزیان، به هر دستگاه کشنده و کامیون برای نوسازی این ناوگان از محل درآمدهای ناشی از صرفهجویی در مصرف سوخت، ۴۲هزار دلار یارانه اختصاص داده میشود. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حدود ۱۲۰هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده در کشور در حال تردد هستند، گفت: جمهوری اسلامی ایران متعهد شده برای کاهش آلودگی و کاهش تولید گازهای گلخانهای اقدام به نوسازی ناوگان جادهای کند. او تاکید کرد: برای نوسازی ناوگان جادهای از لیزینگ شرکت ماموت استفاده میشود.
نیاز شهرها به ۱۷هزار اتوبوس گازسوز
در بخش دیگری از آیین انعقاد قرارداد نوسازی ۵هزار دستگاه کامیون، علی وکیلی، مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت گفت: بهدلیل مصرف بالای سوخت به وسیله ناوگان فرسوده دهها میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت میکنیم و مصرف انرژی در کشور بالاست. مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت اضافه کرد: از دارندگان گاز طبیعی در دنیا هستیم، به همین دلیل جایگزینی سوخت مایع با گاز طبیعی را که جزو مصوبات شورای اقتصاد است مدنظر داریم. به گفته وکیلی، ۱۷هزار اتوبوس گازسوز باید در کلانشهرها با اتوبوسهای فرسوده جایگزین شوند و در این زمینه شرکت بهینهسازی مصرف سوخت تا ۴۵ درصد هزینه تامین کل اتوبوسها را از محل صرفهجویی در مصرف سوخت پرداخت میکند.
آنطور که این مقام مسئول در شرکت نفت میگوید، اگر تاکسی گازسوز جایگزین تاکسی معمولی بنزینسوز شود تا یکسوم قیمت خودرو گازسوز با سقف ۴هزار دلار از سوی این شرکت پرداخت میشود.
فرسودگی ناوگان حملونقل بار سالهاست بر دوش جادههای کشور سنگینی میکند و علاوه بر بروز برخی مشکلات در حملونقل کالا، مصرف سوخت و آلودگی هوا را افزایش داده است؛ برهمین اساس طرح جایگزینی ۶۵هزار کامیون و کشنده دارای سن بالاتر از ۳۵ سال بهعنوان یکی از طرحهای بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه ۱۳۹۳ در آخرین روزهای سال ۱۳۹۳ به تصویب شورای اقتصاد رسید و اواخر سال ۹۴ نیز تفاهمنامه نوسازی این ۶۵هزار دستگاه وسیله نقلیه، میان وزارتخانههای راه و شهرسازی و نفت امضا شد.
اکنون براساس مصوبه موجود، وزارت نفت و سازمان راهداری و حملونقل جادهای (به عنوان زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی) مکلف به نوسازی ناوگان فرسوده جادهای از محل درآمدهای ناشی از صرفهجویی مصرف سوخت هستند، بر همین اساس، روز گذشته، قراردادی سهجانبه میان این دو وزارتخانه و یک شرکت تولیدکننده کامیون و کشنده به امضا رسید. برای انعکاس این رویداد مهم، سازمان راهداری و حملونقل جادهای جمعی از خبرنگاران را به بازدید خط تولید کارخانه خودروسازی ماموت برد تا بعد از سالها شاهد کلید خوردن فاز نخست طرح نوسازی ناوگان جادهای باشند.
۱۰ میلیارد دلار صرفهجویی در ۱۰ سال
در این آیین، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در حال حاضر حدود ۱۲۷هزار کامیون در ناوگان باری کشور وجود دارد که میانگین سنی آنها بیش از ۳۵سال است اما با اجرای طرح نوسازی که مبتنی بر طرح ارائه سوخت در ازای پیمایش اجرا میشود، تعداد این کامیونهای ۳۵ساله و بیشتر، به حدود ۵۲هزار دستگاه کاهش مییابد. این کامیونهای فرسوده در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۶۰ لیتر سوخت مصرف میکنند، به همین دلیل خروج هر کدام از آنها از ناوگان میتواند صرفهجویی قابلتوجهی به همراه داشته باشد.
وزیر راه و شهرسازی درباره جزییات این صرفهجویی گفت: براساس برآوردهای اولیه، خروج این کامیونها به کاهش مصرف ۷ میلیون لیتری گازوئیل در هر روز منجر میشود و اگر قیمت جهانی گازوئیل را یک دلار در هر لیتر در نظر بگیریم، با خروج این کامیونهای فرسوده، روزانه ۷ میلیون دلار صرفهجویی در مصرف سوخت به ثبت رساندهایم. آنطور که آخوندی میگوید، براساس هماهنگی میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت، نوسازی ناوگان باری از محل صرفهجویی در مصرف سوخت به واسطه نوسازی ناوگان جادهای پیگیری میشود.
