| کد خبر: 121664 |

سهم حمل‌ونقل و مسکن در اقتصاد مقاومتی

◄ پروژه‌های ریلی، دریایی، هوایی و جاده‌ای در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی

تین‌نیوز|

هرچند پروژه‌های حمل‌ونقل در شقوق جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی از جمله پروژه‌های هزینه‌بر در هر کشوری تلقی می‌شوند که شرایط جوی و اقلیمی بر روند پیشرفت پروژه بسیار مؤثر است اما مجریان پروژه‌های اقتصاد مقاومتی وزارت راه و شهرسازی تلاش قابل ملاحظه‌ای را در بهترین فصول کاری با جذب پیمانکاران و ایجاد کارگاه‌های مجهز، به اجرا گذاشتند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز؛ اکنون و پس از گذشت سه سال از تاریخ ابلاغ سند اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری نگاهی به کارنامه بخش‌های مختلف کشور در پیشبرد این اهداف نشان می‌دهد که در برخی ارگان‌ها این سیاست‌ها هرچند کند اما پیش رونده، برخی پر ادعا و کم کارکرد و گاهی نیز مستمسکی برای دعواها و تصفیه‌حساب‌های گروهی بوده است. در این گزارش اما نگاهی به یکی از موفق‌ترین بخش‌ها در کشور یعنی وزارت راه و شهرسازی با دو زیر بخش حمل‌ونقل و مسکن خواهیم داشت و در هر کدام از بخش‌های ریلی، هوایی، جاده‌ای، دریایی و مسکن به عملکرد نهادها در خصوص اقتصاد مقاومتی خواهیم پرداخت.

توسعه خطوط در کنار افزایش حمل‌ونقل بار و مسافر در بخش ریلی
با توجه به سیاست‌های ابلاغ شده و برنامه‌های تدوین شده، از جمله اقدامات انجام شده در بخش ریلی می‌توان به احداث 564 کیلومتر خطوط ریلی و اجرای عملیات تراک‌بندی حدود 1000 کیلومتر از خطوط ریلی مسیرهای مختلف، بازگشایی 21 ایستگاه جدید، جابجایی 3 میلیون‌تن کالای ترانزیتی توسط بخش ریلی، بهسازی و بازسازی 1087 کیلومتر خطوط ریلی، افزایش جابجایی بار و مسافر (به ترتیب به میزان 9 و 62 درصد) از سال 1392 تا 1394، یاد کرد.

علاوه بر این، می‌توان مهم‌ترین برنامه‌ها و اقدامات صورت‌گرفته را در چند محور کلی دسته‌بندی کرد که به ترتیب شامل برنامه توسعه شبکه ریلی (از جمله توسعه خطوط اصلی، فرعی و برقی ریلی)، توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل (افزایش تعداد ناوگان باری و مسافربری و تعداد لوکوموتیوها) و توسعه ظرفیت شبکه موجود می‌شود. بر اساس شاخص‌های تعریف شده، در زمینه توسعه خطوط ریلی و توسعه ناوگان در این بخش و همچنین میزان تناژ بار صادره، در سه سال دولت یازدهم نسبت به دوره پیشین، پیشرفت‌هایی صورت گرفته است. با این وجود در بازه زمانی شش‌ماهه اول 1392 تا شش‌ماهه اول 1395، شاخص‌های مربوط به نوسازی و توسعه لکوموتیو، میانگین سنی واگن‌های باری و مسافری و نفر کیلومتر مسافر جابجا شده به ترتیب کاهش، افزایش و کاهش داشته است.

تلاش بخش جاده‌ای در برنامه ایمنی حمل‌ونقل کشور
برنامه توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای و بین‌المللی، افزایش بهره‌وری مصرف انرژی و نوسازی ناوگان، توسعه زیرساخت و ظرفیت‌سازی (از جمله احداث و افزایش راه‌های روستایی، آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها) در زمره مهم‌ترین برنامه‌ها و اقدامات وزارتخانه در بخش جاده‌ای است که بر اساس شاخص‌های تعریف شده در این بخش می‌توان پیشرفت نسبی حاصل شده در میانگین دوره 1388 تا 1391 و شش‌ماهه نخست 1392 نسبت به سه ساله دولت یازدهم را مشاهده کرد. در زمینه شاخص‌هایی مانند جابجایی مسافر جاده‌ای، ترانزیت جاده‌ای و تعداد ناوگان باری کاهش نسبی و شاخص متوسط سن سواری تا اندازه‌ای افزایش داشته است.

