| کد خبر: 120983 |

دهه فجر به سررسید وعده نوبخت به مقصد نرسید

تین‌نیوز| وعده نوبخت در مورد بهره برداری از ایستگاه راه آهن نقده یکی از ۵ قطعه اصلی راه آهن ملی ارومیه – مراغه، در دهه فجر تحقق نیافت تا گره مشکلات این طرح کورتر شود.

به گزارش مهر، راه آهن مراغه - ارومیه از سال ۸۰ آغاز شده به طول ۱۸۵ کیلومتردر پنج قطعه در دست اجراست ولی با گذشت ۱۵ سال فراز و فرود هنوز به سرانجام نرسیده است.

این طرح که باید در سال ۸۸ به اتمام می‌رسید، با وجود وعده‌های متعدد مسئولان همچنان درگیر مشکلات اعتباری است بر اساس اعلام مسئولان کشوری و استانی با تزریق اعتبارات جدید قرار بود ایستگاه نقده دهه فجر امسال و ایستگاه ارومیه نیز بهار سال ۹۶ افتتاح شود اما عدم تحقق وعده نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر افتتاح ایستگاه نقده موجب شد باردیگر امیدهای مردم منطقه رنگ ببازد.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه ۲۰ آذرماه سالجاری در جریان بازدید از ایستگاه راه آهن نقده اعلام کرده بود ایستگاه راه آهن نقده در دهه فجر امسال و ایستگاه ارومیه حداکثر تا بهار سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

حمل و نقل ارزان، ظرفیت‌های گسترده انتقال بار و مسافر و راحتی و سهولت در امر ارتباطات و امنیت در مسافرت‌های طولانی از بزرگترین مزایای خط آهن ولی مردم آذربایجان غربی سالهاست از این نعمت محروم‌انداز آذربایجان غربی به دلیل هم مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان به عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا یاد می‌شود اما ارومیه با وجود ضرورت و اهمیت توسعه زیرساخت‌های راه و حمل و نقل محروم از شبکه ریلی است.

حمل و نقل ارزان، ظرفیت‌های گسترده انتقال بار و مسافر و راحتی و سهولت در امر ارتباطات، امنیت و راحتی آن برای مسافرت‌های طولانی از بزرگترین مزایای خط آهن در این منطقه است ولی مردم این دیار سالهاست از این نعمت محروم‌اند.
موقعیت جغرافیایی ویژه آذربایجان غربی دسترسی آسان کشورمان به بازارهای جهانی را فراهم کرده است به طوری که جاده و ریل های ارتباط با اروپا و به ویژه مبادی اصلی ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و بالعکس در آذربایجان غربی قرار دارد اما متاسفانه شاخص‌های توسعه‌ای حمل و نقل به ویژه ضریب نفوذ شبکه ریلی کمتر است.

بی توجهی برخی مسئولان به ضرورت توسعه راه‌های استان به ویژه خط راه آهن مراغه – ارومیه و نیز اتمام طرح‌های نیمه تمام این حوزه از سالهای گذشته تاکنون نه تنها موجب عقب ماندگی در اقتصاد استان می‌شود بلکه سبب مشکلات فراوانی برای شهروندان از جمله سلب آسایش و تصادفات و ... نیز می‌شود.



