| کد خبر: 121727 |

زخم کهنه «کمبود اعتبارات جاده‌ای» در سرمای زمستان سر باز کرد

تین‌نیوز| ایمنی جاده ها امری مهم در کاهش حوادث جاده ای است که باید با جدیت بیشتری مورد توجه مسئولان قرار گیرند تا در مواقع بحرانی ناایمن بودن جاده ها مسئله ای اضافه بر بحران ایجاد نکند.
 
به گزارش ندای تفرش، اغلب جاده ها و راههای شهرستان تفرش کوهستانی هستند. محورهایی که فاصله چندانی با کوهها ندارند و در نقاطی نیز از دامنه ها، کوهها و یا کنار کوهها می گذرند.

برابر استانداردهای آیین نامه ایمنی راهها، جاده های کوهستانی باید با توجه به شرایط محیطی و محلی، نسبت به جاده های معمولی، از استانداردهای ایمنی بیشتری برخوردار باشند و به  مسائلی نظیر وضعیت پیچها، شیبهای طولی و عرضی، محلهای منتهی به پرتگاه توجه شود و با اقداماتی نظیر محصور کردن، نصب نیوجرسی، علائم و تابلوهای راهنمایی و همچنین روشنایی جاده ها ایمنی این راهها افزایش یابد.

گردنه گیان و نقره کمر دو جاده اصلی مواصلاتی و کوهستانی تفرش به شهرهای دیگر هستند که در هنگام بارش برف، رانندگان در کنار رعایت مقررات باید احتیاط بیشتری کنند. البته مسیرهای بسیاری از روستاها نیز از میان کوهها و کنار کوهها عبور می کند.

گردنه کوهستانی با حداقل ایمنی
گردنه کوهستانی نقره کمر تفرش، گردنه ای شامل ۷ کیلومتر جاده اصلی به منظور تردد از تفرش به شهرهای فرمهین، آشتیان و اراک و دارای ۱۲ پیچ و ۶۰ نقطه حادثه خیز است. اگرچه در این گردنه نیوجرسی و تابلوهای هشدار دهنده وجود دارد، اما محلهای منتهی به پرتگاه از ایمنی های لازم برخوردار نیست که این مسئله سبب شده که رانندگان کم دقت را به کام مرگ فرو برد.

از سویی دیگر بخشی از این محور در شبها فاقد روشنایی است. در حال حاضر در ۲۷۵۰ متر گردنه نقره کمر روشنایی وجود دارد و ۵ هزار متر آن فاقد روشنایی است که هزینه ای بالغ بر ۹۰۰ میلیون تومان نیاز دارد.

جاده کوهستانی خاموش
گردنه گیان یکی دیگر از محورهای مواصلاتی و کوهستانی شهر تفرش است که فاقد پوشش دهی تلفن همراه و فاقد روشنایی در طول مسیر کوهستانی این جاده است. ۱۱ کیلومتر از این مسیر ۱۵ کیلومتری، از یک طرف با کوه مسدود شده و طرف دیگر نیز پرتگاه است و در صورتی که رانندگان بی احتیاط و نا آشنا به مسیر، دقت لازم را نداشته باشند، حادثه های فراوانی را به بار می آورد. به دلیل عدم پوشش آنتن تلفن همراه در این مسیر چنانچه حادثه ای رخ دهد اطلاع رسانی و کمک رسانی را مشکل می سازد که بروز حادثه در ساعات شب مسئله را حادتر می کند.

این جاده در هفته دولت سال ۹۳ افتتاح شده و هم اکنون ترددهای تفرش به سمت سلفچگان، ساوه و تهران از این مسیر انجام می شود. در جاده جدید هنوز برخی از نقاط منتهی به دره و پرتگاه، با نیوجرسی و حفاظ های لازم محصور و ایمن نشده اند. این نقاط همچنین خاکریزی هم نشده اند و از طرفی نیز در جاده جدید هنوز ترانشه برداری به صورت کامل صورت نگرفته است تا دید رانندگان کامل شود.

در گردنه گیان نیز تنها ۳/۵ کیلومتر آن دارای روشنایی است و ۱۱/۵ کیلومتر فاقد روشنایی است که اعتباری معادل ۲ میلیارد تومان نیاز دارد.
 
