| کد خبر: 118020 |

​مدیرعامل راه‌آهن در همایش شهرسازی ریل پایه:

◄ ریل به مثابه پدافند غیرعامل

تین‌نیوز|

مدیرعامل راه‌آهن در افتتاحیه همایش شهرسازی ریل پایه اظهار داشت: خطوط ریلی و شبکه حمل و نقل ریلی در شرایط بحران مانند زلزله می‌تواند به عنوان یک پدافند غیرعامل مطرح باشد. همچنین به گفته او چهار کریدور ریلی برای دسترسی ساکنان اطراف شهر تهران به مرکز کلانشهر در حال ساخت و تکمیل است.
 
به گزارش خبرنگار تین‌نیوز؛ سخنرانی بسیاری از مسئولان در همایش شهرسازی ریل پایه متاثر از آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو بود. سخنان سعید محمدزاده، مديرعامل شركت راه‌آهن نیز از این قاعده مستثنا نبود. محمدزاده در افتتاحیه همایش شهرسازی ریل پایه  با اشاره به طراحی طرح جامعه ايستگاه‌های قطار در ۳۰ شهر بزرگ کشور با استفاده از ۲۰ مشاور گفت: با توجه به حادثه ساختمان پلاسكو اگر اتفاق نامناسبی مانند زلزله رخ دهد وجود ارتباط با بیرون شهر از طریق حمل ونقل ریلی حومه‌ای به ویژه برای شهر تهران و ارتباط آن با سكونتگاهای اطراف ضروری خواهد بود.

4 کریدور ریلی حومه ای برای تهران تعیین شده است 
وی در ادامه افزود: در شهر تهران ۴ كریدور ریلی حومه‌ای برای انتقال حجم انبوه مسافر از شهرهای اطراف تهران تعیین شده است از جمله كریدور غرب حدفاصل تهران، كرج، قزوین و زنجان. خطوط حومه‌ای تهران تا كرج از دو به چهار خط افزایش یافته است و خط دوم كرج تا قزوین نیز در دست اقدام قرار دارد كه امیدواریم بخش قابل توجهی امسال به بهره‌برداری برسد.
 
مدیرعامل راه‌آهن همچنین اظهار داشت: در خصوص قطار حومه‌ای تهران-پرند نیز باید گفت که این خط به منظور ارتقای سرویس در حال دو و سه خطه شدن است. از دیگر طرح‌های در دست اقدام می‌توان به افتتاح خط چهارم راه‌آهن حومه‌ای تهران- ورامین- گرمسار در بهار سال آینده اشاره کرد. خط سوم نیر تا چند هفته آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. تمام تلاش‌های ما ایجاد مجموعه‌ای از سرویس‌ها به صورت منظم و قابل استفاده برای مردم است و قرار شد تمامی نكات در دست ارائه خدمت، رعایت شود.
 
محمدزاده با اشاره به حادثه ساختمان پلاسكو در تهران تصریح كرد: اگر اتفاق نامناسبی مانند زلزله رخ دهد وجود ارتباط با بیرون شهر از طریق حمل ونقل ریلی حومه‌ای به ویژه شهر تهران و ارتباط آن با سكونتگاهای اطراف آن به صورت پدافند غیرعامل نقشی بی‌بدیل خواهد بود.


تمرکز ویژه راه‌آهن به موضوع رابطه شهر و راه‌آهن
وی همچنین با اشاره به اینکه حركت قطارهای حومه‌ای به صورت پاندولی و به صورت رفت و برگشتی است گفت: علاوه بر اهمیت مكان‌یابی و ایجاد ایستگاه‌ها در نقطه ثقل شهرها، باید پارك لجستیك و فرآیند انبارش در بخش بار و ایجاد ارتباط بین حمل‌ونقل درون و برون شهری فعال شود.
 
محمدزاده در پایان اظهار داشت: مسئله جذابیت مد حمل‌ونقل ریلی برای مسافران موضوع مهمی است. ایستگاه‌های قطارها باید در درون شهرها باشد تا بتواند انگیزه مردم برای استفاده را برانگیزد زیرا مردم حاضر نیستند در ایستگاهی خارج از شهر پیاده شوند و مجدد خود را به ایستگاه دیگری برسانند و دست آخر با استفاده از خودرو به داخل شهر برسند. توجه ویژه شركت راه‌آهن به موضوع رابطه شهر و راه‌آهن متمرکز شده است و ۳۰ شهر برای طراحی طرح جامع ایستگاه‌ها و ایجاد ارتباط درون و بیرون شهر با استفاده از ۲۰ مشاور در دست مطالعه قرار دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • vahiddolati۱۳۷۳۱۲۳ @ gmail. com 0 0