ایستگاه نقده تاپایان سالجاری به بهره برداری می‌رسد
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در خصوص تحقق نیافتن وعده مسئولان کشوری مبنی بر بهره برداری ایستگاه نقده در دهه فجر گفت: ایستگاه نقده به صورت کامل به اتمام رسیده ولی چون طرح ملی است باید با حضور مقامات کشوری به بهره برداری برسد دهه فجر امسال به دلیل ترافیک کاری مسئولان و عدم حضور در استان طرح افتتاح نشد.
داریوش نصر در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه پروژه راه آهن مراغه- ارومیه را از مهمترین زیرساخت‌های توسعه صنایع و اقتصاد منطقه به شمار می‌رود، افزود: ۸۲ کیلومتر از طرح راه آهن مراغه- ارومیه از سمت مراغه تا مهاباد درسالهای گذشته افتتاح شده، ایستگاه نقده تا پایان سال و ایستگاه ارومیه تا بهارسال آینده آماده بهره برداری می‌شود.
وی یکی دیگر از دلایل عدم تحقق وعده معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر افتتاح ایستگاه نقده را نقص سایت برشمرد و گفت: سنگ فرش بین ایستگاه و خط راه آهن عملاً تمام نشده و وقتی طرح با حضور مقامات کشوری به بهره برداری می‌رسد باید به صورت شایسته و کامل به اتمام برسد.
راه آهن ارومیه - مراغه جزو پنج طرح اساسی کشور است که در قالب اقتصاد مقاومتی به سرعت در حال اجراست و براساس وعده‌ها قرار است تاپایان فعالیت دولت یازدهم به اتمام برسدنصر همچنین بر تجهیز ایستگاه نقده نیز تاکید و گفت: به دلیل نبود تجهیز این ایستگاه تلاش می‌شود تا پایان سال اتمام و تجهیز کامل ایستگاه نقده شاهده بهره برداری آن با حضور مقامات کشوری باشیم.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی روند اجرای طرح راه آهن ارومیه – مراغه را مناسب ارزیابی کرد و گفت: این طرح ملی جزو پنج طرح اساسی کشور است که در قالب اقتصاد مقاومتی به سرعت در حال اجراست و براساس وعده‌ها قرار است تاپایان فعالیت دولت یازدهم به اتمام برسد.
نصر با بیان اینکه طرح هیچ مشکل نقدینگی ندارد، گفت: امسال میزان نقدینگی طرح دو برابر شده و دولت تلاش دارد به سرعت طرح را به سرانجام برساند گواه این ادعا نیز بازدیدهای مرتب و ماهانه مسئولان کشوری از راه آهن ارومیه – مراغه است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه هم اکنون ۳۰ کیلومتر از ریل گذاری ایستگاه ارومیه آغاز شده است، افزود: اگر شرایط آب و هوایی اجازه دهد طرح به خوبی در حال اجراست و بهارسال آینده آماده بهره برداری می‌شود.

ارومیه پایان فعالیت دولت یازدهم به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود
معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل نقل کشور گفت: پروژه ملی ساخت راه آهن مراغه- ارومیه یکی از پنج پروژه اولویت دار و اقتصاد مقاومتی است که راهکار فروش اوراق مشارکت به ارزش دو هزار میلیاردریال در فعالسازی پروژه کارساز بوده است.
خیرالله خادمی طی بازدیدی که هفته گذشته از راه آهن ارومیه – مراغه داشت افزود: طرح ملی ساخت راه آهن مراغه – ارومیه یکی از پنج پروژه اولویت دار اقتصاد مقارمتی در بخش توسعه ریلی تعریف شده که امیدواریم تا پایان دولت تدبیر و امید مرکز آذرایجان غربی را به شبکه حمل و نقل ریلی کشور متصل شود.
وی با بیان اینکه بهره گیری از راهکار فروش اوراق مشارکت در فعالسازی این پروژه تأثیر گذار بوده است، تصریح کرد: برای تکمیل طرح راه آهن مراغه- ارومیه نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال منابع مالی موردنیاز بود که بخشی از آن به ارزش دو هزار میلیارد ریال از محل فروش اوراق مشارکت تأمین شده است.
معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل نقل کشور از پیشرفت ۹۰ درصدی ایستگاه راه آهن نقده خبر داد و گفت: عملیات ریل گذاری مسیر اتصالی مهاباد به نقده به طول ۲۴ کیلومتر به اتمام رسیده است.
نماینده مردم شهر ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید از روند مطلوب تخصیص منابع مالی لازم برای پروژه ساخت راه آهن مراغه- ارومیه خبر داد و گفت: کارهای اجرایی این پروژه باوجود برودت هوا و شرایط سخت کاری فعال است و امیدواریم اردیبهشت ماه سال آینده به بهره برداری برسد.
هادی بهادری با اشاره به اینکه مردم آذربایجان غری چشم انتظار شنیدن سوت قطار در مرکز استان هستند، افزود: حجم عملیات زیرسازی، روسازی و ریل گذاری پروژه ملی ساخت راه آهن مراغه- ارومیه با توجه به شرایط جغرافیایی و کوهستانی بودن منطقه بالاست.