او اظهار کرد: در گام نخست اجرای طرح، نوسازی ۶۵هزار کامیون فرسوده در دستور کار قرار گرفته که در این بخش، صرفهجویی یک میلیارد دلاری سالانه در مصرف سوخت را شاهد خواهیم بود و انتظار داریم در یک برنامه ۱۰ساله، حدود ۱۰میلیارد دلار از این محل صرفهجویی در مصرف سوخت داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی در این زمینه توضیح داد: براساس برنامهریزیهای انجام شده، در مدت ۱۰سال مجموع صرفهجویی سوخت (درآمد) در این بخش به ۱۰میلیارد دلار میرسد و براساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، برنامهریزی کردهایم از این رقم، ۲/۷میلیارد دلار به افرادی بازگردد که صرفهجویی کردهاند. علاوه بر این پیشبینی ما این است که با اجرای طرح نوسازی، آلایندگی ۱۹۴ میلیون تن نسبت به گذشته کاهش یابد.
به گفته آخوندی، وزارت راه و شهرسازی اصلاح قیمت انرژی را با همکاری دیگر سازمانها در برنامه دارد. او اظهار کرد: ارزش گازوئیل در بازارهای جهانی، معادل ارزش بنزین است در حالی که در ایران گازوئیل را با قیمتی بسیار ارزانتر عرضه میکنیم که این مسئله، صرفهجویی را به شکل قابل توجهی کاهش داده است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه براساس توافق این وزارتخانه با وزارت نفت، مقدمات نوسازی ۲۱هزار کامیون فراهم شده که در فاز نخست، ۵هزار کامیون نوسازی میشود، افزود: امیدواریم در چارچوب برنامهای بلندمدت امکان آن وجود داشته باشد که با نوسازی ناوگان و واقعی شدن قیمت انرژی شرایط برای صرفهجویی قابلتوجه در این عرصه فراهم شود.
هزینه نوسازی هر کامیون، ۴۲هزار دلار
در بخش دیگری از آیین انعقاد قرارداد نوسازی ناوگان جادهای، داوود کشاورزیان، رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه براساس مصوبه شورای اقتصاد باید ۶۵هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده جادهای نوسازی شوند، گفت: این نوسازی با اعتبار ۲میلیاردو۷۰۰میلیون دلار انجام میشود. میانگین هزینه نوسازی هر کامیون حدود ۴۲هزار دلار تخمین زده میشود که این رقم برای خودروهای سبک و سنگین متفاوت خواهد بود. به گفته کشاورزیان، به هر دستگاه کشنده و کامیون برای نوسازی این ناوگان از محل درآمدهای ناشی از صرفهجویی در مصرف سوخت، ۴۲هزار دلار یارانه اختصاص داده میشود. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حدود ۱۲۰هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده در کشور در حال تردد هستند، گفت: جمهوری اسلامی ایران متعهد شده برای کاهش آلودگی و کاهش تولید گازهای گلخانهای اقدام به نوسازی ناوگان جادهای کند. او تاکید کرد: برای نوسازی ناوگان جادهای از لیزینگ شرکت ماموت استفاده میشود.
نیاز شهرها به ۱۷هزار اتوبوس گازسوز
در بخش دیگری از آیین انعقاد قرارداد نوسازی ۵هزار دستگاه کامیون، علی وکیلی، مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت گفت: بهدلیل مصرف بالای سوخت به وسیله ناوگان فرسوده دهها میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت میکنیم و مصرف انرژی در کشور بالاست. مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت اضافه کرد: از دارندگان گاز طبیعی در دنیا هستیم، به همین دلیل جایگزینی سوخت مایع با گاز طبیعی را که جزو مصوبات شورای اقتصاد است مدنظر داریم. به گفته وکیلی، ۱۷هزار اتوبوس گازسوز باید در کلانشهرها با اتوبوسهای فرسوده جایگزین شوند و در این زمینه شرکت بهینهسازی مصرف سوخت تا ۴۵ درصد هزینه تامین کل اتوبوسها را از محل صرفهجویی در مصرف سوخت پرداخت میکند.
آنطور که این مقام مسئول در شرکت نفت میگوید، اگر تاکسی گازسوز جایگزین تاکسی معمولی بنزینسوز شود تا یکسوم قیمت خودرو گازسوز با سقف ۴هزار دلار از سوی این شرکت پرداخت میشود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.