| کد خبر: 117995 |

​وزیر راه‌و‌شهرسازی در واکنش به حادثه پلاسکو و مدیریت شهری تهران

◄ پلاسکو، نتیجه غلبه سوداگری بر مدیریت شهر است

تین‌نیوز|

وزیر راه‌وشهرسازی در افتتاحیه همایش شهرسازی ریل پایه اظهار داشت: هنگامی که مدیریت شهری تجارت پیشه باشد وظیفه خود را سازش با سوداگران تلقی می کند و نتیجه آن هم وقوع حوادث تلخی مثل پلاسکو است. متأسفانه رسانه ملی هم در مورد خطرات مدیریت شهری در حق مردم جفا می‌کند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز؛ دومین همایش شهرسازی ریل پایه صبح امروز در دانشگاه شهید بهشتی با سخنرانی عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، مهرداد تقی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی و رئیس همایش، سعید محمدزاده، مدیرعامل راه‌آهن و محسن هاشمی، معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی آغاز به کار کرد. آخوندی در ابتدای سخنان خود با اشاره به گرامیداشت یاد و خاطره آتش‌نشان‌های حادثه پلاسکو و نیز  آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان فردی که پای ریل را به شهر باز کرد گفت:  بیش از ۱۰۰ سال از ورود مدرنیته به کشور گذشته و امروز با تنگناهای پیچیده زندگی شهری روبرو هستیم که شهرسازی ریل پایه پاسخی به یکی از پایه‌های زندگی مدرن در ایران است.

بازنگری زندگی مدرن ایرانی در 5 حوزه
وزیر راه‌وشهرسازی در ادامه اظهار داشت: توسعه سکونتگاه‌ها فراتر از بحث ریل و حمل و نقل ریلی است. در بازنگری زندگی مدرن در پنج حوزه، پنج بحران در آستانه زندگی شهری شناسایی شده است که شامل ازهم‌ گسیختگی اجتماعی، کاهش قابلیت زندگی در کلان شهرها، فاصله از مفهوم حمل و نقل و بحران منابع زیستی و ناکارآمدی اقتصادی است.

مفهوم از هم گسیختگی اجتماعی در گسترش فقر و غنا و ناهنجاری‌های مختلف قابل مشاهده است، همچنین کاهش قابلیت زندگی درکلان شهرها نکته بسیار مهمی است که پس از تمام تلاش‌های انجام شده از ۵۶ میلیون نفر ساکن در شهرها بیش از یک سوم معادل ۱۹ میلیون نفر در وضعیت بدمسکنی مطلق در حاشیه‌ها یا بافت‌های میانی زندگی می‌کنند. از طرفی کاهش سرعت تردد به ۲۵ کیلومتر در ساعت و کمتر از هفت کیلومتر در ساعات پیک، نشان‌دهنده بحران جدی در مفهوم حرکت است.
 
آخوندی در ادامه با اشاره به اینکه هوا به عنوان منبع زیستی رایگان در کنار منابع آب در وضعیت بحرانی قرار گرفته است اظهار داشت: تقریبا بیشتر کلان‌شهرها مانند اصفهان و مشهد در تشنگی به سرمی‌برند. در این خصوص انتقادهایی نیز به طرح های مبنی بر انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی و شهر مشهد وارد است. اگر این مسائل درجمع فرهیختگان مطرح شود به عنوان یک لطیفه مطرح خواهد شد. لذا به دلیل داشتن فناوری و توان اجرایی نباید دخل و تصرفی در جابجایی منابع طبیعی کنیم که نتیجه این اقدامات قط موجب گرفتار کردن ملت در چنبره ناکارآمدی مسئولان خواهد بود.
 
وی در ادامه افزود: پیام ما در این سمینار بازآفرینی در مورد نحوه زندگی در ایران، چگونگی زندگی در سکونتگاه‌ها و جابجایی کالا و انسان است. توجه مطلق به مظاهر مدرنیته نیز باید مورد نقد قرار داد. آیا کوهپایه البرز توانایی تحمل جمعیت ۱۰ میلیون نفری را دارد؟ از طرفی اینکه ما قدرت داریم تمام آب رودخانه‌های اطراف را به تهران بیاوریم و امروز برای هوای سالم، زندگی شرافتمندانه و دسترسی به آب شرب بهداشتی این چنین گرفتار شویم صحیح است؟ آیا اصفهان تحمل این همه صنعت صرف کننده آب و آب‌بر را دارد؟ درحالیکه می‌توانست بدون تحمیل آلودگی از منابع تاریخی و گردشگری خود منافع قابل توجهی را کسب کند. باید بر ظرفیت زیستگاه‌ها توجه شود و از منابع طبیعی استفاده نکنیم زیرا نتیجه این اندیشه باطل موجب تداخل درحرکت و سپس فرونشست می‌شود. زیرا فرونشست مخاطره خفته‌ای است و به راحتی دیده نمی‌شود.
 
وزیر راه‌وشهرسازی در ادامه سخنان خود گفت: پنجمین بحران شناسایی شده از سوی وزارت راه‌وشهرسازی ناکارآمدی اقتصادی است. این نوع توسعه سکونت وحشتناک است به طوری که درسال ۱۳۸۵ تعداد خانه‌های خالی درشهرهای ایران معادل ۶۵۰ هزار واحد مسکونی بوده است اما طبق آمار رسمی مرکز آمار ایران تعداد واحدهای خالی درسال ۱۳۹۰ به یک میلیون و ۶۳۰ هزار واحد رسیده است. و در صورتی که به طور میانگین قیمت هرواحد خالی حدود ۳۰۰ میلیون تومان محاسبه شود میزان عدم بهره‌وری به ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد. این توسعه شهری بر مبنای سوداگری و عدم توجه به حمل‌ونقل ریل پایه و سوء استفاده از بهره‌وری است که ایران را با بحران مواجه کرده است.
 
