تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۲۰
متن  گزارش
◄ نگرانی دلواپسان از نوسازی ناوگان هوایی تمامی ندارد
تین‌نیوز| ظاهرا مخالفت‌های پی‌درپی دلواپسان پس از مراسم ورود اولین ایرباس برجامی تمامی ندارد؛ حالا وزیر اطلاعات سابق در همایشی که در بجنورد برگزار شد از جشن ورود ایرباس به ایران به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، حجت الاسلام حیدر مصلحی در این همایش عنوان کرد؛ تنها حدود سه درصد مردم با هواپیما جابه‌جا می‌شوند، که 1/5 درصد آن، مسئولین هستند.

وی می‌گوید؛ آیا در این شرایط، هزینه کردن بیت‌المال مسلمانان در این زمینه اولویت دارد؟! آیا این خوشحالی کردن دارد؟!

منتقدان می‌گویند چرا دولت در شرایط کنونی میلیاردها دلار را صرف خرید هواپیما کرده در حالی که تعداد کمی از هواپیما به عنوان وسیله حمل‌ونقل استفاده می‌کنند؟ در حالی این سخنان مطرح می‌شود که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است یکی از موضوعات مهم در نوسازی ناوگان هوایی این است که هیچ تضمینی از سوی دولت و بانک مرکزی نداده‌ایم، ضمن اینکه منبع پرداخت اقساط این هواپیماها از محل عرضه بلیت و خدمات همین هواپیماها خواهد بود.

در حالی این سخنان از سوی مسئولان مطرح می‌شود که برخی دیگر نسبت به تاخیر نوسازی ناوگان هوایی کشور بارها انتقاد کرده‌اند و اظهار می‌کنند؛ با توجه به افزایش و فرسودگی ناوگان هوایی کشور و در راستای آن ناامنی هواپیماها اگر خدایی نکرده حادثه‌ای رخ دهد چه کسی مسئول پاسخ‌گویی است؟ اما عده‌ای دیگر یکی از علت‌های عدم جذب توریسیم و صنعت گردشگری را نبود هواپیما می‌دانستند.

کارشناسان به خوبی ‌می‌دانند که نوسازی ناوگان هوایی یکی از ملزومات کشور است که خوشبختانه دولت توانسته است تحریم 37 ساله صنعت هوایی کشور را در قالب برجام لغو کند.

اما اتفاقی که بعد از ورود اولین فروند ایرباس پسابرجامی رخ داد؛ نگاه دو جانبه موافقان و مخالفان دولت بود که یکی با تیتر «فرود تحقیقرآمیز» مخالفت خود را نشان داد و رسانه دیگر با تیتر «نمایش فرو ریختن تحریم‌ها» از برجام دفاع کرد. 
 
نگاه کارشناس هوایی از دستاورد صنعت هوانوردی از برجام
در همین راستا علیرضا منظری معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری در یادداشتی دستاوردهای برجام در صنعت هوانوردی را قابل توجه دانسته است و عنوان کرده؛ پس از برجام  شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و کشورهای دیگر در مسیرهای هوایی معینی پرواز کنند اما در دوران تحریم، به دلیل دریافت نشدن سوخت هواپیما، خدمات تعمیراتی و قطعات و صرف هزینه‌های اضافی، زمینه رقابت برای شرکت‌های ایرانی فراهم نبود.

با رفع تحریم و عادی‌سازی روابط اقتصادی در این زمینه، ارائه خدمات به هواپیماهای شرکت‌های ایرانی به حالت قبل بازگشت و از خسارت‌های بسیاری جلوگیری شد. برای خرید و استفاده از قطعات هواپیما در زمان تحریم شرکت‌های هواپیمایی مجبور بودند از روش‌های غیر عادی و با استفاده از واسطه‌ها اقدام کنند که علاوه بر تحمل هزینه‌های اضافی، تردید در دسترسی به قطعات استاندارد هم وجود داشت، در حالی که با رفع تحریم دسترسی به منابع اصلی خرید قطعات فراهم شده و شرکت‌های هواپیمایی با هزینه مناسب می‌توانند قطعات موردنظرشان را تامین کنند.

اما بزرگترین دستاورد برجام در حوزه هوانوردی کشور امکان مراوده و مذاکره با شرکت‌های تولیدکننده هواپیما برای خرید هواپیمای نو است.

اگرچه در دوران تحریم با تلاش شرکت‌های هواپیمایی نسبت به خرید هواپیماهای به‌ اصطلاح دست دوم و منطبق با استانداردها اقدام و خدمات به مردم ارائه شد اما امکان دستیابی به منابع اصلی تولید وجود نداشت و شرکت‌ها نمی‌توانستند از سایر تسهیلات ازجمله تامین اعتبار مالی از سوی موسسات مالی بهره‌مند شوند.