پروژه‌های انجام شده در این بخش، شامل احداث 5496 کیلومتر زیرساخت جاده‌ای شامل 216 کیلومتر آزاد راه، 2511 کیلومتر بزرگراه و 2769 کیلومتر راه اصلی و احداث و ساخت راه‌های روستایی به میزان 5850 کیلومتر، بهسازی و آسفالت 10،367 کیلومتر راه روستایی و فرعی، ایجاد و بهره‌برداری از 146 مجتمع خدماتی رفاهی در جاده‌های کشور و جابجایی 33 میلیون تن کالای ترانزیتی توسط بخش جاده‌ای است.

مسئله‌ای که باید در حوزه حمل‌ونقل در نظر داشت، بحث ارتقاء ایمنی در شبکه راه‌های کشور با تدوین سند راهبرد ملی ایمنی راه‌های کشور و تدوین برنامه عمل (Action Plan) ایمنی حمل‌ونقل کشور (در دست تهیه)، علاوه بر حذف و اصلاح تعداد 1932 نقطه– مقطع و تقاطع پر تصادف در راه‌های شریانی، عقد قرارداد نصب و راه‌اندازی 1879 سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور در راه‌های شریانی کشور، تدوین راهبردهای ملی ایمنی حمل‌ونقل کشور و کاهش تلفات جانی ناشی از تصادفات رانندگی در جاده‌های کشور است که در دوره سه ساله دولت یازدهم نسبت به قبل پیشرفت داشته است.

نوسازی ناوگان و افزایش کیفیت در بخش هوایی
برنامه‌های مهم وزارت راه و شهرسازی در بخش هوایی، توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شامل افزایش تعداد کل ناوگان هوایی (فعال) و تعداد صندلی (فعال) ناوگان هوایی؛ ایجاد ظرفیت در فرودگاه‌های کشور شامل افزایش جابه‌جایی مسافر داخلی و بین‌المللی نسبت به شش‌ماهه اول سال 1392، افزایش پروازهای داخلی و بین‌المللی؛ افزایش تسهیلات عبور و مرور برای حمل‌ونقل ترانزیت شامل افزایش تعداد پروازهای عبوری و توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل یعنی کاهش متوسط سن ناوگان هوایی می‌شود.

پروژه‌ها و اقدامات انجام شده می‌توان از: احداث و بهسازی توسعه و تکمیل 28 فرودگاه به مبلغ 3773 میلیارد ریال، بهره‌برداری از 4001 کیلومتر مسیر هوایی (سنتی و ماهواره‌ای)؛ آغاز عملیات اجرایی فاز دوم طرح توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) شامل احداث ترمینال دوم مسافری و ساختمان‌های جانبی و سطوح پروازی با اولویت بخش غیردولتی و جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی؛ توسعه و تجهیز زیرساخت‌های هوانوردی و فرودگاهی در 9 فرودگاه؛ و راه‌اندازی کامل ترمینال بار شرکت هواپیمایی ج.ا.ا در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با ظرفیت 450 هزار تن به منظور افزایش ظرفیت بار ترانزیت کشور و افزایش 93 درصدی پروازهای ترانزیتی از فراز کشور (از 179 هزار پرواز در سال 1392 به 346 هزار پرواز در سال 1394) نام برد.

افزایش ظرفیت بنادر تجاری و ظرفیت مسافری بنادر در بخش دریایی
از برنامه‌های با اهمیت وزارت راه و شهرسازی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، می‌توان از توسعه زیرساخت و ظرفیت‌سازی نام برد که این وزارتخانه در زمینه افزایش ظرفیت بنادر تجاری و ظرفیت مسافری بنادر به دستاوردهای چشمگیری در دوره سه ساله دولت یازدهم نسبت به بازه زمانی پیش از آن دست‌یافته است.
 
پروژه‌ها و اقدامات انجام‌شده و در این بخش بدین شرح است: رشد 9 درصدی ظرفیت ناوگان دریایی نفتی کشور و رسیدن به 15 میلیون تن ظرفیت، رشد 10 درصدی ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر تجاری و رسیدن به 209 میلیون تن ظرفیت، بهره‌برداری از 39 پروژه توسعه و تجهیز بنادر به ارزش تقریبی 3272 میلیارد ریال، بهره‌برداری از تعداد 14 موج شکن بنادر کوچک چند منظوره در سواحل جنوب کشور، بهره‌برداری از بزرگ‌ترین پایانه مسافری دریایی کشور در بندر شهید حقانی استان هرمزگان، پوشش 91 درصدی رادیویی سواحل کشور و نهایتاً رشد 17 درصدی جابجایی مسافر دریایی از 6/15 میلیون نفر در سال 1392 به 3/18 میلیون نفر در سال 1394.