با نام حمایت از مستضعفان ده‌ها هزار میلیارد تومان را در کوه و کمر به هدر دادیم 
آخوندی همچنین با اشاره به سرفصل‌های تعریف شده برای زندگی مدرن در شهرهای ایران گفت: قرار دادن اندیشه بازنگری و بازاندیشی در مفهوم ایران‌شهری در برابر ازهم‌گسیختگی شهری، بازآفرینی شهری، شهرسازی ریل‌پایه به عنوان یک راه حل ترکیبی، مدیریت شهری تجارت محور به عنوان سرفصل‌های تعریف شده در زندگی مدرن معرفی شده است. آنچه ملت ایران متشکل از اقوام مختلف را یکپارچه نگه داشته مفهوم ایران‌شهری است. مسئولان شهری شاخصی برای افزایش کیفیت زندگی و همبستگی اجتماعی ندارند اما در برابر آن پروژه‌های متعدد و شاخص‌های توزیع اعانه به کرات دیده می‌شود.
 
وی افزود: شهر یک موضوع یک بار مصرف نیست و حاصلی از یک سازمان اجتماعی و اندیشه‌های مختلف است و نباید رویکرد کالایی به شهر داشت. آنها که بیش از ده‌ها هزار میلیارد تومان در کوه و کمر تحت عنوان طرح‌های کمک به مستضعفان ثروت ملی را هدر می‌دهند در واقع کاری برای مردم و کشور انجام نمی‌دهند. آیا ساخت ۱۰۰ هزار واحد اضافه و رساندن واحدها به ۶۵۰ هزار واحد می‌تواند بحران شهرهای غیرقابل زندگی را رفع کند؟ اندیشه بازآفرینی شهری بهسازی بافت فرسوده و نوسازی بافت ناکارآمد راه حل‌های رفع بحران شهرهای غیرقابل زندگی است زیرا ما نمی‌خواهیم صورت مسئله را پاک کنیم یا دور زده و پروژه‌هایی را در بخشهای دیگر تعریف و اجرا کنیم.
 
آخوندی شهرسازی ریل پایه را به عنوان راه حل ترکیبی مسئله عنوان کرد و ادامه داد: به عنوان مثال وقتی که در ورامین ریل وارد زندگی مردم شود در واقع آن شهر مورد بازآفرینی قرار می‌گیرد و با اجرای طرح TOD کیفیت زندگی و هویت به آن شهر بازمی‌گردد و مردم به عنوان شهروند درجه یک درایران پذیرفته می‌شوند. با اجرای TOD در ورامین مردمی که در جنوب شهر جزیی از انقلاب مشروطه و نهضت امام خمینی بوده است منزلت اجتماعی از دست رفته خود را به دست می‌آورند و دیگر فرقی با مردم شمال شهر ندارند.
 
آخوندی با بیان اینکه با شهرسازی ریل پایه مفهوم محله خلق می‌شود گفت: بر خلاف شهرنشینی فعلی که باعث دوری ساکنین از یکدیگر شده است بازگشت مفهوم محله موجب آشنایی نگاه‌ها می‌شود و ما در شهرسازی ریل پایه محله محور هستیم. در حمل و نقل یکپارچه نمی‌توان مترو، قطار حومه‌ای و قطار بین شهری را از یکدیگر تفکیک کرد لذا مفهوم یکپارچگی حمل و نقل در قالب بار و مسافر در شهرسازی یکپارچه دو موضوع بنیادین است.
 
شهر را ارزان نفروشیم
آخوندی در پایان سخنان خود اظهار داشت: در حالیکه تلاش‌ها باید در جهت عدم کاهش موضوع به یک ساختمان باشد، رسانه ملی در حال کاهش آن به یک ساختمان است که در حق مردم جفا می‌کند. اگر شهروند، کیفیت زندگی، جابه‌جایی، محیط زیست در اولویت قرار داشتند چنین اتفاقی رخ نمی‌داد. بودجه بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومانی و نحوه تخصیص آن برای توسعه مدیریت شهری تهران موضوع مهمی است و باید دید این بودجه شهری به چه بخش‌هایی اختصاص می‌یابد. سوداگری بر شهر غلبه کرده و نتیجه آن چیزی جز بحران‌های تلخی مثل پلاسکو نیست. امیدوارم نگاه ریل پایه و نگاهی به زندگی مدرن با آموختن تجارب بین‌المللی باشد و شهر را ارزان نفروشیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    سخنان آقای آخوندی کاملا درست و صحیح است جانا که سخن از دل می گویی به نظرم آقا آخوندی بهترین وزیر راه از بعد از انقلاب هستند.

  • a _ khosnoodi @ alumni. iust. ac. ir 0 0

    با درود، مسلما و بدلیل ِ پیش زمینه تخصصی و تحصیلات تخصصی جناب آقای دکتر آخوندی در حوزه معماری و شهرسازی و مقالات آکادمیک بی نظیر ایشان در مورد " جهان شهرها "، و… _ ایشان دراین حوزه صاحب نظر اند دکتر آخوندی بنیان گذار نظام مهندسی ساختمان در ایران اند، تلاش های دکتر آخوندی در زمان وقوع زلزله رودبار _ منجیل که منجر به جذب اعتبارات جهانی برای بازسازی این مناطق ویران شده گردید هرگز از ذهن نمی رود، فلذا نظر ایشان در حوزه تخصصی شهرسازی و معماری، صائب و دقیق بوده و درست است