خوشبختانه پسابرجام این امکان را ایجاد کرد تا با شرایطی مذاکرات قراردادی انجام و منتهی به خرید مستقیم از تولیدکننده شود و بتوان از تسهیلات تامین اعتبار مالی نیز استفاده کرد.
کد خبر : 118010
برچسب ها : خرید هواپیما، ایرباس، منتقدان
ارسال نظر

۱۳۹۵/۱۱/۰۶ پاسخ
نمي دانم اسم من را چه خواهيد گذاشت دلواپس ؛ منتقد دولت و يا .....
اما بدينوسيله نگراني خود را نه بابت خريد و تجهيز ناوگان بلكه بابت عدم اصلاح ساختار سازماني و مديريتي شركت هما اعلام مي نمايم جناب آقاي وزير قرار بر اين بود كه قبل از ورود ناوگان اين اقدام اساسي را كليد بزنيد كه نزديد با اين كار سرمايه هاي كشور را به تدريج بر باد خواهيد داد
اقدام كنيد بيش از سه سال است كه مشغول اين پا و آن پا هستيد

از خود موتلفه خواهش كنيد كه شخص ديگري را معرفي نمايند
۱۳۹۵/۱۱/۰۷ پاسخ
اي بابا ، اينها كي هستن ديگه، ادم شك ميكنه همكار نتا نياهو و يا كشورهاي خليج فارس هستن، نميبينن ٤ تا ٥ ميليارد دلار فقط از ايراني هاي داخل ايران توسط شركتهاي كشور هاي دشمن ( امارت، قطر و تركيه و غيره)داره از كشور خارج ميشه،. نميخوان ببينن تركيش به هر كوره دهي تو اين مملكت پرواز گذاشته و فرودگاه مركزي پروازهاي بين المللي (هاب). جمهوري اسلامي شده استانبول. بجاي تهران،. اينها تازه جدا از پولي هست همين از از شركتها از ايرانيهاي خارج از ايران دارن درو ميكنن، واقعا واقعا تلخ و مايه شرم كه ادم اين همه دشمن كشور و مردم و اشتغال زايي جوانها باشه
۱۳۹۵/۱۱/۱۰ پاسخ
اگه سالی 4 هزار میلیارد پول میدن به ایرلاین های خارجی (که همش واسه ایرلاین های خارجی سود نیس) ، سالی 17000 نفر کشته میشوند در جاده ها که هر کشته متوسط یک میلیارد تومن ضرر به کشور میزند! (یکی از این کشته ها به عنوان مثال ، بهترین خلبان اف14 ایران بود)
اگر دولت اینقدر پول داره که قرارداد های میلیارد دلاری ببنده و برای یک قرارداد ایرباس ، یک میلیارد دلار پیش پرداخت بده ، خیلی هم خوبه!
بشرطی که همین قدر هم توی کاهش مرگ و میر جاده و ریلی سرمایه گزاری کنه!
همین قدر توی احداث خط ریلی جدید ، برای صادرات بار از جنوب به ترکیه ، هزینه کنه!
آیا پول داره؟؟
 
۱۳۹۵/۱۱/۱۰ پاسخ
خیلی جالبه!
به زودی ما برای پرواز های داخلی مون هواپیما مناسب (جت منطقه ای 100 نفره) نداریم ولی برای پرواز انتالیا و ... هواپیما داریم!!!
 
نظرسنجی
آيا از اطلاعات مركز مديريت راههاي كشور www.141.ir در هنگام سفر استفاده مي كنيد؟
 
 
 
 
 
تین نیوز اولین فعالت خود را در حوزه خبری آغاز کرده و در طول هشت سال، بیش از دويست و هفتاد هزار خبر و مطلب را با رویکرد تحلیلی و نقادانه منتشر کرده است این شبکه خبری، از طریق تعامل سازنده با نهادها و شرکت های دولتی و خصوصی حوزه حمل و نقل، رسانه ها و منابع خبری ، در حال حاضر جزو رتبه های برتر در بین رسانه های الکترونیک تخصصی در ایران است.
تلفن : ۰۲۱۴۴۶۰۳۷۸۹
نمابر : ۰۲۱۴۴۶۰۳۷۸۵
آدرس: تهران خیابان اشرفی اصفهانی، بالاتر از میدان پونک، کوچه بهارک، پلاک 9
عمومی زیربنایی جاده‌ای ريلی هوایی دريایی شهری خودرو حوادث رسانه‌‌ها سایر استان‌ها وبلاگ ها English