مقامات کشوری برای افتتاح ایستگاه راه آهن نقده نیامدند
با وجود اینکه مدیرکل راه و شهرسازی عدم تجهیز و نقض سایت ایستگاه راه آهن نقده را یکی از دلایل به بهره برداری نرسیدن این طرح با وجود وعده‌های مکرر مسئولان کشوری و استانی در دهه فجر عنوان کرد اما معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی نیامدن هیچ یک از مقامات ارشد دولت به آذربایجان غربی مانع از افتتاح ایستگاه قطار مهاباد به نقده اعلام می‌کند.
تقی کهوریان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در آخرین سفر خود به استان آذرماه امسال قول داده بود که ایستگاه نقده در ایام دهه فجر افتتاح شود افزود: این پروژه به دلیل اینکه جزو پروژه‌های ملی است بنابراین برای افتتاح چنین پروژه‌هایی معمولاً مدیران ارشد دولتی به استان‌ها سفر کرده و کار افتتاح آن انجام می‌شود.
کهوریان گفت: متاسفانه در دهه فجر امسال به دلیل پر بودن برنامه‌های کاری وزرا و مقامات دولت یازدهم امکان برگزاری مراسم افتتاح این پروژه میسر نشد در حالی که این پروژه آماده بهره‌برداری است.
تا پایان سال ۹۵ سد سردشت و قطار نقده با حضور یکی از مقامات ارشد دولتی افتتاح می‌شودمعاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی افزود: علاوه بر پروژه ملی ایستگاه قطار مهاباد و نقده افتتاح سد بزرگ سردشت نیز برای دهه فجر امسال برنامه‌ریزی شده بود، اما چون امکان حضور هیچ مقام دولتی مرتبط میسر نشد این طرح نیز با تأخیر افتتاح می‌شود.
کهوریان با اشاره به اینکه تا پایان سال ۹۵ سد سردشت و قطار نقده با حضور یکی از مقامات ارشد دولتی افتتاح می‌شود اظهارداشت: به احتمال زیاد این طرح‌ها با حضور جهانگیری به بهره برداری برسد اما هنوز این امر قطعی نشده است.
دولت نهم و دهم نتوانست به وعده خود عمل کرده و قطار را به ارومیه بیاورد حال باید منتظر ماند و دید مردم ارومیه بالاخره صدای سوت قطار را در دولت یازدهم خواهند شنید.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ehsankhalegifar۰۹۸۷ @ gmail. com 0 0

    با سلام راه اهن مراغه ارومیه خوب هست ولی متاسفانه بنظرم دولت واقعیت بگوید به مردم راه اهن ارومیه نمیتواند با جاده رقابت کند چرا که از حوزه استحفاظی میانه تا مراغه بقدری خط اهن کسانیکه رفته باشند دیده باشند صعب العبور هست که میانگین سرعت قطار ۵۰ کیلومتر هست قطار از تهران تا میانه را ۶ ساعته می اید تا مراغه ۱۱ ساعته!! حال تا ارومیه هم حداقل ۱۳ ساعته میشود. حال کلاه خود را قاضی کنیم ایا بنظرتان از بخش ریل توی ارومیه استقبال زیادی خواهد شد شاید سفرهای بین تبریز و ارومیه رونق یابد ولی خط اهن میانه تا مراغه باید اصلاح شود تا سرعت سیر افزایش یابد. برای استقبال مهاجران ارومیه ای ساکن تهران البته باتوجه به این مشکل، راه اهن میانه تبریز بطورکل از مسیر دیگری رفت درحال ساخت هست. قطار مطمئنا باعثتوسعه اذربایجان غربی میشود ولی باید به مردم هم راست گفت نباید انتظار داشته باشند قطار ارومیه نسبت به جاده تحول ایجاد کند بخاطر ایرادات اشکال هندسی خط اهن میانه تا مراغه که صعب العبور است میانگین سرعت قطار ها بسیار پایین. لذا دولت نیاید بتی برای خود بسازد که فردا نتواند توضیح دهد از الان هم راه اهن ارومیه در بخش مسافری ان انتظارات فکر نکنم براورده کند با توجه به مشخصات مسیر و سرعت سیر خط که استقبال از ان به میزان مشابه در خط های دیگر بشود ولی در ترانزیت این خط اهن یک تحول بزرگ است. ولی با توجه به مشخصات فیزیکی و ویژگی ها و محدودیت های موجود نباید انتظارات بیجا داشته باشیم که بخش حمل و نقل مسافر متحول شود و باید واقعگرا بشویم تاثیر خواهد گذاشت ولی بدلیل زمان سیر بالا مطمئنا اثر گذاری این خط اهن انتظارات بخش مسافری برآورده نخواهد کرد.