| کد خبر: 118442 |

تونل هایی برای قطار

تین‌نیوز| تونل اوراسیا٬ در عمق ۱۶۰ متری زیر دریا ساخته شده و مكمل تونل مرمره و دیگر مسیرهای متصل كننده دو بخش استانبول است كه پایه های آن در فوریه ۲۰۱۱ گذاشته شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، این تونل به خیابان گزلیچشمه - گزتپه متصل شده و طول آن در مجموع ۱۴.۶ كیلومتر است. این تونل برای عبور خودروهای سبك شامل خودروهای شخصی و مینی بوس طراحی شده و نقش مهمی در كاهش بار ترافیك استانبول خواهد داشت.

خودروهای سنگین و همچنین موتورسیكلت، دوچرخه و افراد پیاده نمی توانند از این پل عبور كنند. با بهره برداری از این تونل زیر دریایی، زمان عبور از دو بخش اروپایی و آسیایی استانبول به ۱۵ دقیقه كاهش خواهد یافت.
انتظار می رود روزانه بیش از ۱۰۰هزار خودرو از این تونل عبور كنند. در حالی كه ۵.۴ كیلومتر از این پروژه شامل تونلی دو طبقه زیر كف دریا است، در ۹ كیلومتر دیگر مسیر عبور و مرور خودروها بسیار عریض خواهد بود.

همچنین زمین لرزه و سونامی بر این تونل تاثیر نخواهد داشت. این پروژه با ۲ پل معلق به صورت هماهنگ برنامه ریزی شده است. همچنین این تونل نه تنها موجب كاهش بار ترافیك استانبول می شود، بلكه آمد و شد را بسیار ایمن تر كرده موجب كاهش آسیب به محیط زیست و جلوگیری از آلودگی صوتی نیز می شود.

مسئولین تركیه می گویند: اكنون تعداد این تونل ها به چهار تونل مشابه رسیده است كه در نیویورك، كوالالامپور و یك تونل مشابه نیز در فرانسه است كه تونل اوراسیا در تركیه جدیدترین و مدرن ترین نمونه آن است.

حداكثر سرعت مجاز در تونل آوراسیا ۷۰ كیلومتر خواهد بود. ضمن اینكه در حدود ۹.۲ كیلومتر دیگر از راه های مرتبط به تونل آوراسیا نیز تعریض و بهینه سازی شده است.

امنیت این تونل در تمامی مدت شبانه روز، با دوربین های مدار بسته تامین خواهد شد.

البته پروژه تونل اوراسیا سال گذشته جایزه «بزرگترین پروژه سال» اتحادیه بین المللی تونل و ساختارهای زیر زمینی را ‏به خود اختصاص داد، چون در نگاه اولیه جهت ساخت می خواست از جاده به ریل تغییر جهت داده و تونلی ریلی باشد، اما این موضوع میسر نشد و اینك ما شاهد تونلی هستیم كه خدمات در آن به نحوی محاسبه شد كه هم دارای آخرین زیرساخت های فن آوری ارتباطات سیار توسط شركت های ارتباطی ترك تیلی كوم٬‌ تركسل و ودافون باشد و هم ارتباطات تلفن همراه و اینترنت پرسرعت با كیفیت نسل ۴.۵ بدون وقفه در آن تامین شود.

این پروژه با مدل «قرارداد ساخت، بهره‌برداری و واگذاری» برنامه ریزی و با هزینه یك میلیارد و ۲۴۵ میلیون دلاری ساخته شد.

زیبایی قابل توصیف برای این پروژه آن است كه هر طبقه این تونل مذكور دارای دو باند یك طرفه است، با ‏عایق بندی خاص، كه می تواند در شرایط نامساعد جوی مانند یخبندان یا مه آلودگی، به رانندگان امكان تردد و سیاحت بی وقفه را بدهد‎.‎ ‏

در حال حاضر اگر مسئولین حمل و نقل كشور این تونل زیر زمینی را بومی سازی و بخواهند تردد را از روی زمین به زیر زمین ببرند (البته با متد ریلی)، تغییر در شیوه انجام آزاد راه های در حال ساخت در ایران اولین گام بلند جهت رسیدن به این هدف است كه باید ضمن تغییری ماهوی در انجام پروژه های در حال احداث، با استفاده از تكنولوژی روز جهان، تمهیدی اتخاذ شود تا از فرصتی كه مزایای آن به مراتب بیشتر از معایب آن است، حداكثر بهره برداری نصیب كشور شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • vahiddolati۱۳۷۳۱۲۳ @ gmail. com 0 0

    الان راه اهن غرب کشور مثل راه اهن تهران تبریز ناکارامد هست چرا که امکان عبور قطار دوطبقه مسافربری ندارد خود همین باعثافت ۵۰ درصد ظرفیت خط شده انهم بعلت انکه تونل های راه اهن در شهر میانه فقط امکان سیر قطار معمولی دارد. حال با تعریض این تونل ها میشود قطارهای دوطبقه را هم وارد خط کرد و در کاهش ترافیک ریلی خط اهن تهران تبریز بسیار مفید خواهد بود لذا باید وزرات راه و شهرسازی و راه اهن فکری بحال تونل ها مسیر و محدودیت های ان بکنند و نقیصه برطرف شود با تعریض و بزرگتر شدن تونل های راه اهن میتوان جای دوقطار یک قطار دو طبقه فرستاد که هزینه نگهداری کاهش ترافیک خط کاهش، توجیه پذیری اقتصادی بیشتر، هزینه سوخت کمتر، وافزایش سرعت خط اهن بالطبع کاهش ترافیک متصور بود