    باسلام. خوشحالیم که مدیریت جدید راه اهن هم به شهر سازی ریل پایه معتقد هستند تهران یک ابر شهر هست که جمعیتش حتی از چند کشور مثل آذربایجان و ارمنستان و کویت بحرین قطر و…بیشتر هست لذا باید چند ایستگاه قطار این کلانشهر مانند لندن توکیو پاریس و مسکو داشته باشد الان ما ایستگاه غرب، شمال، شرق و مرکز نداریم برای تحول باید چهار ایستگاه راه آهن جدید ساخته شود تا عدالت دسترسی بر قرار شود. و مردم از راه آهن استقبال کنند الان شهر های کوچک کشور هم با ۵۰ هزار نفر یک ایستگاه دارند تهران با ۸ میلیون نفر جمعیت هم یک ایستگاه!! که فقر و ناعدالتی دسترسی مردم میرساند که باعثشده تهران بعنوان پایتخت ایران حتی از شهرهای کوچک هم در میزان دسترسی به ریل بسیار فقیر تر باشد. من بنظرم پیگیری خطوط اکسپرس که قطار های دو طبقه امکان سیر دارند باید در دستور کار قرار گیرد و استفاده مشترک مترو راه اهن قرار بگیرد از برق بالا سری هم در تونل ها استفاده شود چون قابلیت سیر قطار های سریع السیر را دارند و ریل سوم محدودیت سرعت تا ۱۶۰ دارند. ا ینگونه ساخت ایستگاه های مرکزی در نقاط مختلف شهر بعلت استفاده مشترک مترو راه اهن توجیه اقتصادی پیدا میکند و هم به نقاط پرجمعیت راه اهن نزدیک میشود مطمئنا استفاده از راه آهن ۱۰ برابر خواهد شد ایستگاه فعلی راه آهن در جنوب تهران بسیار دور پر ترافیک و شلوغ هست که دیگر کارایی پوشش جمعیت تهران ندارد و قدیمی شده است باید ایستگاه های متعدد با فناوری امروزه بوجود ایند

  • a _ khosnoodi @ alumni. iust. ac. ir 0 0

    در شهر ریل پایه، فرهنگ ترافیکی مردم، بر مبنای حمل و نقل ریلی تعریف و تبیین خواهد شد، خوشبختانه، تخصص های مهم حمل و نقل، شهر سازی و …در ارکان سازمان بکار گرفته شده است و مدیریت محترم عامل، نیز، درین حوزه، خود، صاحب نظر هستند _ یکی از ویژگی های مهم حمل و نقل ریلی، مقرون به صرفه بودن آن است، حال تصور کنید ایستگاه راه آهن را به محلی دور افتاده در خارج از شهر ببریم، حتا اگر سرویس های حمل و نقل عمومی را به آن نقاط دور افتاده برسانیم، باز هم، هدف و انگیزه مهم مسافرین(پس از امنیت)، یعنی مقرون به صرفه بودن را زیر سوال برده اییم، در تمام دنیا ایستگاه های اصلی راه آهن، در قلب شهر های بزرگ جهان جای گرفته اند _ شاید یکی از مهمترین عللش همین باشد، تصور کنید مسافر(یعنی مشتری و رکن اساسی حمل نقل شهری) مجبور باشد پس از رسیدن به ایستگاه، تازه سفر دیگری را با انواع سواری ها(که معمولا زودتر از همه انواع حمل و نقل عمومی به چنین نقاط دور افتاده ای می رسند) _ هزینه چند برابری اینبار و برای رسیدن به داخل شهر(و نزدیک شدن به مقصدش) بپردازد! ایا درینصورت اصلا نیازی به استفاده از سیستم ریلی شهری در خود احساس می کند؟ ایا راحت تر نیست از همان مقصد با هزینه کردن کمی بیشتر _ با سواری های شهری به مقصدش آنهم در دل شهر برسد؟ _ مساله دیگر، دسترست پذیری و availability حمل و نقل ریلیست که در تمام جهان، یکی از مهمترین عوامل روی آوری مردم به این نوع حمل و نقل است، که امید است با سیاست های دولت محترم، هر چه بیشتر و بیشتر این نوع حمل و نقل ارزان، مقرون بصرفه و نسبت به بسیاری از انواع حمل و نقل شهری و بین شهری، دوستدار محیط زیست، یعنی حمل و نقل ریلی در شهرهای اینده و اکنون ِ ما، یعنی شهرهائی که مبنای حمل و نقل عمومی در آن، بر حمل و نقل ریلی استوار است، را در دسترس مردم و شهروندان محترم قرار داده و به توسعه و رشد همه جانبه این صنعت پیشرو در دنیا، عنایت ویژه داشته باشد.