 
ریزش سنگ در جاده های کوهستانی تفرش در فصول بارندگی
از سویی دیگر آنچه در جاده های کوهستانی و به خصوص در فصول بارندگی، رخ می دهد، ریزش سنگ کوهها است؛ مسئله ای که می توان با اعمال روش های جلوگیری از ریزش سنگ در جاده های کوهستانی نظیرمالچ و بتن پاشی، فنس کشی و تعبیه فنس های فنری یا گالکسی انجام شود تا از ریزش سنگ کوه به سطح جاده جلوگیری شود.
این مسئله تنها محدود به جاده های اصلی تفرش نشده و در راههای روستایی نیز خود نمایی می کند.

کمبود امکانات برف روبی جاده ها
مسئله دیگر در خصوص جاده های شهر تفرش برف روبی از جاده ها در هنگام بارش برف است. در این میان کمبود امکانات و تجهیزات، فرسودگی ماشین آلات، کمبود اعتبارت و تعداد کم نیروی انسانی از جمله مسائل جدی است که در هنگام بارش برف مشکلاتی برای عبور و مرور وسایل نقلیه ایجاد می کند.
 
 

اهمیت این مسئله از آنجا بیشتر می شود که در آخرین بارش برفی که در ۲۵ بهمن ماه در تفرش رخ داد، کمبود تجهیزات آن قدر قابل توجه بود که ۸ اکیپ از نیروهای مردمی دارای خودروهایی نظیر تراکتور به کمک راهداری تفرش آمدند تا راههای روستایی تفرش برف روبی شود. که برف روبی راههای روستایی تفرش در روزهای بعد از بارش برف نیز ادامه داشت.
 

عدم همخوانی اعتبارات با مسائل راههای تفرش
مسئله قابل توجه دیگر آن است که لزوم ایمن سازی جاده های تفرش و بهبود استاندارهای راههای تفرش در فصول گرم سال امری مهم است تا در مواقع بحرانی فصل سرما با بحران روبرو نشویم. که در این میان توجه به خط کشی، افزایش تابلوهای راهنمایی و رانندگی، بهبود آسفالت جاده ها و.... امری مهم است. در شهرستان تفرش حدود ۱۷۰ کیلومتر از کل راهها نیاز به خط کشی دارد که نبود اعتبارات لازم سبب شده که اقدامات چندانی در حوزه راههای تفرش انجام نشود.
اعتبارات استانی جوابگوی مشکلات جاده های تفرش نیست
محسن عادلی سرپرست معاونت راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی گفت: در شهرستان تفرش، ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به راه و شهرسازی اختصاص یافته است؛ در بحث آسفالت، اعتبارات استانی جوابگو نیست و باید سعی بر جذب اعتبارات ملی باشد.

وی افزود: در اعتبارات امسال تنها ۳۵ میلیون تومان از اعتبارات شهرستان به بحث خط کشی جاده ها اختصاص یافته است که حتی در صورت تخصیص کامل این اعتبار، و با توجه به اینکه هر کیلومتر به ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعتبار برای خط کشی نیاز دارد، با اعتبار اختصاص یافته نمی توان خط کشی چندانی را در جاده های تفرش انجام داد.

سرپرست معاونت راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی بیان کرد: تمام راههای روستایی تفرش نیاز به نگهداری دارند. علاوه بر راههای روستایی، محور نقره کمر تفرش تا فرمهین از جمله جاده هایی است که نیاز به انجام روکش آسفالت دارد که با جذب اعتبارات ملی، کار روکش آسفالت این محور انجام می شود.

عادلی ادامه داد: البته اعتبارات محورهای روستایی باید در سطح استان مرکزی تامین شود تا در محورهای روستایی فعالیت انجام شود.
وی خاطر نشان کرد: قاعده استاندارد بر این است که ارزش ریالی طول کیلومتر راه بدست آورده می شود و سپس ۴ تا ۶ درصد آن برای نگهداری جاده و از سوی استان تامین می شود. با توجه به این استاندارد، بین ۶ تا ۷ میلیارد تومان برای نگهداری راههای تفرش نیاز است که تاکنون چنین اعتباری در اختیار راه و شهرسازی قرار نگرفته است.

از آنجایی که ایمنی جاده ها امری مهم در کاهش حوادث جاده ای است که باید با جدیت بیشتری مورد توجه مسئولان قرار گیرند و آنها با تدبیر بیشتر در ایجاد جاده‌های ایمن تلاش کنند. جاده‌هایی که بتواند حداقل قسمتی از سهل‌انگاری‌های رانندگان و مشکلات فرهنگی رانندگی را با بزرگواری ببخشد و از تصادفات جاده ای بکاهد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.