سهولت دسترسی به مسکن و ارتقای شاخص‌های عدالت اجتماعی در بخش مسکن
در این بخش نیز، پروژه‌ها و اقدامات صورت گرفته، در راستای سهولت دسترسی به مسکن و ارتقای شاخص‌های عدالت اجتماعی بوده است که شامل موارد زیر می‌شود:

ارائه پیشنهاد کسب موافقت اولیه برای توسعه‌ای شدن بانک مسکن؛ افزایش سقف وام خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم تا 600 میلیون ریال و ساخت مسکن تا سقف 1000 میلیون ریال؛ راه‌اندازی شرکت تأمین سرمایه مسکن؛ راه‌اندازی صندوق پس‌انداز یکم با هدف تأمین مالی خرید و ساخت مسکن در سه سقف 800،600 و 400 میلیون ریال، راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان؛ راه‌اندازی طرح تضمین معاملات فروش اقساطی مسکن؛ تدوین دستورالعمل نحوه انتشار اوراق رهنی در بازار رهن ثانویه؛ انتشار اولین مرحله از اوراق رهنی مسکن به میزان 3000 میلیارد ریال؛ تشکیل صندوق پس‌انداز مسکن منطقه‌ای به منظور کمک به احیاء بافت فرسوده تهران، توسعه شهرهای جدید و اجرای برنامه‌های حوزه مسکن سواحل مکران؛ تدوین آئین‌نامه ماده 14 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن؛ تدوین بسته بهینه مالیاتی بخش مسکن؛ راه‌اندازی صندوق‌های املاک و مستغلات؛ اعطای سالانه 300 هزار فقره تسهیلات ارزان قیمت نوسازی در بافت فرسوده در سه سقف 300، 400 و 500 میلیون ریالی در مناطق مختلف شهری و تا پایان برنامه ششم توسعه؛ اعطای سالانه 60 هزار فقره تسهیلات ارزان قیمت ودیعه اسکان موقت در سقف‌های 100، 150 و 200 میلیون ریال در مناطق مختلف شهری و تا پایان برنامه ششم توسعه؛ تصویب سند احیاء، بهسازی و نو سازی محدوده‌ها و محله‌های ناکارآمد و غیررسمی شهری؛ اعطای سالانه 200 هزار فقره تسهیلات ارزان قیمت در مناطق روستایی تا سقف 150 میلیون ریال و تا پایان برنامه ششم توسعه؛ و تکمیل و تحویل 56 بیمارستان در طی سه سال.

سخن آخر
در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که پروژه‌های حمل‌ونقل در شقوق جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی از جمله پروژه‌های هزینه‌بر در هر کشوری تلقی می‌شوند که شرایط جوی و اقلیمی بر روند پیشرفت پروژه بسیار مؤثر است.

علیرغم عدم تخصیص اعتبارات مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه‌ها تا شش‌ماهه اول سال جاری و تخصیص ناچیز در سه ماهه سوم، مجریان پروژه‌های اقتصاد مقاومتی وزارت راه و شهرسازی تلاش قابل ملاحظه‌ای را در بهترین فصول کاری با جذب پیمانکاران و ایجاد کارگاه‌های مجهز، به اجرا گذاشتند.

بنابراین به طور کلی و با بررسی اقدامات و عملکرد وزارت راه و شهرسازی و در نظر داشتن مشکلات موجود در این حوزه، می‌توان گفت که این وزارتخانه در نیل به اهداف تعیین شده در سند مصوب شورای اقتصاد مبنی بر افزایش ترانزیت بار و مسافر در شقوق مختلف حمل‌ونقل؛ و افزایش بهره‌وری انرژی در بخش حمل‌ونقل و ساختمان و شهرسازی (مرتبط با بند 4 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی) موفق عمل کرده است. هرچند که مسئله تأمین منابع مالی مورد نیاز در فصول کاری مناسب در اولویت راهکارهای رفع موانع و مشکلات است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.